MSP430 יורד אל העם, קצת

לפני חצי שנה(!) בערך כתבתי פוסט על לוח MSP430 Launchpad של חברת TI, זה שנמכר במחיר המגוחך של $4.30 כולל משלוח מהיר עד הבית. הבטחתי שכאשר יהיה לי משהו קונקרטי להוסיף בעניינו, אעשה זאת. הזמן חלף ואיכשהו הנושא נדחה שוב ושוב ושוב: סביבת הפיתוח הלא-לגמרי-ידידותית של הלוח, והצורך לשנן שמות של רגיסטרים אקזוטיים עבור הפעולות הבסיסיות ביותר, לא עשו יותר מדי חשק להסתער על המתחרה האדמדם של הארדואינו.

אבל כעת, משהו השתנה. דיון בפייסבוק הקהילתי הביא לידיעתי את Energia, סביבת פיתוח חינמית ל-Launchpad שתיראה מוכרת לכל חובב ארדואינו:

Energia IDE
סביבת הפיתוח של Energia עם תוכנית לדוגמה

למעשה, הדבר הזה כל כך דומה לארדואינו, שאני בטוח שהוא גרם למעריצי ארדואינו רבים לחרוק שיניים ("מעתיקנים מנוולים, לכו תכתבו סביבת פיתוח משלכם!"). כל מי שעבד אי-פעם עם הארדואינו יסתגל לעבודה בתאום האדום הזה תוך שניות, בלי הגזמה. אותן פקודות להגדרה וגישה לפינים, אותן פקודות ל-Serial… בקיצור, השילוב של ה-Launchpad ו-Energia מתחרה בארדואינו במגרש שלו, ובמחיר שאפילו האתרים הסיניים הכי מפוקפקים לא יכולים להתקרב אליו.

אבל אם מישהו חושב לזנוח את הארדואינו ולקפוץ על העגלה החדשה הזאת, כדאי לו להיזהר מאד, משלוש סיבות:

1. לוח ה-Launchpad והמיקרו-בקר שבו עובדים במתחים ובזרמים נמוכים יותר מאשר בארדואינו. ה-Launchpad מותאם ל-3.3 וולט, ואמנם הוא ניזון מחיבור USB שאפשר להתעלק עליו קצת כדי להשיג 5V, אך בעיקרון, כל חיישן, מערך LED או רכיב משנה נפוצים שעובדים בלי בעיה בארדואינו ובמתחי TTL עלולים ליצור בעיה עבור הלוח הזה, ומחייבים בחינה מדוקדקת, טרנזיסטורים, ממירי מתח ושאר מרעין בישין.

2. עמוק בפנים, הארכיטקטורה של המיקרו-בקרים שמתאימים ללוח הזה (ליתר דיוק MSP430G2553N20  ו-MSP430G2452N20 שמגיעים שניהם בחבילה) שונה מאד מזו של המיקרו-בקרים של Atmel. זה אומר שכל קוד לא-טריוואלי לארדואינו, כזה שמנצל משהו בחומרה של המיקרו-בקר, לא יעבוד כמו שהוא על ה-Launchpad, וההמרה עשויה לעתים להיות מסובכת עד כדי בלתי אפשרית.

3. ה-Energia היא מוצר פחות בשל מהארדואינו (ראו, למשל, את רשימת הבעיות המוכרות), ויש הרבה פחות חומר ברשת עליה ועל ה-Launchpad.

סביבת הפיתוח Energia הופכת את ה-Launchpad לקצת יותר נגיש למי שכבר צבר ניסיון עם ארדואינו, והיא מהווה נקודת מוצא מעניינת וידידותית יחסית ללמידה של המיקרו-בקרים האלה של TI. במובן מסוים זו עדיין קפיצה למים הקרים, אבל כאן לפחות אף אחד לא מחזיק את הראש שלך בכוח מתחת למים…

האתר 43oh.com כולל חומרים נוספים בנושא ה-Launchpad והמיקרו-בקרים שלו, ובאתר של TI אפשר להזמין את הלוחות עצמם.

עדכונים עוד יבואו – והפעם זה ייקח פחות מחצי שנה!

להרשמה
הודע לי על
4 Comments
מהכי חדשה
מהכי ישנה לפי הצבעות
Inline Feedbacks
הראה את כל התגובות

תודה על ההתעינינות:) עיניין התגובות סודר כרגע ובקרוב עתיד לבוא פוסט על pic18 ו-mplab x מה שיגרום לי בתקווה לכתוב יותר בבלוג (שבקרוב מאוד חוגג שנה:)
לגבי תגובתך מלמעלה, ככל הנראה אתה צודק אבל על פי דעתי וניסיוני האישי, אני חושב שלהביא כלים חלופיים למטרה מורכבת (שמקרה זה מדובר בלימדת סביבה חדשה) לפעמים יוצרת מחסום אצל התלמיד, אשר הוא נוטה להמשיך בדרך הקלה וחסרת המכשולים במקום להתקדם לבעיה יותר קשה אשר תועיל יותר לבסוף (בכל אופן מניסיוני עם קהל בהחלט יותר צעיר מבמדובר). בכל אופן בהחלט הייתי רוצה לבדוק את הסוגייה הזאת על קבוצת ניסויי ביום מן הימים..

נראה לי כל עיניין ה"קומפילרים שנראים כמו הסביבה של arduino אבל למעבדים אחרים" מאבד את המטרה של להתנסות עם מעבד חדש, הרי הסיבה שאני בכל אופן קונה מעבדים חדשים היא להתנסות עם כל האספקטים שלהם מה גם שאני בטוח שקומפיילר כזה לא נותן לך יותר מידי לשחק עם הצ'יפ.
בכל אופן, ה-LM4F120 שלי סוף סוף (כמעט) בדרך ואל תאגה, אני אכתוב עליו לא מעט כשהוא יגיע..