נעים להכיר: ממסר (Relay) אלקטרומכני

פוסט זה מוקדש לרכיב שימושי במיוחד עבור כל מי שרוצה לשלוט בעזרת ארדואינו (או מיקרו-בקר אחר) על ציוד חשמלי שזקוק למתחים וזרמים גבוהים יחסית. הממסר (Relay, ויש גם מי שקורא לו "ריליי") הוא בעצם מפסק פשוט, כמו מפסק התאורה שעל הקיר, אלא שבמקום ללחוץ עליו ידנית אנחנו מפעילים אותו חשמלית.

לצורך ההסברים וההדגמות נשתמש במודול ממסר שמותאם במיוחד לחובבים. נכון לשעת הכתיבה, אפשר להשיג אותו באתר dx.com או באיביי תמורת דולרים ספורים. יש מודולים דומים עם יותר מממסר אחד, אך למען הפשטות נסתפק באחד הזה.

Relay Module
מודול ממסר SPDT

הגדרות ומידע כללי

ראשית, אתם עשויים לשאול את עצמכם מה ההבדל בין ממסר, טרנזיסטור, מצמד אופטי ועוד מספר רכיבים שלכולם מטרה אחת – לשלוט בזרם חשמלי אחד באמצעות זרם אחר. אז קודם כל, ממסר הוא דו-מצבי בלבד: רק ON או OFF. הוא אינו מסוגל לשלוט בעוצמת הזרם (כמו שטרנזיסטור יכול), אלא רק לחסום אותו או לתת לו לעבור במלואו. שנית, בניגוד לטרנזיסטורים, ממסרים מבודדים את המעגלים השונים: אין GND משותף לכל הרכיבים משני צדי הממסר, מה שהופך את כל העסק להרבה יותר בטוח עבור המיקרו-בקר הרגיש. שלישית, ממסרים – כמובן, בהתאם למפרט של הממסר הספציפי – מסוגלים לטפל במתחים וזרמים גבוהים. הממסר במודול שלנו (הקוביה הכחולה הגדולה) מיועד לעד 10 אמפר במתח של 250 וולט – מספיק כמעט לכל מכשיר חשמלי מבין אלה שיש לנו בבית. עבור צרכנים כבדים במיוחד, כמו דוד חשמלי או מזגן חזק, כדאי לחפש פתרון אחר.

שימו לב גם למתח ההפעלה של הממסר. כאן יש לנו יחידה שמופעלת ב-5V נוחים למשתמשי ארדואינו, אך הרבה מאד ממסרים זקוקים למתח גבוה יותר, למשל 12V.

ישנם סוגים רבים של ממסרים. זה שבתמונות הוא ממסר אלקטרו-מכני, שעל עקרון פעולתו נדבר מיד. יש גם ממסרים ללא חלקים נעים (SSR – Solid State Relay), ממסר מגנטי (או ממסר עלה – Reed Relay) ועוד. רוב הממסרים סוגרים את המעגל, כלומר נותנים לזרם לעבור, רק כל עוד אנחנו מספקים חשמל למעגל השולט. אם זה טוב או לא – זה כבר תלוי ביישום הספציפי. מי שיחפש מספיק טוב ימצא גם ממסרים ששומרים על המצב הנוכחי שלהם עד להודעה חדשה.

הממסרים הפשוטים ביותר הם בעלי ארבע "רגליים": שתיים (פלוס ומינוס) להפעלה, ושתיים לכניסה וליציאה של המעגל הנשלט. ממסר כזה נקרא SPST – קיצור של Single Pole Single Throw. בממסר שלנו כאן יש חמש רגליים, והוא דומה יותר למפסק מחליף: יש לו כניסה אחת (Common) ושתי יציאות למעגל הנשלט. המעגל השולט בעצם בורר איזו משתי היציאות תתחבר חשמלית לכניסה.

Relay Module Bottom
הצד התחתון של מודול הממסר. שמות הפינים באנגלית לא לפי סדר המיקום שלהם בפועל.

היציאה שמחוברת לכניסה כברירת מחדל (כשאין זרם במעגל השולט) נקראת NC, קיצור של Normally Closed. היציאה השניה נקראת NO, כלומר Normally Open. המתכנן המוכשר של המודול שבתמונות סימן את היציאות, אבל שם את המחברים כך שיכסו את רוב הגובה של האותיות, ולכן אי אפשר להבדיל בין NO ל-NC… לא נורא, בדיקה זריזה עם מולטימטר מספיקה כדי לוודא את העניין.

ממסר בעל כניסה אחת, שתי יציאות ומעגל שולט יחיד נקרא SPDT – כלומר Single Pole Double Throw. כמובן שאפשר להסתכל עליו גם כבעל יציאה אחת ושתי כניסות.

אופן הפעולה

השרטוט הסכמטי הבא מציג, פחות או יותר, את מה שקורה בתוך הממסר. שימו לב – בממסר עצמו, לא במודול השלם שבתמונות. המעגל השולט הוא סליל (בכחול): כאשר מעבירים דרכו זרם נוצר שדה מגנטי, שמושך לשונית מתכת (בירוק). הלשונית הזו סוגרת מעגל בין רגל הכניסה (Common) לאחת מרגלי היציאה (NO). כשאין זרם, הלשונית חוזרת למקומה המקורי וסוגרת את המעגל בין הכניסה לרגל היציאה השניה (NC). בכל מקרה, כאשר הלשונית יוצרת מגע פיזי עם יציאה כלשהי נשמע קליק חד ואופייני.

Relay Schematic
שרטוט סכמטי של מה שקורה בתוך הממסר. מימין מצב רגיל ("כבוי"), משמאל מופעל.

אם כך, מה המשמעות של שלושת הפינים במודול, שמסומנים (+), () ו-(S)? למה שלושה ולא רק שניים?

התשובה היא שהסליל שבתוך הממסר הוא בעצמו צרכן זרם, וייתכן שפין פלט של מיקרו-בקר חלש לא יספיק כדי להזין אותו. במודול שבתמונות, פין S (סיגנל) מחובר לטרנזיסטור, ששולט בזרם החזק-יותר שיכול לעבור בין (+) ל-(-). ככה נוצרת הפרדה בין אספקת הזרם לצורך המיתוג, לבין הפין הממתג עצמו, שיכול להיות חלש מאד.

הוראות והצעות לשימוש

כאמור, ממסרים מיועדים להעברת או הפסקת זרם לצרכני חשמל גדולים יחסית למיקרו-בקר. זו יכולה להיות מנורת לילה שנדלקת כשהחדר חשוך, מאוורר שמופעל כשהטמפרטורה גבוהה מדי, או תריס חשמלי שנפתח ונסגר אקראית כדי להרתיע פורצים פוטנציאליים בזמן שאתם לא בבית. בעיקרון, אם יש למכשיר מסוים שני חוטי חשמל להפעלה (פלוס ומינוס או פאזה ואפס), פשוט חותכים אחד מהם באמצע ומחברים את שני הקצוות החשופים לחיבורי Common ו-NO של הממסר.

בכל מקרה, צריך להקפיד על כמה נקודות:

  1. מתח וזרם מספיקים בשביל הפעלת הממסר: זכרו שכל עוד הממסר פועל, הוא צורך לא מעט חשמל, בלי קשר לזרם שעובר או לא עובר דרך המעגל הנשלט. קחו זאת בחשבון. זה נכון במיוחד אם אתם משתמשים במודול שמכיל יותר מממסר יחיד, ומפעילים כמה מהם במקביל.
  2. הזרם והמתח במעגל הנשלט צריכים להיות נמוכים מהערכים הנקובים של הממסר בו בחרתם, ועדיף שיהיו נמוכים בהרבה, כמרווח ביטחון. אחרת עלולות להיווצר מגוון תופעות לא רצויות, החל מזליגות זרם ועד לשריפה.
  3. בטיחות בחשמל: גם במודול, ובמיוחד כשמשתמשים בממסר כמו שהוא, המגעים שלו חשופים למדי ועלולים להתקצר בקלות או לחשמל אתכם אם לא תגנו עליהם כמו שצריך.

יש לכם מידע חשוב נוסף על ממסרים? רעיונות מקוריים להשתמש בהם? הערות ושאלות? הגיבו!

להרשמה
הודע לי על
58 Comments
מהכי חדשה
מהכי ישנה לפי הצבעות
Inline Feedbacks
הראה את כל התגובות

היי עידו נעים מאוד
הייתי מעוניינת לדעת באיזה ממסר צריך להשתמש כדי לחבר לבקר הארדואינו מנוע של מפתח רטיטה מסוג אימפקט? מדובר במפתח חשמלי נייד כלומר הנטען ולא מתחבר לשקע ובעל סוללה נטענת של 18v?

טעות.

הי עידו
כל הכבוד, הבלוג הכי מועיל שראיתי עד היום, ממש ויקיפדיה לאלקטרוניקה, כל דבר שאני נתקל בו וצריך מידע כבר נמצא אצלך בבלוג, שאפו.

קראתי בבלוג אחר שהמודלים האלה לא כל כך אמינים והם נתקעים המון, אשמח לדעת מה הניסיון שלך איתם? היום כבר יש מודלים של 30 אמפר, לדעתי די והותר בשביל כל המוצרים בבית, השאלה עד כמה הם איכותיים.

אלה שבmouser וarrow כן טובים? שם הכי פשוט של omron עולה 9 דולר. והם אפילו לא מתאימים למיקרו בקרים…

מתווכים אני מניח שזה טרנזיסטור, אבל לא ברטר לי איך זה יפעל במקסימום 5v שהמיקרו בקר יכול לעבוד.
אנסה לחפש יותר טוב (יש חברה סינית בשם songel שמייצרת ריליי זולים, אבל. המודלים המוכנים באליאקספרסס כוללים אותם אז אני מניח שלא התכוונת אליהם).
תודה רבה.

תודה על המידע המאוד מפורט בכתבה עידו! 🙂

אני מעוניין לחבר ממסר זוגי בין הארדואינו uno למנוע קווי ( motor linear actuator) כדי לבצע פעולה מחזורית של המנוע קדימה-אחורה. המנוע עובד על 12v ואני מבין שהלוח ארדואינו עובד על 5v.
שאלתי היא, האם אני צריך ממסר של 5 או 12v?
והאם ניתן לחבר לארדואינו שנאי של2 אמפר 12v ?

תודה מראש תותח!

שלום, הארדואינו יסתדר עם מקור מתח של 12V (מהאמפרים הוא ייקח כמה שהוא צריך). לגבי הממסר תיזהר – הארדואינו לא יכול להניע לבדו בבטחה ממסר אלקטרומכני, תצטרך מודול כמו בפוסט או משהו אחר שיתווך את הפקודות. לפרטים מדויקים אפשר לשאול בקבוצות ארדואינו או אלקטרוניקה בפייסבוק.

נהניתי לקרוא את המאמר המחכים.
אני מחפש ממסר שישלוט על מעגל של 12 וולט (פתיחת דלת), ויופעל על ידי קו טלפון, כך שכשאחייג למספר כלשהו, המתח בקו שאמור להפעיל את צלצול הטלפון, יפעיל את הממסר.
האם הממסר שדיברת עליו במאמר, יתאים? (אם הבנתי נכון, קו הטלפון נותן כ-40V DC, ובזמן צלצול כ-70V AC)

תודה!

עידו שלום
אני מעוניין לסגור מעגל באמצעות קורא ברקוד, רק כאשר הקורא יסרוק קוד מסויים הוא "יגרום" לסגירת מעגל.
איך אפשר לבצע זאת?
תודה מראש.

היי עידו ותודה על הפוסט המעניין.
לגבי אזהרות הבטיחות לגבי חשמל בייתי. נניח שאני רוצה לשלוט דרך ארדואינו על סגירה ופתיחה של הדוד. האם זה משהו שאתה ממליץ פשוט לרדת ממנו ולחפש פרויקט אחר מרוב שזה מסוכן? או שיש מפסקים יותר בטיחותיית שאני יכול למצוא בשוק (לא איכםת לי שזה יהיה משמעותית יקר יותר גם) שהיית ממליץ עליהם. תודה מראש!

אני רוצה לחבר ממסר לארדואינו . כדי לבצע כיבוי והפעלה של מערכת מסויימת . איזה ממסגר רצוי להשתמש ? ואיך ניתן לחבר ממסר לארדואינו ?

הי,
אתה יכול להסביר בכמה מילים מה היתרונות והחסרונות של סוגי הממסרים השונים? מתי עדיף להשתמש ב-EMR ומתי ב-SSR?

תודה על הפוסט המעניין

שלום לכם
אני צריכה עזרה ואשמח אם תעזרו לי.
קניתי בקר gsm gate opener
gsm remote switch rtu5024
אני רוצה לחבר את הבקר לשער חשמלי liftmaster 800
הבעיה היא שאני צריכה הדרכה מדוייקת כדי לחבר את החוטים.
תודה מראש מרים

שלום,
אני מעוניין לרכוש רליי

אני בדיוק חושב על פתרון מפסק חכם [לא ברור לי איך עדיין אף אחד לא העלה תמונות של משהו כזה לאינטרנט; רק פרוייקטים עצומים על השולחן עם Uno].

איזה בידוד מומלץ, ויותר מזה – איך! אם רוצים לשלב משהו כזה + מיקרו, מאחורי כפתור של תאורה?

היי, אתה יודע אם יש עדכון עם המפסק המתקונן? או לחילופין אם יש אפשר להזמין באינטרנט משהו עם תקן בטיחות מקובל בארץ.

תודה!

יפה מאוד יש לי שאלה האם ניתן להשתמש עם הריליי לצורך ניתוק של מינוס ולא פלוס ? שיהיה מחובר לריליי 3 מינוסים ואחד +? תודה

תודה קיבלתי את השובה שרציתי

אני רוצה להתקין מצלמת רוורס לפולו שנת 2011 אמרי לי שאני צריך לזה ריילי כי שלוחצים על הברקס זה מזייף..
מה מחברים לאן ? מישהו שיכול לעזור ?

תודה …

נתקלת בממסר שיש לו 3 מצבים (עבור תריס חשמלי לדוגמה) ?

וגם …
חשוב לציין שהיות שממסרים מכניים יכולים להיתקע (התכה, או פשוט חסימה פיזית), עבור צרכנים "חשובים" יש להשתמש בשני ממסרים (בדומה למפסק של דוד שמנתק\מחשב שני חוטי חשמל במקביל).

ניתוק ע"י שני ממסרים נקרא ניתוק דו קוטבי
נו מנתק גם את הפאזה (אנחנו מדברים על חשמל AC) וגם את האפס
זה נועד להקטין קשת חשמלית הניתוק שמעלה את הזרם מאוד במהלך הניתוק

כמו כן אני הייתי ממליץ ללכת על ממסרי NC לעבוד הלוגיקה הפוכה ולהתקין לחצן נדנדה רגיל על הקו

ככה במקרה של תקלת בקר או כול תקלה בבקרה הממסר הופך לקצר וניתן לעבור לעבודה ידנית

היי עידו

ברצוני למתג 3 מעגלים שונים בצורה דיגילית וחשבתי להשתמש בממסר מכני,
האם יש לך המלצה לאיזה ממסר שיודע להתחבר ל-3 מעגלים שונים?

היי עידו,

אני מעוניין שמשאבה מסוימת באקווריום העובדת במתח משתנה שבין 12-24 וולט תעבוד בשוטף באמצעות ספק הכוח שלה המתחבר לשקע החשמל הביתי אך במקרה של הפסקת חשמל תמשיך לעבוד באמצעות סוללת 12 וולט שתהיה מחוברת אליה.

לצורך כך, להבנתי אני צריך להשתמש בממסר DPDT בעל 8 פינים כמו בתמונה שבקישור הבא:
http://www.learningaboutelectronics.com/images/DPDT-relay-real-life-component-wiring-setup.png

אין לי מושג איך הממסר הזה עובד ואיך לבצע את החיבורים ואודה מאוד על עזרתך בכך.

שבת שלום

תודה רבה לך זה עושה שכל ומה גם שממסר SPST כבר יש לי.

ביחס להגנה על המשאבה לא הבנתי מפני מה צריך להגן עליה הרי לא יתכן מצב שבו היא תקבל חשמל הן מהספק והן מהסוללה אלא אם אני מפספס משהו.

בכל מקרה שוב תודה

היי עידו,

האם אפשר לחבר את הממסר ללא מיקרו בקר?

כוונתי שהמעגל השולט יחובר ל-5V ואז כאשר תהיה הפסקת חשמל יופעל המכשיר החשמלי שברצוני שיעבוד בעת הפסקת חשמל.

אם ניתן לעשות זאת אז מה בעצם מתחבר לפין של הסיגנל במעגל השולט?

תודה מראש ושבת שלום

שלום,
אני לא ממש מבין וחדש בתחום.
בעיקרון אני מחפש רכיב שניתן לצרוב עליו (רצוי בUSB) תוכנה לשליטה על מתגי תאורה או כל מעגל חשמלי פשוט. אם ישנם מתגים אשר ניתן לפקוד עליהם באמצעות אינטרנט אלחוטי כך שהמתג יהיה מחובר לנתב כלשהו אשמח לשמוע.

תודה רבה!

היי עידו,
תודה על הכתבה המעניינת.
שאלה – אני צלם סטילס, ואני מחפש לצורך פרוייקט צילום להרכיב "אביזר" המשדר קרן אינפרה אדום וברגע שהקרן נשברת הוא יפעיל פלאש ע"י כבל שיחובר אליו.
האם משהו כזה יכול לעזור לי?

שלום
ראיתי ב YNET את הכתבה של הרובו-טמבל שכתבת אבל איך אני מחבר את הממסר לסוללה 9V ואת הסוללה למייצב מתח. הזמנתי מאיביי מייצב מתח בנפרד אך אני לא מבין כיצד אני מחבר את החלקים למערכת שלמה אחת.

בנוסף אני רוצה לקנות ארדואינו, ואני עוד לא מבין בתחום יותר מידיי. אשמח לקבל קישור או הסבר בפורום כלשהו שאוכל להתחיל מאפס.
תודה מראש

תודה רבה , מוסבר בצורה נהדרת , נהנתי לקרוא ולהחכים 🙂

+1 טרנזיסטורים ==)
תודה עידו , אין עליך!

עידן,כל הכבוד כ5 פוסטים חדשים ומעניינים תוך שבוע תמשיך כך…
בקשר ל Relay אני מאוד ממליץ עם מתעסקים עם 220V ציוד בטיחות מינימלי כלומר מהרגע שחיברתה את המעגל ל 220 עד הניתוק המוחלט חייבים להשתמש בקופסה חסינת אש ,מטף,שימוש כללים למניעת התחשמלות ולוודה שיש פיוז בטיחות במקום שעובדים שבמקרה ש…
יכול להציל את המצב (גם את החיים שלכם)…
דבר אחרון התעסקות עם 220V (חשמל במתח גבוהה) דורש לפי החוק במדינת ישראל רישיון חשמלאי מוסמך (לידיעה).

תודה רבה על הפוסט! נהניתי לקרוא אותו!
יש אפשרות שתכתוב פוסט גם על טרנזיסטורים השימוש בהם?
תודה,
נועם

תודה! אחכה בסבלנות אם כך 🙂