מפסקי DIP, נגדי SIP

שני סוגי הרכיבים שיוצגו כאן לא באמת קשורים זה לזה, אך אף אחד מהם לא מצדיק פוסט משל עצמו והם מסתדרים יפה ביחד בשביל ההדגמה. אז אם טרם יצא לכם להיתקל בהם, זו ההזדמנות: DIP Switch – מפסקים דו-מצביים קומפקטיים במיוחד במארז נוח להלחמה, ו-Resistor Network בתצורת SIP (או SIL, הכל יוסבר בהמשך) – שורת נגדים בעלי ערכים שווים, במארז מוקטן ועם רגל אחת משותפת. מה הם עושים ובשביל מה צריך אותם?

DIP Switch and SIP Resistor
רכיב DIP Switch עם ארבעה מפסקים (משמאל) ורשת שמונה נגדים בתצורת SIP

DIP Switch

רכיב ה-DIP Switch הוא למעשה מפסק דו-מצבי (ON/OFF) קטן במיוחד, במארז DIP (ראשי תיבות של Dual Inline Package – התצורה שבה המגעים הם שתי שורות מקבילות של פינים). מפסקים כאלה מגיעים כמעט תמיד במארזים של שניים או יותר. בתמונה למעלה מוצג מארז של ארבעה מפסקים כאלה. (במאמר מוסגר, יש גם מתגים שנקראים Rotary DIP Switch ונראים קצת כמו פוטנציומטרים עם מוט מסתובב, אבל לא נעסוק בהם כאן).

ה-DIP Switch "הולך קשה", ובגלל השילוב של זה ושל גודלו הזעיר, מאד לא נוח להזיז אותו ממצב למצב. עם זאת, הוא לא מיועד שיתעסקו איתו הרבה: שלא כמו מפסק רגיל, השימושים של DIP Switch הם לא לממשק משתמש אלא, בדרך כלל, לקביעת תצורה של מערכות, שמשתנה לעתים רחוקות מאד (אם בכלל).

לדוגמה, נניח שאנחנו מפתחים גאדג'ט שמחזיקים ביד, ושצריך להתנהג קצת אחרת אם המשתמש ימני או שמאלי. במקום לפתח שני גאדג'טים נפרדים, אנחנו יוצרים תוכנה וחומרה שיודעות להתמודד עם שני המצבים, ובוחרים במצב הרלוונטי באמצעות מצב של DIP Switch (שהמיקרו-בקר יכול לקרוא דרך פין קלט רגיל עם נגד Pull-up או Pull-down). את הבחירה הזאת אפשר לבצע במפעל, או בחנות, או בבית הלקוח באופן חד פעמי.

דוגמה נוספת – נניח שפיתחנו מעגל שעושה משהו עם שידורי טלוויזיה, ואנחנו רוצים למכור אותו בכל העולם. כידוע, יש שתי שיטות שידור "מסורתיות" עיקריות: PAL ו-NTSC. משתמש ספציפי יצטרך מן הסתם רק אחת מהן במשך כל תקופת החיים של המוצר, אך במקום ליצור שתי גרסאות שונות, פשוט נשלב במעגל DIP Switch שבורר בין השיטות.

אפשר להשתמש במפסקים האלה גם להגדרת רגישויות של חיישנים, מצבי דיבוג ובדיקה ועוד.

DIP and SIP

אותם רכיבים, זוויות קצת שונותSIP Resistor Network

הרכיב השני שבתמונות הוא "רשת נגדים" (Resistor Network) עם שמונה נגדים בהתנגדות של 330 אום כל אחד, ורגל אחת משותפת לכולם. כדי להשתמש בנגד כלשהו ב"רשת" הזו, מחברים חוט אחד לרגל המשותפת ואת השני לאחת הרגליים האחרות. הרגל המשותפת היא תמיד אחת הקיצוניות, ומסומנת בעיגול, נקודה או סימון דומה.אפשר לזהות אותה גם בזכות העובדה שההתנגדות בינה לבין כל רגל אחרת היא 330 אום, ואילו בין כל זוג רגליים שלא כולל את המשותפת ההתנגדות תהיה כפולה.

המארז הזה נקרא SIP – כמו DIP רק עם Single במקום Double, זאת אומרת שורת פינים יחידה. לפעמים הוא נקרא גם SIL, ראשי תיבות של Single In Line.

כמובן, אפשר להשיג רכיבים כאלה במגוון ערכי התנגדות ובמספר שונה של נגדים. המחיר טיפה יותר גבוה מאשר כמות זהה של נגדים נפרדים, ולעומת זאת יש למארז הזה יתרון חשוב מאד על נגדים רגילים – הוא הרבה יותר מסודר וקומפקטי. הנה דוגמה נעימה לעין לשליטה בארבע נוריות LED באמצעות מפסקים מסוג DIP Switch. כמה חוטים, נגדים ומקום הייתם צריכים כדי לבנות דבר כזה ללא רשתות הנגדים? ועם מפסקים מגושמים רגילים?

DIP and SIP on Breadboard
שתי רשתות נגדים וארבעה DIP Switches לשליטה מסודרת מאד בארבע נוריות LED (שימו לב למצבי המפסקים ולמצבי הנוריות)

במעגל שבתמונה השתמשתי בשתי רשתות נגדים כדי להצמיד לכל נורית התנגדות של 660 אום, אבל כמובן שאפשר היה להשתמש גם ברשת יחידה, ולחבר את רגלי המינוס של כל הנוריות לפס הצדדי המשותף של המטריצה, ביחד עם ה-GND מהארדואינו.

מכיוון שהנגדים ברשתות האלה חולקים רגל משותפת, יש קשר ביניהם: חשמל יכול לעבור מהאחד לשני ולשבש פעילות של מעגלים שתוכננו בלי מחשבה. השימושים הלגיטימיים של רשת נגדים כזו הם בדרך כלל, כמו בתמונה, הגבלת זרם עבור נוריות, או יצירת מערך נגדי Pull-up או Pull-down למספר רכיבים/פינים.

להרשמה
הודע לי על
0 Comments
Inline Feedbacks
הראה את כל התגובות