פרויקט 99

TI99/A4 Case
שיא הטכנולוגיה הביתית, 1981

המחשב שבתמונה – ליתר דיוק, המחשב שהיה בתוך המארז שבתמונה – הוא TI99/4A, מחשב אישי מתחילת שנות השמונים, והמחשב הראשון שהיה אצלי בבית. אני הייתי צעיר מכדי להבין באמת במה מדובר, וכשהאמיגה הגיעה, הצעצוע הזה נשלח אחר כבוד אל המרתף. במשך כמעט שלושים לא נגזים: עשרים וחמש שנה הוא העלה אבק, פחות או יותר שכוח לגמרי. כשגיליתי אותו מחדש לאחרונה, הוא כבר היה טוטל-לוס: לוח האם היה מקולקל מעבר לכל אפשרות תיקון סבירה. אין לי שום כוונה לשחזר אותו (יחס המחיר/נוסטלגיה הרבה יותר מדי גבוה), אבל המארז יפה והצליל התקתוק של המקשים נעים. משהו פה פשוט צועק "ארדואינו!", לא?

זה הרעיון של "פרויקט 99": ניצול מארז ה-TI99/4A הישן כתשתית למערכת מבוססת ארדואינו, שתשתמש במקלדת העתיקה בתור אמצעי קלט, ובמארז בתור… מארז. התוכנית כרגע היא לצרף גם רמקול לצלילים, מסך LCD פשוט (16×2 תווים) לפלט, תוכנה שתאפשר מתן פקודות פשוטות, ואולי אף תוספת זיכרון ושפת תכנות מפורשת (Interpreted) בסיסית מאד.

את כל הדברים האלה (חוץ מהרמקול) אני מכיר רק בתיאוריה, מה שהופך את הפרויקט למאתגר ועם פוטנציאל גדול להשמדת רכיבים ואינספור בעיות אחרות. איזה כיף! אלא שלפני הכל, יש בעיה אחת בוערת: המקלדת, ובעיקר החיבור שלה, במצב על הפנים.

TI99/4A Keyboard Underside
הצד התחתון של המקלדת – לחצו להגדלה

כשפתחתי את המארז, המקלדת לא היתה מחוברת ללוח האם. כנראה שאי-שם בעבר, במהלך ניסיון שחזור לא מוצלח, בעליו המקורי של המחשב ביצע כמה שיפצורים משלו. ההלחמות בחיבור רעועות וחסרות תועלת, פסי הנחושת אכולים בחלקם, ומי יודע אילו עוד צרות מסתתרות בפנים. בשלב ראשון, וכתנאי להמשך, אנסה ליצור חיווט סביר להתממשקות עם המקלדת.

בקיצור, "פרויקט 99" צפוי להימשך הרבה זמן, להתפתח תוך כדי התקדמות, ויידרשו לו רכיבים שעדיין אין לי. במילים אחרות, לא בטוח שהוא יצליח ואל תצפו לעדכונים תכופים מדי… אבל הכלל הראשון ב-DIY הוא להיות אופטימי, לא? 🙂

להרשמה
הודע לי על
6 Comments
מהכי חדשה
מהכי ישנה לפי הצבעות
Inline Feedbacks
הראה את כל התגובות

ענק! כילד בראשית שנות השמונים היה לי מחשב TI99 כזה בדיוק.
למדתי לתכנת עליו ב- Basic ואת התוכנות שכתבתי שמרתי על קלטות (Audio של טייפ) באמצעות טייפ חיצוני. צג המחשב היה הטלוויזיה הביתית, וה- TI99 יכל להציג עליה לא פחות מ- 16 צבעים שונים(!).
ה-Basic כמו גם כל תוכנה אחרת, כמו ה- Space Invaders היתה בעצם מעין קסטה (מארז עם ג'וקים בתוכו), המחשב יכל להריץ תוכנה אחת בכל פעם שאותה היו טוענים על ידי חיבור אותה קסטה בחריץ שבצידו הימני…
אמנם רק 28K זכרון, אבל לא היו וירוסים או מסכים כחולים…

זה מוצג מוזאוני….

בהצלחה!

הייתי שוקל לוותר על הארדואינו וללכת על משהו קצת יותר ישיר ופשוט. אולי להשתיל בפנים רספברי (כשהם יצאו כבר לשוק סוף סוף http://www.raspberrypi.org/) או gumstix (http://www.gumstix.com/) או משהו כזה, שמריץ לינוקס אאוט אוף דה בוקס. גם ככה השלב של התממשקות עם המקלדת הקיימת לא יהיה פשוט.

אשמח לראות מה עשית עם המקלדת 🙂

הסיבה שהייתי פוזל לכיוון של של מעבד יותר חזק היא פשוט האפשרות לתכנת אותו בשפות קצת יותר מתקדמות, ולא הייתי פוסל את האפשרות להשתמש באמולטור קיים ולממשק אותו לחומרה.
למעשה, רספברי פרסמו היום דבר דומה:
http://www.raspberrypi.org/archives/883
אמולטור של ספקטרום ZX שרץ על הפיי.

עכשיו כבר אין לך ברירה אלה לסיים את הפרויקט מהר ,בהצלחה ומתועד היטב… 🙂