מדור פרסומי: הפוטנציומטרים של Tmart

לפני זמן-מה הגיע אליי מייל מנציג של tmart.com, אתר גאדג'טים ומוצרים אחרים מהמזרח הרחוק, עם הצעה: לשלוח לי מוצרי אלקטרוניקה לסקירה בבלוג. את השם tmart הכרתי מקניות קטנות שערכתי בעבר באיביי, ולאחר שווידאתי שהפונה אינו בוט אלא אדם אמתי, שמבין שזהו בלוג פרטי בעברית וכו', החלטתי לתת לזה צ'אנס.

אז לפני הכל, מספר הבהרות חשובות. ראשית, הרווח האישי שלי מהסיפור הוא אך ורק הרכיבים הספציפיים שתראו כאן. אני לא אקבל שום אחוזים ושום עמלות אם מישהו מכם יחליט לקנות באתר, ולא אפסיד כלום אם לא. שנית, הבהרתי לנציג בצורה חד-משמעית שהביקורת שלי תהיה כנה, ואני לא אייפה או אסתיר כלום, אפילו אם הדבר יעלה לי בהמשך הקשר איתו. שלישית, הבלוג לא יהפוך ללוח מודעות – אני אסכים לסקור רק מוצרים שיש להם רלוונטיות גבוהה לנושאי הבלוג ולקוראים, רק מאתרים מהימנים, וזה לא יבוא על חשבון התוכן הרגיל. אז הנה לפניכם המוצר שלנו להפעם.

חבילה הגיעה

זהו סט של 50 נגדים משתנים / פוטנציומטרים (Trim Pot) קטנים מדגם 3296, מתוצרת סינית עלומה, מותאמים לעומס של עד 0.25W ובעלי רגליים דקות (Through-Hole) בריווח סטנדרטי של 2.54 מ"מ. נכון לרגע הפרסום, מחירו של הסט באתר $6.36. הוא הוזמן בשישי ביוני, יצא לדרך בשביעי והגיע לתיבת הדואר שלי (במשלוח רגיל, בחינם) בעשרים וארבעה בחודש – זמן משלוח של כשבועיים. החבילה כללה עלון פרסומת קטן עם קופון 5% הנחה לקניה הבאה, ושקית ובה הפונטציומטרים. לצערי לא היה כל ריפוד נוסף, אך גם לא ניכר כל נזק חיצוני לרכיבים פרט לכמה רגלי מתכת שהתכופפו מעט.

תכולת החבילה מ-tmart
תכולת החבילה מ-tmart

התיאור בדף המוצר באתר שגוי: כתוב שם שמדובר בקבלים, ולמרות הערות חוזרות שלי המצב טרם תוקן. התמונה נכונה וכך גם הכותרות, אם כי בשום מקום לא מפורט באילו ערכי התנגדות מדובר. וזו בהחלט נקודה לרעת האתר. בפועל, מדובר כאמור בפוטנציומטרים שאפשר לכוון באמצעות סיבוב של הבורג המוזהב הזעיר בחלקם העליון (ראו תמונה בהמשך). הם אינם בנויים לשינויים תדירים (אורך החיים המכני של רכיבים כאלה מוגבל מאד) אלא לכוונוני מעגלים שנעשים לעתים רחוקות בלבד – לדוגמה, לכיוון חד-פעמי של רגישות חיישן אחרי שמציבים אותו במקום חדש.

פוטנציומטר, כידוע, בנוי למעשה כשני נגדים שסכומם קבוע, אך אפשר להגדיל את ההתנגדות של כל אחד על חשבון השני. ערך ההתנגדות הכולל של הפוטנציומטר, אותו אפשר למדוד על שתי הרגליים הקיצוניות, מצוין על גבי הרכיב בפורמט "10X", שמשמעותו עשר כפול עשר-בחזקת-X. כך למשל הסימון 102 פירושו עשר כפול עשר-בחזקת-2, כלומר 1000 אום, ואילו 104 פירושו 100,000 אום. בחבילה מ-Tmart הגיעו עשר יחידות לכל אחד מהסימונים 101, 102 ו-104, ועשרים יחידות עם סימון 103, כל סוג בשקית פנימית נפרדת.

הפוטנציומטרים בשקיות הנפרדות
הפוטנציומטרים בשקיות הנפרדות (לפי ערכי התנגדות)

דיוק

הערכים הנקובים על רכיבים, מכל סוג שהוא, הם כמעט תמיד בגדר ממוצע – בכל יחידה צפויות סטיות מסוימות, וככל שהרכיב יקר ואיכותי יותר, כך טווח הסטיות נמוך יותר. להגנת הפונטציומטרים ייאמר שגם שני הרב-מודדים שבהם השתמשתי הם מהסוג הזול ביותר, ועם זאת שניהם הגיעו לאותה מסקנה: הרוב המכריע של הפוטנציומטרים (כן, בדקתי כל אחד ואחד) הראו סטיה של 3%-5% (למעלה או למטה) מהערך הנקוב. שניים מהחמישים חרגו קצת מעבר לגבול ה-5%, ובערך עשרה הראו סטיה של 2% או פחות. אלה ממצאים לא כל כך נעימים אבל כלל לא מפתיעים ונחשבים סבירים בהחלט לקטגוריה. המשמעות העיקרית היא פשוט שאי אפשר להחליף במעגל, בצורה עיוורת, רכיב אחד כזה באחר ולצפות לאותן תוצאות בדיוק.

פוטנציומטרים מ-tmart
פוטנציומטרים מ-tmart (לחצו להגדלה)

הרגל האמצעית של הפטנציומטר משמשת כמוצא של מחלק מתח, כלומר שבפנים היא מתחברת, כביכול, לנקודה שבין שני הנגדים. זה מאפשר לנו להשתמש ברכיב או כנגד "רגיל" משתנה (תוך התעלמות מאחת הרגליים הצדדיות), או כמחלק מתח ממש. לדוגמה, אם אנחנו שולחים אותות מפינים בארדואינו, שפועל ב-5V, אל רכיב שמקבל רק 3.3V, אפשר להעביר כל אות דרך פוטנציומטר כזה שכוון מראש.

השאלה היא, אם כן, לאיזו מידת דיוק אפשר להגיע בכוונון הידני. חשוב לציין שהבורג בשום מקרה אינו עוצר או יוצא החוצה: כאשר מסובבים אותו מעבר לגבול ההתנגדות החשמלית, פיזית הוא פשוט ממשיך להסתובב. עם זאת, ההתרחקות מגבול ההתנגדות אינה אינסופית אלא מסתיימת כעבור כשני סיבובים, שרק אותם צריך "להחזיר" כדי לחזור לטווח ההשפעה. מעבר לשני הסיבובים האלה, בכיוון השעון, הפוטנציונטר גם מתחיל להשמיע תקתוקים עדינים.

סיבוב הבורג מתבצע בעזרת מברג שענים עדין (שטוח). גם ציפורן עשויה לעבוד, אם כי זה הרבה פחות נוח. בהערכה גסה מאד, כל סיבוב של שלוש-מאות וששים מעלות הוא שווה-ערך ל-3.5%-4% מההתנגדות. לדוגמה, בפונטנציומטר של 10K, אם ההתנגדות בין רגל 1 ו-2 היא כרגע 8,100, אז סיבוב מלא נגד כיוון השעון יוריד אותה לסביבות 7,750, ועוד סיבוב לכ-7,400. השפעת הסיבוב אינה לינארית לגמרי ומחייבת השגחה צמודה עם מולטימטר, אך ברוב המקרים אפשר להגיע לדיוק טוב לפחות כמו זה שהמולטימטר הזול מסוגל בכלל למדוד. פה ושם, בהתאם לזווית הסיבוב, נתקלים בנקודה עקשנית ונאלצים להסתפק בגבול שהוא רק פחות-או-יותר מה שרצינו.

פסק הדין

ועכשיו לתכל'ס: אם אתם צריכים פוטנציומטרים כאלה או רוצים לשחק איתם, האם העסקה של tmart כדאית לכם?

ובכן, כרגיל באתרים מהמזרח הרחוק, המחירים מצחיקים ממש – והאיכות בהתאם. אלה לא רכיבים לשימוש מקצועי ואם אתם צריכים שליטה יציבה ומדויקת ברמת האומים והמיליוולטים הבודדים, תשכחו מזה. מצד שני, ככלי עבודה לחובבים, מדובר נכון לעכשיו בעסקה המשתלמת ביותר שמצאתי ברשת: גם כמות סבירה של רכיבים וגם מגוון ערכים, במחיר שאין אפילו באיביי (ואם יש מחיר קרוב, מן הסתם המוכר הוא tmart…). אז בקיצור, כן 🙂

אתר tmart.com

סט הפוטנציומטרים שנסקרו כאן

להרשמה
הודע לי על
0 Comments
Inline Feedbacks
הראה את כל התגובות