כמה פעמים ספרת עד עשר (עם ג'וק)

המעגל המשולב CD4017BE הוא ג'וק מוזר. בזמן שחבריו מריצים קוד, מפעילים פרוטוקולים מתוחכמים, מנהלים מתחים וזרמים או לפחות מבצעים פעולות לוגיות פונדמנטליות, הג'וק הזה – שמכונה Decade Counter ("מונה עשרות") – פשוט סופר עד עשר. ליתר דיוק, יש לו כניסת שעון אחת ועשר יציאות, שממוספרות 0 עד 9, ובכל פעם שהמתח בכניסת השעון עולה, הג'וק מוציא מתח ביציאה הבאה בתור, ורק בה. קצת כמו להסתכל רק על ספרת האחדות של מספר שעולה ועולה בלי סוף. למה זה טוב?

למעשה, יש ל-4017 עוד חמישה פינים: מתח (VDD) ואדמה (VSS) למתחים של 3 עד 18 וולט, Reset שמחזיר את מתח הפלט ליציאה 0, Clock Inhibit שגורם לג'וק להתעלם זמנית מהקלט שבפין השעון, ו-Carry Out שעולה בכל פעם שהספירה עוברת מ-9 ל-0, ובעצם מחלק את אות השעון בעשר.

כפי שראיתם בסרטון, אפשר להשתמש בג'וק כדי להריץ אור לאורך עשרה לדים (זאת אומרת, אם הייתי טורח לארגן אותם לפי מספור היציאות ולא לפי המיקום הפיזי שלהן). אבל הג'וק הזה לא יודע לספור לאחור, או להוציא יותר מפלט יחיד – שגם הוא מוגבל מאד בזרם – או בכלל לעשות משהו מעניין. רק לספור מ-0 עד 9 שוב ושוב. נשאלת שוב השאלה, מי צריך את זה? בעבר, לפני ימי המיקרו-בקרים הזולים, ג'וקים כאלה שימשו בוודאי לכל מיני משימות שהיום אפשר לבצע באופן חסכוני וקל יותר. עם זאת, הם לא מיותרים לגמרי.

אופציה אחת היא להשתמש ב-4017 בתור אינדיקטור פשוט למצב מערכת. הוא לא דורש הרבה פינים מהמיקרו-בקר (אני עוד צריך לוודא את זה, אך ייתכן שבתכנות נכון רק פין אחד) והקוד יוכל להפעיל את ה"שעון" שלו ולהאיר עד עשרה לדים שונים בהתאם לכל פרמטר שנרצה, לצורך דיבוג, חיווי למשתמש ועוד.

אפשרות נוספת היא להיעזר בפלט של ה-4017 כאמצעי לשלוט בעד עשרה רכיבים אחרים: בין אם באספקת החשמל שלהם בפועל (דרך טרנזיסטור או ממסר), או בהפעלה של פין Enable כזה או אחר. כך אפשר לבצע חלוקת זמן פשוטה בין רכיבים, לנהל מספר רכיבי זיכרון להגדלת נפח הזיכרון הכולל של המערכת, וכדומה.

יש לכם רעיונות לשימושים נוספים?

להרשמה
הודע לי על
8 Comments
מהכי חדשה
מהכי ישנה לפי הצבעות
Inline Feedbacks
הראה את כל התגובות

לשמש בתור בורר ספרות לתצוגת 7seg עם אנודה משותפת…

עוד רעיון קצת יותר חכם: להשתמש בו בתור מוטלטיפלקס
לדוגמא: מחברים לכל יציאה כפתור ומחברים את כולם לכניסה דיגיטלית, כל עוד אתה שומר בזיכרון באיזו יציאה אתה בכל פעם אפשר לדעת על איזה כפתור לחצו. אפשר לעשות אותו דבר עם כל החיישנים שמבוססים כל נגד משתנה

כדי לעשות צעצועים דביליים של יום העצמאות איתו ועם 555

שימושי למכונת מצבים מחזורית. לדוגמא שליטה ברמזור הרכיב מקבל פולס ומעביר את הרמזור למצב הבא (אדום כתום ירוק כתום אדום).

אתה אולי תצטרך עוד מעגלים, אבל זה יחסוך לך את הצורך בבקר עצמו. (אני חושב על רכיב כזה מנהל לבד צומת שלמה, אם תעקוב אחרי צומת תראה שיש לה יותר משלושה מצבים, במיוחד אם תכלול גם את הרמזורים להולכי רגל)
תחשוב שלשימושים תעשייתיים שימוש ברכיב יותר פשוט = פחות הוצאות על ייצור = מוצר סופי יותר זול ובחלק גדול מהמקרים גם יותר אמין ועמיד.
בתור אתגר מחשבתי אני מסתכל לפעמים על הפוסטים שלך ומנסה לחשוב איך הייתי מממש אותם בלי בקר וברכיבים מינימליים.