הלו טייני #0: מבוא

לאחרונה חשבתי לא מעט על הכיוון אליו אני רוצה להתקדם בעולם המייקינג בכלל והמיקרו-בקרים בפרט. הטווח והמגוון של הדברים שאפשר ללמוד הם פשוט מטורפים – החל ממסתורי הנוסחאות של האלקטרוניקה הבסיסית ועד לטכניקות מתקדמות בלינוקס ובשפת התכנות פייתון עבור מחשבים ממוזערים – ואין שום אפשרות ללמוד את כולם ביחד כפי שהייתי רוצה. זה כיף להתנסות ולטעום קצת מכל דבר, וכמובן שאמשיך לעשות את זה, אך במקביל, מכיוון שאני רוצה להכיר דברים גם לעומק ולא רק לרוחב, הגיע הזמן להחליט על מנה עיקרית.

ארבעה מיקרו-בקרים מדגם ATtiny85 ונורית LED 5 מ"מ לקנה מידה
ארבעה מיקרו-בקרים מדגם ATtiny85 ונורית LED חמישה מ"מ לקנה מידה

התחום שבו החלטתי להתמקד בשלב ראשון (וזה בטח לא יפתיע את מי שעוקב אחרי הבלוג הזה ושאר הדברים שאני עושה) הוא מיקרו-בקרים, וליתר דיוק מיקרו-בקרים בארכיטקטורת AVR של Atmel, וספציפית ATtiny85. הפור נפל בעקבות ההודעה הזו באתר מייקרס, שגילתה לי שיטה מתוחכמת למדוד את המתח שהמיקרו-בקר עצמו מקבל, בלי צורך בשום רכיבים חיצוניים. כדי להבין את השיטה, שלא לדבר על לגלות אותה לבד, חייבים היכרות טובה עם הארכיטקטורה, היכולות המובנות של המיקרו-בקר ודרך העבודה איתן. הבנתי שכל עוד אין לי את אלה, גם הקוד הכי מתוחכם שאכתוב לארדואינו ודומיו לא יהיה אלא תוכנית למחשב, שרצה במקרה על מחשב חלש במיוחד: היכולות המלאות והאמתיות של המיקרו-בקר, גם מבחינת ביצועים וגם מבחינת הממשק שלו עם האלקטרוניקה שמסביב, לא יבואו לידי ביטוי. ולמה דווקא ATtiny85? כי הוא מבוסס על אותה ארכיטקטורה כמו ה-ATmega של הארדואינו לסוגיו, אך פשוט יותר וזול יותר – נוח ללמידה גם מבחינת המורכבות וגם מבחינת העלות הכלכלית של טעויות שיקרו מן הסתם.

פוסט זה מסומן במספר 0 כי הוא עדיין לא מגיע לתכל'ס. מה שאציג כאן זו רשימת הכלים איתם אני מתכוון לעבוד.

1. המיקרו-בקר: דגם ATtiny85-20PU. הנה קישור ל-datasheet שלו ושל מספר דגמים נוספים מאותה משפחה. מהרבה בחינות אפשר לחשוב עליו כעל "רבע של ATmega328", שהוא המיקרו-בקר שבארדואינו Uno. נכון לכתיבת פוסט זה אפשר להשיג אותו באיביי במחירים של כ-1.5-2.5 דולר ליחידה (המחיר יורד בדרך כלל בהתאם למספר היחידות), ואילו ב-taydaelectronics.com הוא עולה 1.15 דולר, לפני ההנחה החודשית המסורתית ולפני משלוח. [תוספת מאוחרת: גם באתר Futurelec.com אפשר למצוא מיקרו-בקרים ורכיבים אחרים במחירים נמוכים יחסית]

2. הצורב: אפשר לצרוב תוכנה מסביבת הפיתוח של ארדואינו, דרך לוח ארדואינו, אל ה-ATtiny85 כפי שמוסבר כאן. מכיוון שבחרתי לעבוד עם סביבת פיתוח אחרת, הלכתי על האורגינל: צורב AVRISP MKII. יש המון זיופים וחיקויים שלו באיביי, וייתכן שהם עובדים בלי בעיה – לא בדקתי. המקורי נמכר באתרים רשמיים כמו Digikey ו-Mouser במחיר של 35-40 דולר, לא כולל משלוח, ואתר היצרן עצמו אינו שולח לישראל.

3. סביבת הפיתוח: גם כאן הלכתי על האורגינל, שלשמחתי חינמי לגמרי – Atmel Studio.

בפוסט הבא בסדרה זו אדגים תכנות בסיסי של הטייני (כך אקרא לו מעכשיו כדי לחסוך הקלדה…) עם הכלים הנ"ל, ולאחר מכן נתחיל להיכנס לעובי הקורה.

להרשמה
הודע לי על
9 Comments
מהכי חדשה
מהכי ישנה לפי הצבעות
Inline Feedbacks
הראה את כל התגובות

יש לך פוסטים על הרבה סוגי בקרים, מעניין אותי לדעת, אם בתעשיה האמיתית (לא poc ומייקרים, אלא תעשיה) משתמשים בכאלה בקרים או שיש להם בקרים אחרים.

תודה על התגובה.
אני אשמח אם תעשה פוסטים גם על הבקרים החדשים, אני נהנה לקרוא כל פעם מחדש.

חבל.. אשמח לפחות לשמות של בקרים.
וכמה קישורים אם זה לא קשה מידי.

🙂

לפני חודשיים יצא atmel studio 7.
יצא לך להתנסות איתו?