איך לשאול שאלות

מנסה לעשות משהו בארדואינו וזה לא הולך? יש בעיה בארדואינו או בתכנות שלו? רוצה להבין משהו ספציפי באלקטרוניקה, לאתר מידע על מיקרו-בקר או על חיישן – בקיצור, יש לך שאלה לקהילת המייקרים? הנה שישה כללים חיוניים, שיגדילו מאד את הסיכוי לקבל תשובה מועילה (וגם ימנעו אי-הבנות, בזבוז זמן ועצבים).

רגע, מה פתאום כללים? למה אי אפשר לשאול וזהו?

כי האנשים שיכולים לענות לך עושים את זה בהתנדבות, על חשבון הזמן הפנוי שלהם, ויש גבול לכמה הם יכולים להשקיע. שמירה על הכללים מבטיחה שכל שואל ושואלת יקבלו את התשובות הטובות ביותר שאפשר, במסגרת המגבלות.

1. לחפש קודם באינטרנט

רוב הסיכויים שהתשובה לשאלה כבר נמצאת איפשהו ברשת, אז השלב הראשון הוא תמיד להשקיע כמה דקות בחיפוש. למשל, אם רוצים לדעת איפה יש דרייברים לארדואינו לחלונות 8.1, למה לא לכתוב פשוט בגוגל "arduino driver windows 8.1"? מיד יעלו תוצאות עם קישורים להורדה, הסברים ואפילו סרטוני הדגמה להתקנה של דרייברים כאלה.

התוצאות אמנם יהיו ברובן באנגלית, אבל לאט לאט מצטבר ברשת גם מידע בעברית, ואם נרצה או לא, ידיעת אנגלית היא בסופו של דבר חיונית להתקדמות בתחום, אז זו הזדמנות מצוינת להתאמן.

2. לשאול במקום פומבי (ורלוונטי)

הגיון פשוט: במקום שבו יש יותר אנשים מהתחום, יש סיכוי גדול יותר שיהיה מישהו שיידע את התשובה. גם אם מצאת במקרה מישהו שעבד בדיוק על פרויקט כמו שלך, עדיף (אם אפשר) לפנות אליו דרך פורום, קבוצה או מנגנון תגובות, ולא במייל, בצ'ט או במסר פרטי. ככה משתתפים נוספים יוכלו לתרום מידע וללמוד, ומה שחשוב לא פחות – התשובה תהיה גלויה, כך ששואלים עתידיים יוכלו למצוא אותה באינטרנט ולחסוך זמן!

חשוב לוודא שהמקום בו שואלים הוא המקום המתאים. למשל, שאלות על תכנות שואלים בפורום תכנות ולא בפורום אלקטרוניקה.

3. להיות ספציפיים

שאלה צריכה להיות משהו שיש לו סימן שאלה בסוף, והיא חייבת להיות ממוקדת בבעיה או נושא מעשיים וחד-משמעיים. אחרת, גם התשובות (אם יהיו בכלל תשובות) יהיו מפוזרות וחסרות תועלת.

דוגמאות לשאלות לא טובות:

  • "אני רוצה לבנות רובוט שיעשה דברים בבית."
  • "איפה משיגים רכיבים טובים בזול?"
  • "אני בונה מעגל עם ארדואינו, צריך גם קבל?"

דוגמאות לשאלות טובות:

  • "איפה יש הוראות הרכבה בעברית לקיט רובוט מדגם ABC123?"
  • "באילו חנויות באזור באר שבע מוכרים ארדואינו Uno R3 מקורי?"
  • "מה התפקיד של הקבל C4 בשרטוט המפורט והברור המצורף?"

4. לתת כמה שיותר מידע

בעיות יכולות להיווצר מהמון סיבות, ולפעמים אלה סיבות שאפילו לא חשבת שיכולות להיות רלוונטיות. לכן, כששואלים שאלה, חובה להביא את כל הפרטים. אם הכנת מעגל, נא לפרט אילו רכיבים בדיוק יש בו ואיך הם מחוברים (עדיף שרטוט וגם תמונה באיכות גבוהה). אם כתבת קוד תוכנה, יש לצרף אותו במלואו.

והדבר הכי חשוב: מה בעצם הבעיה? לא יאומן כמה פעמים אנשים אומרים "זה לא עובד לי" בלי להסביר מה לא עובד. אנחנו לא קוראי מחשבות! מה רצית שיקרה? מה קרה בפועל? קיבלת הודעות שגיאה – אילו הודעות? שאר החלקים של הפרויקט עובדים כצפוי או לא? אם ניסית לפתור את הבעיה בעצמך, מה ניסית ומה קרה?

5. להיות סבלניים וסובלניים

תשובות עלולות להתעכב, והאנשים שמנסים לעזור ולענות לא תמיד מבינים בדיוק למה התכוונת. לפעמים זו אשמתך ולפעמים אשמתם, אבל בכל מקרה זה ממש לא המקום להתעצבן ולחפש אשמים. כל מי שעונה, עונה מתוך רצון טוב – אז כדאי להשתדל ולהסביר את עצמך טוב יותר, ואם למרות הכל זה לא מסתדר, אומרים תודה ומחפשים את הפתרון במקום אחר.

6. לשתף בפתרון ולהגיד תודה

האנשים שעונים לך הם בני אדם, וכדי שהם ירצו להמשיך ולעזור לך ולאחרים בעתיד, חשוב לתת להם משוב. קראת את התשובה שלהם? הבנת אותה? היא עזרה לך? גם מבחינת הנימוס וגם מבחינת התועלת של הדיאלוג כולו לקוראים ולמשיבים אחרים בעתיד, חשוב להודות למי שעזר או ניסה לעזור, לציין אם הפתרון התאים ועבד, ואם הוצעו כמה פתרונות – מי מהם נוסה והצליח.

אגב, אם הצלחת בסוף לפתור את הבעיה לבד, ראוי לכתוב איך בדיוק עשית את זה, כדי שגם האחרים יידעו.


ישנם כללים מומלצים גם לאלה שרוצים לתת תשובות, אבל זה כבר נושא לפוסט אחר… 🙂

להרשמה
הודע לי על
1 תגובה
מהכי חדשה
מהכי ישנה לפי הצבעות
Inline Feedbacks
הראה את כל התגובות

זה צריך להיות בעשרת הדיברות