ארדואינו בזול, מהדורת 2015

במהלך השנים האחרונות, המחיר של לוחות תואמי-ארדואינו מסין צנח מאד, עד לרמה של משולש-פיצה-וטרופית, והכניסה לעולם הזה הפכה קלה מתמיד גם לבעלי תקציב מוגבל. הנה מדריך מעודכן למתחילים שמעוניינים לקנות לוח תואם ארדואינו זול. כדי לא להפוך את המדריך הזה לספר שלם, לא אגע כאן בשאלת הקיטים והרכיבים, ואתייחס ללוחות "נטו" מהדגמים הנפוצים בלבד. המידע בפוסט זה מעודכן לסוף 2014 – תחילת 2015.

מקורי או לא

כמובן, ההמלצה היא תמיד לקנות לוחות ארדואינו מקוריים. הם איכותיים ואמינים יותר, יש עליהם אחריות טובה יותר, וכשאתם קונים אותם אתם מתגמלים את המפתחים האמתיים (במקום איזה חקיין אלמוני) ועוזרים להם להמשיך ולקדם את התחום. בנוסף, אפשר לקנות אותם מחנויות רשת בישראל והם יגיעו אליכם במהירות, במקום שתחכו שבועות – או יותר, בעונות החגים – למשלוח באוניה מהמזרח הרחוק. גם אם קונים מחנויות רציניות בחו"ל, דמי המשלוח כוללים לעתים קרובות משלוח עד הבית, מה שיחסוך לכם הגעה לסניף הדואר והמתנה ארוכה. אל תתעלמו מכל הגורמים האלה: כסף זה לא הכל בחיים!

איפה קונים

לפני שלוש שנים בערך, מי שחיפש תואם-ארדואינו זול היה צריך לחפש לעומק במספר אתרי גאדג'טים סיניים נפרדים ולהשוות מחירים בעצמו. נכון להיום, המצב הרבה יותר פשוט: העסקאות המשתלמות ביותר נמצאות או ב-ebay או ב-Aliexpress. שני האתרים האלה מעודדים תחרות קשה בין הסוחרים בהם (כלומר מחירי רצפה ללקוח), ובשניהם יש בדרך כלל עם מי לדבר במקרה של בעיות. לפעמים עוד אפשר למצוא מבצע מעניין באתר סיני כזה או אחר, אבל במחירים כאלה כבר לא שווה להשקיע את הזמן בחיפושים.

באיביי אפשר לשלם בכרטיסי אשראי או ב-PayPal. ב-Aliexpress אין אפשרות ל-PayPal, אך מצד שני – עד כמה שאפשר להיות בטוח בדברים כאלה – זהו אתר רציני ואמין ואפשר לעבוד איתו בלי חשש.

טיפים כלליים לקניה

גם באיביי וגם בעלי אקספרס, שימו לב אם המשלוח הוא חינם או בעלות נוספת.

לפעמים המחיר מוצג במטבעות שונים וחשוב לוודא את זה לפני שפוסלים (או מזמינים מיד) רק לפי המספר שנקלט במבט ראשון.

ב-Aliexpress מוצרים רבים נמכרים רק בכמויות, אז היזהרו לא להזמין בטעות סטוק מסחרי… ואם אתם דווקא מעוניינים בכמה יחידות, חשבו והסתכלו על המחירים בהתאם.

מוכרים מסוימים מנסים לעבוד על הקונים בעזרת טריקים של מכירה משולבת – הם מציעים, נניח, "סט" מטופש של ארדואינו+חוט, ואז קוראים לזה "סט 2 יחידות ארדואינו" או מראים לכם "מחיר ליחידה" נמוך מאד שבפועל כמובן לא משתלם.

ב-ebay אפשר למצוא לעתים רחוקות מכירות פומביות משתלמות, למשל ממוכר חדש שמנסה להשיג לעצמו הרבה דירוגים חיוביים ומהר. עם זאת, ברוב המקרים – מכיוון שמדובר במוצרים שהם גם ככה במחירי רצפה – לא כדאי להתפתות למכירה שעומדת להיגמר עוד חצי דקה, כי אפשר למצוא את אותו המוצר במחיר זהה ואפילו נמוך יותר בקניה רגילה.

משלוח חינם משני האתרים (בעצם, ממוכרים מהמזרח הרחוק) הוא תמיד איטי מאד ויכול להגיע בקלות לחודש. היו סבלניים, כי בדרך כלל החבילות כן מגיעות בסופו של דבר, אבל גם עקבו אחר המועד האחרון באתר להגשת תלונה. אם המוצר לא יגיע ותפספסו את התאריך הזה, לא יהיה לכם עם מי לדבר.

ארדואינו אונו (Uno)

משמאל לימין: אונו מקורי, חיקוי של דגם קודם עם שבב FTDI מזויף, לוח תואם עם שבב בתצורת SMD
משמאל לימין: אונו מקורי, זיוף של דגם קודם (עם שבב FTDI מזויף גם כן), לוח תואם עם שבב CH340 ומיקרו-בקר בתצורת SMD

על מה מדובר: דגם אונו הוא עדיין הנפוץ ביותר, והמומלץ למי שזה הארדואינו הראשון שלו. המהדורה העדכנית ביותר היא R3.

מחירים: החל מ-$3.2 לגרסת SMD ללא כבל USB (הסבר מיד), החל מ-$6.9 לגרסת DIP עם כבל.

למה לשים לב:

  • חלק מהלוחות נמכרים ללא כבל USB, שנחוץ לעבודה עם הארדואינו. זהו כבל זהה לזה של רוב המדפסות (A זכר – B זכר). מספר הכבלים שתצטרכו הוא כמספר הלוחות המרבי שתחברו למחשב בו-זמנית, ואולי עוד אחד לגיבוי.
  • לכל ארדואינו אונו יש, פרט לשבב הראשי (שהוא מיקרו-בקר מדגם ATmega328), שבב נוסף לתקשורת עם המחשב, שנמצא ממש ליד חיבור ה-USB. באונו מקורי, זהו ATmega16U2; בחיקויים ובתואמים אפשר למצוא לרוב שבבי FTDI – סביר להניח שמזויפים, מה שעלול לגרום לבעיות בשימוש בעתיד – או שבבי CH340. יש גם אחרים. כל סוג שבב כזה מצריך דרייברים נפרדים, וייתכן שמערכת ההפעלה לא תזהה אותם לבד ותצטרכו למצוא ולהתקין ידנית.
  • תצורת DIP היא המבנה של ה"ג'וקים" המוארכים והגדולים שבתמונה. מבנה זה מאפשר לכם לנתק בקלות יחסית את המיקרו-בקר מהלוח, להחליף אותו במקרה של תקלה או לשים אותו בלב של מעגל שתבנו בעצמכם. המבנה הקטן יותר נקרא בשם הכללי מאד SMD, כלומר Surface Mounted Device, וקשה מאד לעשות איתו קונצים כאלה. לוחות עם מיקרו-בקר בתצורת SMD בדרך כלל זולים יותר. מבחינת ביצועים הם בדיוק אותו הדבר.

ממה להיזהר: היו בעבר מקרים של לוחות דמויי-אונו, שנמכרו מאד בזול אבל עם מיקרו-בקר מדגם ATmega8 במקום ATmega328, מה שהפך אותם לבלתי שמישים לחלוטין. חשוב מאד לקרוא את האותיות הקטנות עד הסוף!

ארדואינו מגה (Mega)

ארדואינו מגה מזויף
ארדואינו מגה מזויף

על מה מדובר: גרסה גדולה יותר של האונו, עם יותר פינים לקלט/פלט, יותר זיכרון ועוד כמה בונוסים. הגרסה העדכנית משתמשת במיקרו-בקר ATmega2560. בעבר היה גם דגם 1280, שנדיר מאד לראות כיום. מתחילים רבים מתלהבים מכמות הפינים של המגה, אבל בפועל, אפשר לרוב להסתדר מצוין גם עם לוחות פשוטים יותר.

מחירים: החל מ-$8.5

ממה להיזהר: אולי זה מכיוון שלא הרבה קנו אותם, או שהם פשוט בסדר – לא זכורות לי תלונות מיוחדות על חיקויי/תואמי מגה.

ארדואינו נאנו (Nano)

ארדואינו נאנו (מזויף, אלא מה)
ארדואינו נאנו (מזויף, אלא מה)

על מה מדובר: ברמת העיקרון, לנאנו יש אותן יכולות כמו לאונו, אבל הוא בנוי בצורה הרבה יותר קומפקטית, שמאפשרת להרכיב אותו על מטריצה, לשים אותו בתוך פרויקטים קטנים וכדומה.

מחירים: החל מ-$3 ללא כבל USB, החל מ-$4 עם.

למה לשים לב: בגלל גודלו, הנאנו מחייב כבל עם חיבור Mini-USB זכר, במקום B שבכבל לאונו ולמגה.

ממה להיזהר: ודאו שמדובר במהדורה 3.0 – בעיקרון כל מה שמוכרים היום יתאים, אבל פעם היו דגמים אחרים וחלשים יותר ומי יודע אם לא יצוצו שוב איפשהו. היו קונים שנתקלו בתקלות קשות במייצב המתח של לוחות נאנו סיניים. כמו באונו, גם כאן יש דגמים עם שבב FTDI מזויף שעלול לגרום לבעיות. היזהרו גם עם חיבור ה-USB הזה, כי הוא עדין ועלול להיפגע אם תפעילו יותר מדי כוח.

ארדואינו לאונרדו (Leonardo)

לוח תואם לאונרדו מקמפיין ב-Indiegogo
לוח תואם לאונרדו מקמפיין ב-Indiegogo

על מה מדובר: לדברי המפתחים לאונרדו נועד להיות "האונו הבא", אבל הוא לא הצליח להגיע בינתיים לאותה רמה של פופולריות. הוא מבוסס על מיקרו-בקר ATmega32U4, והיכולות שלו מאד דומות לאלה של האונו, פרט להבדל משמעותי אחד: בעזרת קוד מתאים הוא מסוגל לדמות עכבר או מקלדת, וזה פותח הרבה אופציות מעניינות לממשק עם מחשבים.

מחירים: החל מ-$7.7

למה לשים לב: כל הלאונרדו מגיעים עם מיקרו-בקר בתצורת SMD. הכבל שהם צריכים הוא עם חיבור Micro-USB (כמו שיש לפעמים לסמארטפונים).

ממה להיזהר: עוד לא שמעתי על תקלות מיוחדות בחומרה של חיקויי/תואמי לאונרדו, אך חשוב לזכור שהוא טיפה שונה מהאונו ולכן לא כל קוד שמיועד לאונו יעבוד בהצלחה על הלאונרדו – אם כי למתחילים זה פחות רלוונטי. היו גם דיווחים פה ושם על קשיים קלים בזיהוי של הלאונרדו על ידי המחשב, בזמן חיבור או אתחול שלו.

ארדואינו מיקרו (Micro)

לוח תואם ארדואינו מיקרו
לוח תואם ארדואינו מיקרו ("פרו מיקרו")

על מה מדובר: כמו שהנאנו הוא גרסה מוקטנת של האונו, כך ארדואינו מיקרו הוא גרסה מוקטנת של לאונרדו. חלק מהתואמים, כמו זה שבתמונה, מכונים "Pro Micro" על שם לוח מקביל מבית Sparkfun. לוחות Pro Micro נפוצים הרבה יותר, וחסרים בהם לחצן אתחול ומחבר ISCP (לתכנות ישיר של המיקרו-בקר באמצעות צורב), שקיימים בלוחות Micro.

מחירים: החל מ-$6

למה לשים לב: כמו בנאנו, גם כאן חיבור הכבל (Micro USB) עדין למדי. שימו לב שחלק מהלוחות האלה נמכרים עם שורות הפינים (Headers) בנפרד, ואם תרצו להיעזר בהן, תצטרכו להלחים אותן לבד.

ארדואינו פרו מיני (Pro Mini)

לוח תואם ארדואינו פרו מיני
לוח תואם ארדואינו פרו מיני

על מה מדובר: פרו מיני הוא למעשה ארדואינו זעיר ביותר (מיקרו-בקר ATmega328), ללא רכיב תקשורת.

מחירים: החל מ-$2.2 לבודד, פחות מ-$2 אם קונים חמישה או עשרה ביחד.

למה לשים לב: מכיוון שאין ללוח הזה רכיב תקשורת, העלאת קוד ותקשורת עם המחשב מתבצעים דרך מתאם מיוחד (נקרא USB-to-UART או USB-to-TTL). את המתאם תצטרכו להשיג בנפרד – יש הרבה דגמים, במחיר של כ-$2-3 – וללמוד איך בדיוק עובדים איתו. הנה פוסט רלוונטי. כמובן, מתאם אחד יספיק לעבודה עם כמה לוחות פרו מיני שתרצו, כל עוד לא צריך לחבר כמה מהם בו-זמנית למחשב. רוב הלוחות מדגם פרו מיני מגיעים עם Headers, אבל לא מולחמים.

למה לשים לב: במשך תקופה ארוכה, מלחמת המחירים על פרו מיני היתה מטורפת לגמרי, וזה כנראה גרם לכמה נוכלים להפיץ לוחות פגומים בכמות גדולה. הנה פוסט עם הסבר מפורט על הפגם בו נתקלתי.

דגמים אחרים

יש עוד כמה וכמה דגמים של ארדואינו (כגון Yun, Due, Esplora, Lilypad, Fio ועוד), אך הם נדירים יותר "בשטח" ולכן יש פחות תואמים/זיופים שלהם – פרט, אולי, ל-Due – ואין לי מידע לגביהם.

להערות, תיקונים, תוספות וכו' נא הגיבו כאן, או במייל programming@idogendel.com .

להרשמה
הודע לי על
12 Comments
מהכי חדשה
מהכי ישנה לפי הצבעות
Inline Feedbacks
הראה את כל התגובות

אני מנסה להפעיל את ליאונרדו עם כל USB של מכשירים ניידים ואינני מצליח להכניס את הקוד. שינוי הכי פשוט של הבהוב ביציאה 11 לדוגמה.
device manager של מחשב נייד לא רואים את ה COM שבו אמור להיות הליאונרדו.
ב DESK_TOP רואים את הפורטים אך לא מקבלים אישור כפי שמתואר בהדרכה.
הליאונרדו נרכש ב-ICSTATION
יש למי הסבר ופיתרון?

שלום,
קניתי ארדואינו מגה מעלי אקספרס אבל כל פעם שאני מנסה להעביר אליו תוכנה הוא כותב לי:
" avrdude: stk500v2_ReceiveMessage(): timeout
avrdude: stk500v2_ReceiveMessage(): timeout
avrdude: stk500v2_ReceiveMessage(): timeout
avrdude: stk500v2_ReceiveMessage(): timeout
avrdude: stk500v2_ReceiveMessage(): timeout
avrdude: stk500v2_ReceiveMessage(): timeout
avrdude: stk500v2_getsync(): timeout communicating with programmer"
מה לעשות?

מזהה
שום דבר מחובר
ויש שני נורות אדומות שדולקות

בעצם אני לא יודע אם הוא מזהה
איך אני יכול לדעת??

התבלבלתי זה mega 2560

יש הבדל קטן בין לוחות ארדויאנו micro לבין ארדואינו pro micro, הם לא בדיוק אותו דבר.
לארדואינו מיקרו יש כפתור RESET מובנה על הלוח שלו, ולפרו מיקרו אין.
לארדואינו מיקרו יש חיבור SPI בתצורה המוכרת של 3*2 שמשמשת לעיתים לצריבה או דברים דומים ולפרו מיקרו אין. אבל ההבדלים תכלס זניחים.
הרוב המוחלט של הלוחות הנמכרים בEbay הם פרו מיקרו. אני בקושי ראיתי מיקרו רגילים

לא נעים לי להציק אבל לא שינית את הכיתוב של התמונה של הארדואינו פרו מיקרו 🙂