קורסים מקוונים (אונליין): מבוא ל-edX ו-Coursera

ללמוד ברמה אקדמית מטובי המרצים באוניברסיטאות המובילות בעולם, בזמן שלכם, בחינם ודרך האינטרנט; נשמע כמו מדע בדיוני? ובכן, זו עדיין לא בדיוק מציאות בשטח, אבל בשנים האחרונות נעשו צעדים גדולים להגשמת החזון הזה, בדמות אתרי קורסים מקצועיים באינטנרט. בפוסט זה אתאר את התרשמותי משני אתרים בינלאומיים מובילים בתחום: edX ו-Coursera.

כל מה שאכתוב כאן הוא בערבון מוגבל כמובן, בהתבסס על ניסיון אישי במספר קורסים בתחומים טכנולוגיים.

סקירה כללית

שני האתרים, שדומים זה לזה באופיים ובמבנה שלהם, מציעים לכל אדם להשתתף בקורסים מקוונים מטעם אוניברסיטאות רשמיות – לרוב גם יוקרתיות – ברחבי העולם. רוב הקורסים האלה, שנקראים בשם הכללי MOOC (קורס מקוון פתוח להמונים – Massive Open Online Course), הם ברמת מתחילים ובשפה האנגלית, אם כי יש יוצאי דופן, ואפילו כמה בעברית. הקורסים מבוססים בדרך כלל על הרצאות שצולמו במיוחד עבור הפורמט האינטרנטי (לא בכיתות הלימוד הרגילות), וכוללים תרגילים, מבחנים ופורומים מקוונים ללומדים. התכנים דומים או זהים לאלה של קורסים מקבילים באוניברסיטה, ואפשר ללמוד בקצב אישי כ"שומע חופשי" או להירשם לקורסים שמתנהלים בזמן אמת עם דדליינים נוקשים.

ישנם קורסים מתחומים רבים ושונים, אך באופן טבעי, קורסים בתכנות וקורסי מחשבים בכלל מתאימים יותר לפלטפורמת לימודים באינטרנט, כי הסטודנטים ממילא מול מחשב, ואפשר לבצע תרגילים ובחינות בתכנות באתר עצמו.

בחירה והתחייבות

השימוש באתרים מחייב רישום (בחינם). אפשר לחפש קורסים לפי נושא, שפה,  מוסד לימודים או מועד התחלה. חלק מהקורסים כבר הסתיימו ופתוחים רק לעיון, כלומר ללא ציונים, תעודות או עזרה בפורומים. אחרים עוד לא התחילו. לא לדאוג – אם תירשמו לקורס עתידי תקבלו הרבה תזכורות ונדנודים במייל.

לכל קורס, גם עתידי, יש דף מבוא שכולל הסבר בראשי פרקים על מה הקורס, מה יילמד בו, מה הדרישות המקדימות (אם יש) וכן פרמטרים טכניים כמו לוח זמנים, הערכה של זמן הלימוד הנדרש מדי שבוע ועוד. מומלץ לקרוא את הדף הזה בעיון ולקחת בחשבון את מה שכתוב שם, כי זה מדויק להפתיע.

מי שמשתתף בקורס בזמן ההרצה הרשמי שלו יכול, במהלך חלון זמן מוגבל, לעבור למסלול תעודה. לשם כך נדרש תשלום של כ-$50 (לעתים רחוקות המחיר גבוה יותר) וכן אימות זהות שמתבצע על ידי צילום עצמי וצילום של תעודה מזהה רשמית כלשהי – שניהם דרך מצלמת רשת. ב-Coursera נתקלתי גם באימות על ידי דפוס הקלדה. במשך הקורס עשויה לצוץ באופן אקראי דרישה להצטלם או להקליד שוב, כדי לוודא שהמשתמש מול המחשב הוא אכן זה שהזדהה בהתחלה.

מה זה נותן

בסיום הקורס, מי שעבר בהצלחה מספיק תרגילים ובחינות מקבל קישור להורדה של קובץ PDF עם תעודה רשמית – ללא אזכור של ציון. בדף הזה בבלוג אתם יכולים לראות תעודות שקיבלתי מקורסים שונים. למי שגם שילם תמורת ההשתתפות מצוין בתעודה "ID Verified" או סימון דומה.

בגדול, מוסדות הלימודים המסורתיים לא מכירים בתעודות האלה, אם כי פה ושם יש טפטופים גם בכיוון הזה – למשל, נקודות זכות חלקיות למי שהולך, פיזית, ללמוד במוסד שמטעמו היה הקורס המקוון. בכל מקרה, אל תבנו על זה יותר מדי.

מה שכן, מכיוון שאלו קורסים מקצועיים אמתיים, אפשר באמת ללמוד מהם. זה לא סתם מאמר בוויקיפדיה, או פורום שלכו תדעו מי עונה בו ומה ההשכלה שלו – כאן מדובר על מקור של ממש לידע מסודר והבנה, בדומה לקורס אקדמי רגיל, וזה בהחלט שווה את המאמץ.

ואם האנגלית שלי לא ברמת שפת אם?

מכיוון שלא כל הלומדים, וגם לא כל המרצים למען האמת, הם דוברי אנגלית מלידה, האתרים עושים מאמץ מסוים לסייע בעניין השפה. ההרצאות מלוות בכתוביות באנגלית (זהירות, לפעמים נופלות בהן שגיאות), ואפשר אפילו לשנות את המהירות של הסרטונים כדי לשמוע בקצב איטי יותר – או מהיר, אם תרצו.

אף על פי כן, לימודים מקוונים כאלה לא מיועדים לבעלי אנגלית בינונית ומטה, אלא אם הם מוכנים להשקיע המון בהאזנות חוזרות, עבודה עם מילונים וכדומה.

שליטה עצמית

הפורמט והשפע של הקורסים ברשת עלולים לגרום לשתי תופעות לוואי שכדאי לשים לב אליהן. הראשונה היא "עיניים גדולות" – נטיה להירשם להמון קורסים בבת אחת. נכון שהכל נראה מרתק, אבל אם אתם לא יכולים להקדיש את כל היום ללימודים, כמו באוניברסיטה, סביר להניח שלא תעמדו בזה ושהלמידה תיפגע. השתדלו להתאפק – כמעט כל הקורסים יחזרו במוקדם או במאוחר, כך שגם אם אתם רוצים להשתתף בהם "בזמן אמת" יהיו עוד הזדמנויות.

התופעה השניה היא נטיה הפוכה, לנטוש קורסים בלי מחשבה שניה אם לוח הזמנים לא מסתדר לנו באופן מושלם, או שאנחנו מגיעים לחלק מסוים שנראה משעמם או כבר מוכר לנו. המוטיבציה להישאר בקורס מתגברת כמובן במסלולים בתשלום (למיטב זכרוני אין החזרים). לגבי קורסים בחינם, לפעמים באמת אין טעם להישאר – אך שווה לנסות למשוך עוד שבוע-שבועיים, ואפילו לדלג על קצת מהחומר, כדי להבטיח שאנחנו עוזבים מהטעמים הנכונים ולא מעצלנות סתם.

לסיכום

גם אם המרצים הם פרופסורים ותיקים מהאוניברסיטאות הנחשבות בעולם, כשיושבים לבד מול המחשב הלימוד נוטה להיות קצת פחות מעמיק ופחות מחויב מאשר כשנמצאים שם בפועל, עם סטודנטים אחרים ועם תואר באופק שצריך להשלים. למרות זאת, התחום של לימודים באינטרנט התקדם מאד בשנים האחרונות וסביר להניח שזה עוד יילך וישתפר.

וכמובן, זהו פתרון נפלא לאנשים שרוצים לרענן את הידע או ללמוד דברים חדשים, אבל אין להם תקציבים או זמן להתחיל תואר חדש, להתחייב לשעות קבועות וכדומה.

להרשמה
הודע לי על
6 Comments
מהכי חדשה
מהכי ישנה לפי הצבעות
Inline Feedbacks
הראה את כל התגובות

איך נרשמים ל- Coursera ?
אודה לתשובה מפורטת
אריה עופר
arieofer@walla.co.il

מנסיון – Udemy מציעים גם קורסים אקדמים. למשל קורס CCNA מלא עם הבטחה לעבור את הבחינת של סיסקו. יש גם קורסים פחות רציניים… אפילו קורס ללימוד ארדואינו ששקלתי לרכוש.

יש גם את http://www.udacity.com עם קורסים מעניינים.