הרפתקאותיי עם פיי (הפחות-טוב)

בתזמון הכי גרוע שאפשר – בקושי יומיים אחרי ההכרזה הרשמית על הדגם החדש והחזק הרבה יותר – הגיע אליי סוף כל סוף לוח Raspberry Pi B+ שהזמנתי לפני יותר מחודשיים(!) ב-Aliexpress. להלן הפרטים והרשמים הראשונים מתהליך ההתקנה.

רספברי פיי במארז (מכסה פתוח)
רספברי פיי במארז (מכסה פתוח)

למה רספברי פיי?

כידוע, יש לי לוח Beaglebone Black שאמור להיות חזק יותר מדגם הפיי שקניתי, וגם הצלחתי כבר להביא אותו למצב עבודה סביר מבחינת מערכת הפעלה וכלי תוכנה. אז למה להשקיע ולהתעסק עם לוח חדש?

בשתי מילים: לחץ חברתי. כלומר, זה לא שאני מוקף במשתמשי פיי שמסרבים לשתף אותי במשחק מחבואים עד שאשיג לוח או משהו, אלא שפשוט, לטוב ולרע, הפיי הפך למעין סטנדרט בקטגוריה. כמות המשאבים הזמינים עבורו עצומה, זה מה שאנשים מכירים… וגם המחיר היה לא רע, אז למה לא?

מה קניתי

לקנות לוח אנגלי מסוחר סיני נשמע עסק מפוקפק, אבל למוכר היה דירוג טוב, לא ראיתי שום סימן ברור לזיוף, ובעליאקספרס יש כיסוי למקרה של בעיות. העיכוב במשלוח נבע כנראה מקונצים של הדואר (המכס?) בסין, והמוכר האריך את תקופת האחריות על הקניה בלי שום חוכמות. תמורת שלושים ושבעה דולרים וקצת קיבלתי בסופו של דבר פיי, מארז אקרילי שקוף למחצה, וסט גופי קירור קטנים למעבדים. הפיי – והוא בהחלט נראה הלוח הנכון ובאיכות הרכבה טובה – הגיע בקופסה מסודרת ורשמית, לפחות למראית עין. המארז הגיע בחתיכות וללא הוראות הרכבה, אבל כבר הרכבתי פאזלים מסובכים יותר, וגופי הקירור היו עם מדבקות בתחתית כך שהתקנתם הסתיימה תוך שניות.

בנוסף, הכנתי מבעוד מועד כרטיס מיקרו SD מהיר בנפח 16GB עבור מערכת ההפעלה והקבצים. את שאר הציוד הדרוש – ספק כוח, מקלדת ועכבר, מסך וכו' – שאלתי לצורך העניין מהביגלבון.

התקנת מערכת ההפעלה

מכיוון שאני לא חסיד גדול, בלשון המעטה, של התעסקות עם מוצרים לא בשלים, העדפתי ללכת על בטוח ולהוריד את מערכת ההפעלה הכי רשמית ומסודרת שיש – Raspbian. היא מגיעה כקובץ image אחד גדול מכווץ שמורידים מכאן, פותחים במחשב האישי ומעבירים ממנו אל הכרטיס באמצעות תוכנה מתאימה – במקרה של Windows, זו Win32DiskImager. למעשה, כבר היה לי נסיון ניכר עם ההתעסקות הזו בזכות הניסויים על הביגלבון, אז התהליך נראה לי טריוויאלי. אני מניח שגם מתחילים גמורים יצליחו לעשות זאת בקלות אם רק יקראו בתשומת לב את ההוראות.

זהו, הכל מוכן – רק להכניס את הכרטיס לפיי ולחבר לחשמל…

כשדברים עובדים

זה היה, מיותר לציין, הרגע המתוח ביותר. האם כל העסק יעלה באש? ייתן לי הודעה שגיאה קריפטית או, מה שגרוע עוד יותר, לא יראה כלום? להפתעתי, העסק פשוט עבד, ובצורה חלקה ונוחה להפליא. בהפעלה הראשונה הוצג תפריט הגדרות במסך טקסט (תוכנה שנקראת, מסתבר, raspi-config), ושם הופיעו בצורה מסודרת כל האופציות הנפוצות להגדרה ראשונית של המערכת: התאמת מערכת הקבצים לנפח האמתי של הכרטיס, הגדרות שפה, יציאת סאונד (דרך חיבור ה-HDMI או חיבור אודיו 3.5 מ"מ) ואפילו Overclocking, שהגדרתי – אם כבר אז כבר – לרמת Medium של 900MHz. אפרופו, נכתב שם שאם לוחצים על Shift בזמן האתחול, ה-Overclocking מתבטל, וזה דבר שכדאי לזכור אם מתחילות בעיות.

פלט מערכת בתחילת ההפעלה הראשונה
פלט מערכת בתחילת ההפעלה הראשונה

לרגע אחד נבהלתי, כשהגדרת השפה במקלדת גרמה לכמה הודעות שגיאה (בנוסח "setting locale failed"), אבל אחרי האתחול הסתבר שהדברים דווקא הסתדרו. גם כאן, חלק מההגדרות ומשמעותן היו מוכרות לי מקודם, ומי שזו פעם ראשונה שלו יבין קצת פחות. מצד שני, תמיד אפשר להפעיל שוב את התוכנה הזו ולשחק עם ההגדרות לפי הצורך.

הגדרה של שפת המקלדת ב-raspi-config
הגדרה של שפת המקלדת ב-raspi-config

החיבור (הקווי) לנתב, הסאונד, העברית במקלדת – כל הדברים שנאבקתי איתם הרבה יותר מדי זמן בביגלבון – עבדו כאן בלי שום בעיה. עד לשלב זה, לפחות, מדובר באחת החוויות החיוביות ביותר שהיו לי עם התקנת מחשבים בכלל. אני מתחיל להבין למה הרספברי פיי כל כך פופולרי.

עברית ברספברי פיי
עברית ברספברי פיי

ומה עכשיו

כעת כשיש לי פיי מיושן מעט אבל תקין וסבבה, מה אפשר לעשות איתו? הכיוון הראשוני, ככל שהזמן יאפשר לי כמובן, הוא להתקין עליו כמה כלי תכנות נוחים ולנסות לכתוב תוכנות שיעבדו בשילוב עם חומרה – חיישנים, מסכי LCD וכדומה.

דפדפן ברירת המחדל (וקצת רקורסיה)
דפדפן ברירת המחדל (וקצת רקורסיה)
להרשמה
הודע לי על
2 Comments
מהכי חדשה
מהכי ישנה לפי הצבעות
Inline Feedbacks
הראה את כל התגובות

אני רוצה להזהיר שלעשות Overclocking יכול לגרום לדברים להפסיק לפעול. למשל אצלי ה-Wifi פשוט הפסיק לעבוד אחרי שעשיתי אובר קלוקינג, ולמזלי הצלחתי איכשהו לקשר בין שתי הפעולות..