לשחק בפוגואים

פיני פוגו (Pogo Pins), שקיבלו את הכינוי הזה בגלל דמיונם לצעצוע המפורסם, משמשים בדרך כלל ליצירה של מגע חשמלי זמני אך יציב בין מודולים ולוחות למיניהם, לצורך בדיקות, צריבות קוד או נתונים ועוד. הנה הסבר מפורט קצת יותר, והדגמה של החבר'ה האלה בשטח.

פיני פוגו ומטבע של שקל לקנה מידה
פיני פוגו ומטבע של שקל לקנה מידה

פינים אלה, שנקראים גם בשם המכובד יותר Contact Probes, בנויים כמו בוכנה דקיקה וארוכה עם קפיץ פנימי, והם מתקצרים ומתארכים שוב מספר מילימטרים בהתאם לכוח שמופעל עליהם, בדרך כלל של כמה עשרות גרמים. לכן, אם נצמיד אותם – ידנית או בדרך מכנית אחרת – לנקודות מגע במעגל שלנו, פעולת הקפיץ תבטיח מגע רציף גם במקרה של תנודות קלות. מצד שני, המגע עדיין יהיה זמני והפיך לחלוטין, בלי הלחמות, הדבקות, הברגות ושאר בלגנים.

יישום לדוגמה שבוודאי "ידבר" למייקרים רבים הוא העלאת קוד ללוחות ארדואינו מדגם Pro Mini. בשיטה הרגילה, משימה זו מצריכה חיבור וניתוק של חוטים נפרדים בכל פעם מחדש, השקעה בבניה של מחבר ייעודי במעגל היעד, או הלחמה של שורת מחברים מגושמת:

שורת פינים (Header) מולחמת לארדואינו פרו מיני
שורת מחברים (Header) מולחמת לארדואינו פרו מיני

עם פיני פוגו, לעומת זאת, בהשקעה חד-פעמית אפשר להכין מתאם נוח, ובכל פעם שרוצים לתכנת לוח כזה, פשוט מחזיקים את המתאם לחוץ קצת אל החורים המתאימים.

מחבר תוצרת בית עם שישה פיני פוגו

מחבר תוצרת בית עם שישה פיני פוגו

הפינים במתאם הזה עוברים דרך שני לוחות ומולחמים לשניהם כדי להבטיח יציבות ולמנוע מהם להתעקם ולהתנתק בטעות.

אבל לפני שאתם רצים להזמין כמה פיני פוגו – ועדיף מסין, כי פין פוגו יחיד של חברה מוכרת ורצינית עולה כשני דולרים – יש עוד כמה דברים שכדאי לדעת.

ראשים שונים של Contact Probes
ראשים שונים של Contact Probes

ראשית, צורת ה"שפיץ": הפינים שבהם השתמשתי הם מסוג Star, שמזכיר ראש של מברג פיליפס. סוג זה מתאים לחורים ב-PCB. יש גם סוג Serrated, שמזכיר קצת פטיש לשניצלים ומיועד להיאחזות במשטחים או הלחמות, סוג Spear מחודד למגע נקודתי סופר-מדויק (משתמשים בו למשל במכונות לבדיקה אוטומטית של מעגלים עם רכיבים זעירים), ועוד. יש גם Receptacle, שהוא למעשה תושבת לפיני פוגו רגילים (מה שמקל על החלפה שלהם במקרה של בלאי). כל סוג מגיע במגוון אורכים, קטרים, חומרים ומה לא.

פיני פוגו מגיבים ללחץ קל
פיני פוגו מגיבים ללחץ קל

פרמטר חשוב שני הוא קוטר הגליל עצמו. כשהזמנתי באיביי פינים עבור המתאם שבניתי, לא חשבתי יותר מדי ולקחתי מה שזול. הסתבר שהם בקוטר 1.02 מ"מ, ואילו החורים בכל לוחות ה-prefboard וה-stripboard שהיו לי בבית הם דווקא בקוטר 0.037 אינץ', כלומר 0.94 מ"מ. כדי לבנות את המתאם בתמונה למעלה נאלצתי להשיג במיוחד לוח נדיר (ויקר) יותר, עם חורים בקוטר 0.042 אינץ' (1.07 מ"מ). ראיתי גם פיני פוגו בקוטר 0.68 מ"מ או 1.32 מ"מ. בקיצור, בידקו טוב את הפרמטרים מראש כדי להבטיח שהם מתאימים לשאר האלמנטים במעגל..

להרשמה
הודע לי על
0 Comments
Inline Feedbacks
הראה את כל התגובות