קיט לאימון בהלחמת SMD: סקירה וביקורת

פה ושם כבר יצא לי להלחים ג'וק בודד במארז SMD כלשהו, אך ביומיום אני עדיין עובד עם רק רכיבי Through-hole. לפני זמן-מה, כשאספתי רכיבים להזמנה גדולה יחסית מאתר ICStation, גיליתי שם קיט מרשים שמיועד לאמן את המלחים המתחיל בעבודה עם רכיבי SMD. מפה לשם הוא מצא את דרכו לעגלת הקניות, והנה ההתרשמות שלי ממנו.

הקיט המוכן בפעולה
הקיט המוכן בפעולה (אור ה-LED נראה חלש באור השמש…)

למה דווקא זה

קיט האימון הזה הוא לא היחיד שיש בשוק, וגם לא הזול ביותר. מצד שני, יש לו תכונה חשובה מאד: הוא פונקציונלי. זאת אומרת, בקיטים הזולים יותר (לפחות אלה שראיתי עד כה) התוצאה הסופית לא עושה שום דבר, ומכיוון שלא מדובר במעגל אמתי, חוץ מבדיקה ויזואלית אין דרך לדעת אם ההלחמות יצאו טובות או לא. כאן, לעומת זאת, מדובר במעגל של ממש שמריץ אורות, לכל רכיב יש מטרה, והתפקוד (או חוסר התפקוד) של התוצר הסופי יכול להעיד על טיב העבודה ואף לעזור באיתור טעויות.

ככה זה מגיע במעטפה
ככה זה מגיע במעטפה

מה יש ומה אין בו

הקיט כולל לוח PCB גדול קצת יותר מארדואינו אונו, חמישה נגדי Through-hole (הלוח הוא חד-צדדי, אז אין ברירה אלא להיעזר ב"גשרים" כאלה פה ושם), ו-127 רכיבי SMD שונים: נגדים, טרנזיסטורים, לדים, דיודות, קבלים, וכן ג'וק טיימר 555 וג'וק מונה עשרות 4017. רוב הרכיבים הפסיביים הם בגודל 0805, אם כי יש גם כמה בגודל 0603 (למשמעות המספרים האלה ראו למשל כאן). הרכיבים מגיעים ארוזים בפסי קרטון ופלסטיק סטנדרטיים, שצריך לקלף מהם בזהירות עילאית את סרט ההגנה השקוף, אחרת הרכיבים יעופו ויתפזרו לכל עבר – ומכיוון שכמות הרכיבים העודפים היא אפסית (שלושה נגדים בסך הכל, לפחות בקיט שאני קיבלתי), אתם ממש לא רוצים שזה יקרה.

כל מה שהיה בשקית
כל מה שהיה בשקית

ולא, לא שכחתי לציין – הקיט באמת מגיע בלי שום הוראות או הסברים, לא בשקית ואפילו לא בדף המוצר באתר, פרט לתמונת הלוח הסופי שאפשר לחלץ ממנה קצת מידע. חלק מהדברים קל לפענח לבד (למשל, איפה מלחימים את הטרנזיסטורים, שהם הרכיבים היחידים בקיט עם שלוש רגליים), במקרים אחרים צריך להסתמך על רמזים כמו מספר הרכיבים באזור מסוים, ומוסכמות גרפיות ואחרות של עולם האלקטרוניקה (למשל, בציון הרכיבים על הלוח, R = נגד, C = קבל, D = דיודה).

הלוח וחלק מהנגדים
הלוח וחלק מהנגדים

תשומת לב מיוחדת נדרשת בזיהוי הכיוון הנכון של שבב ה-555, כי העיגול הזעיר שעל חלקו העליון הוא כמעט בלתי נראה. גם הכיוון של נוריות ה-LED הזעירות לא מובן מאליו. על הלוח, צד המינוס שלהן מסומן בקו כפול, ומסתבר שבחלקן התחתון של הנוריות עצמן יש ציור של משולש שמראה איפה הפלוס (בסיס המשולש) ואיפה המינוס (הקודקוד), שמסומן גם בצבע ירוק-כחול.

נגד 0805 ליד נגד 1/4W רגיל מסוג Through-hole

נגד 0805 ליד נגד 1/4W רגיל מסוג Through-holeכלי העבודה

להרכבת הלוח השתמשתי במלחם הרגיל שלי (35W, ראש דק) ובבדיל נטול עופרת בקוטר 0.4 מ"מ. את הרכיבים הרמתי והחזקתי בעזרת פינצטת מתכת עם חודים דקים מאד. לא מומלץ להשתמש בפינצטות פלסטיות – החום בזמן ההלחמה גבוה מדי בשבילן. חשוב מאד שתהיה תאורה טובה וחזקה על משטח העבודה. לגבי זכוכית מגדלת, אפשר בעיקרון גם בלי – זה כבר תלוי בעיניים שלכם…

נגד 0603 (בין שני הנגדים 0805 באמצע למטה)
נגד 0603 (בין שני הנגדים 0805 באמצע למטה)

התהליך

את כל הרכיבים הלחמתי באותה שיטה: ראשית ממיסים קצת בדיל על ה-PCB עצמו, באחת מנקודות המגע של הרכיב. שנית, מניחים את הרכיב על הלוח במקום המיועד, לוחצים עליו (בעדינות!) עם הפינצטה או מקל קטן כדי להחזיק אותו במקום, ומחממים שוב בו-זמנית את הבדיל ששמנו קודם ואת המגע של הרכיב שמעליו. כשהבדיל "תופס" את הרכיב (אפשר לראות את זה בעין), מרחיקים את המלחם ושניה לאחר מכן את הפינצטה. אם זה נעשה נכון, הרכיב מוחזק כעת במקומו ואפשר להלחים את המגעים הנוספים שלו כרגיל (מלחם על המגע והמשטח ביחד, להמיס עליהם בדיל, להרחיק את סליל הבדיל ואז להרחיק את המלחם).

נגדי 0805 באריזה ועל הלוח
נגדי 0805 באריזה ועל הלוח

העבודה הזו מחייבת המון סבלנות וזהירות, ללא ספק, אבל מהר מאד מתרגלים אליה והיא נעשית הרבה פחות קשה ומפחידה ממה שנדמה במבט ראשון. מן הסתם צריך עוד הרבה אימון כדי להגיע לרמה מקצועית, ועם זאת אני מרגיש מוכן בהחלט להתמודד עם הלחמות SMD מזדמנות.

רכיבים מולחמים על הלוח
רכיבים מולחמים על הלוח

זה לא אומר, כמובן, שהכל הלך בלי שום בעיה. הטעות הראשונה שעשיתי היתה להלחים נורית LED הפוך. זה היה גם התיקון המאתגר ביותר, כי לא היו נוריות עודפות לגיבוי. ספגתי כמה שיותר מהבדיל בעזרת סרט נחושת קלוע (Solder Wick) ועם קצת מזל הצלחתי לשחרר אותה ולהלחים מחדש בכיוון הנכון.

אחרי שהכל הולחם וחיברתי את המעגל לחשמל, נורית אחת דלקה בלי הפסקה וזהו. במעקב זהיר אחרי המוליכים ובעזרת מולטימטר גיליתי שני נתקים – הלחמות כושלות שלא יצרו מגע – בשרשרת ארוכה של נגדים, שמשמשת לקביעת תדר הפלט של ג'וק ה-555. אחרי שתיקנתי אותם, האורות התחילו לרוץ אבל נוריות ספורות נותרו כבויות כל הזמן. הסתבר שגם כמה מרגלי הפלט של ה-4017 לא יצרו מגע טוב עם המשטח, ואחרי "חיזוק" עם בדיל גם זה הסתדר.

מסקנות

קיט ה-SMD הזה מתאים בהחלט למי שכבר מנוסה בהלחמות  Through-hole ורוצה להתחיל להתאמן בעבודה עם SMD בלי להרוס בטעות משהו חשוב ויקר. הפונקציונליות וכמות הרכיבים הגדולה מצדיקים את המחיר ($4.44, נכון לכתיבת שורות  אלה), ואמנם היה נחמד אם היו מוסיפים לו דף הסברים בסיסי, אבל ככה זה בחיים.

הבהרה: זו אינה ביקורת מוזמנת. קניתי את הקיט בכספי וביוזמתי ואני פשוט מספר לכם עליו.

להרשמה
הודע לי על
0 Comments
Inline Feedbacks
הראה את כל התגובות