I AM ERROR: סקירה וביקורת ספר

בשנות השמונים המאוחרות והתשעים המוקדמות, כשהקונסולה NES של נינטנדו שלטה בשוק ביד רמה, הייתי שקוע במחשב האמיגה ולא שמתי לב מה קורה מסביב. הספר I AM ERROR  מסדרת Platform Studies של MIT הראה לי, באיחור של 25 שנים אמנם, מה הפסדתי.

הספר I AM ERROR

את I AM ERROR קניתי בהזמנה מוקדמת, בעקבות הניסיון המוצלח עם ספרים קודמים בסדרה (על האמיגה ועל אטארי 2600). כמותם, הוא מתמקד בפלטפורמה אחת – NES המפורסמת – מכל מיני היבטים, בין השאר ההיסטוריה שלה ביפן ובשאר העולם, רכיבי החומרה, המשחקים, השפעות תרבותיות, ואפילו האמולטורים וקהילת הגיימרים והמפתחים(!) של ימינו. הספר קריא מאד ואינו מניח מראש היכרות עם הקונסולה – אם כי התנסות קודמת במשחקי וידאו בכלל ושל נינטנדו בפרט בהחלט תועיל.

כצפוי, מדובר באוצר של ממש לכל מי ששיחק ב-NES בעברו. יש בספר כמות עצומה של מידע על משחקים מיתולוגיים כמו Donkey Kong, Super Mario Bros., Zelda 2: Adventure of Link, Metroid ואחרים, החל מרמת הטריוויה (למשל, מה מקור השם המשונה Donkey Kong ואיך המשחק קשור לפופאי המלח) ועד לפרטים טכניים מדוקדקים של אופן אחסון פרטי המשחק בזיכרון ה-ROM המוגבל שבקלטות.

לפעמים, הפירוט הזה יכול להפוך למתיש עבור מי שלא זוכר בעל-פה כל שלב ובוס במשחק – אך לא חסרים דברים שירתקו גם את הקוראים האחרים: סיפורו של R.O.B, שחקן-העזר הרובוטי הנשכח, שהופעל בעקיפין על ידי השחקן האנושי באמצעות הבהובים מהירים של המסך; איך נולד הקונספט של אמולטור בשנות הששים מתוך כורח כלכלי של חברת IBM; למה במשחקים רבים מאותה תקופה הקרבות נגד הבוסים הגדולים (תרתי משמע) התרחשו על רקע שחור, ועוד כהנה וכהנה.

כמו Racing The Beam, גם I AM ERROR הוא פריט חובה בספריה של גיימרים נוסטלגיים וחובבי הז'אנר. במקביל, יש בו מספיק מידע טכני כדי לעניין פה ושם גם האקרים, מתכנתים ומייקרים מודרניים. בקיצור, אחלה ספר.

I AM ERROR מאת Nathan Altice
The MIT Press, 2015
כריכה קשה, 426 עמודים (כולל אינדקס ותוספות)
להשיג למשל כאן.

להרשמה
הודע לי על
2 Comments
מהכי חדשה
מהכי ישנה לפי הצבעות
Inline Feedbacks
הראה את כל התגובות

היה לך אמיגה? איזה כיף לך… אני הייתי מסתכל על האמיגה בסניף של באג ברמת השרון (איפה שעכשיו ארומה אם אני לא טועה) ומרייר..