אנקדוטות טכנולוגיות מארצות נכר

לאחרונה הייתי בטיול קצר בחו"ל, וזו היתה חופשה משפחתית כך שלא הבאתי בחזרה חידושים או חדשות טכנולוגיים חשובים. עם זאת, מצאתי פה ושם כמה דברים קטנים שאולי יעניינו גם אתכם…

מפתחות מונעים הדדית
מפתחות מונעים הדדית

בתמונה למעלה מופיע לוח מפתחות של בית מלון קטן. ייתכן שזהו פטנט ישן ומוכר, אך זו היתה הפעם הראשונה שנתקלתי בו. לכל חדר משויכים שני מפתחות: אחד עם מחזיק בצורת בננה (מפתח לדלת הראשית של המלון, לשעות הלילה בהן הקבלה סגורה) ואחד עם מחזיק גדול יותר (המפתח לחדר עצמו). מתוך השניים האלה, בכל רגע נתון, אחד תקוע בלוח: כדי להוציא אותו, האורח צריך להכניס ולסובב את המפתח השני. הרעיון הזכיר לי את נושא המניעה ההדדית (Mutual Exclusion) – שיטה מעולם התכנות לפתרון הבעיה של שני תהליכים שמנסים לגשת בו-זמנית לאותו משאב. קצת כמו המנגנון המכני שבתוך הלוח, אובייקט ה-Mutex בתוכנה מקבל בקשות מתהליכי התוכנה השונים, ומתיר בכל רגע נתון לתהליך אחד בלבד לגשת למשאב.

לוח בקרה ישן של Moog
לוח בקרה ישן של Moog

בלוח הבקרה שבתמונה למעלה נתקלתי בעת סיור בצוללת תיירים ישנה, שעברה הסבה לצוללת מחקר וכעת שוכנת במוזיאון. מה שהפתיע אותי היה השם MOOG, שהכרתי עד אז כחברה שמייצרת כלי נגינה דווקא. בדיעבד הסתבר שאני חשבתי על Moog Music, ואילו הפאנל הנ"ל שייך לחברת MOOG שמתכננת ומייצרת גם כיום אמצעי בקרה מדויקים למנועים בתחומי התעופה, החלל, התעשייה, הצבא ועוד – כן, כולל צוללות.

מערך IGBT לקטרים

מערך IGBT לקטרים

הלוח למעלה, בגודל כף יד לערך, הוא מערך של טרנזיסטורים מסוג IGBT. מספר יחידות כאלה אחראיות למיתוג אספקת חשמל בקטרים חשמליים – סדרי גודל של מתח וזרם מעבר לחלומות הפרועים ביותר של מייקרים (או לפחות של רוב המייקרים). שבבים כאלה יכולים לפעול בתדר של עד 10 קילוהרץ, ולפי התיאור בתצוגה (לא מופיע בתמונה) כל אחד מהשבבים המרובעים הצהובים מסוגל להעביר, זמנית, אנרגיה בכמות זהה לזו שצורכת מכונית מירוץ פורמולה 1. אל תנסו את זה בבית.

לוח תחנות ברדיו ישן מאד
לוח תחנות ברדיו ישן מאד

לוח התחנות של הרדיו הצרפתי העתיק הזה מעניין משתי סיבות. ראשית, התדרים מוצגים באורך גל (מטרים) ולא בהרץ. שנית, שמות התחנות מודפסים על הלוח עצמו, בלי אפשרות שינוי. כיום, השמות נשלחים לעתים קרובות עם שידור התחנה עצמו (RDS) ומוצגים על מסך המקלט אם הוא מתקדם מספיק. עדיין, מעניין לחשוב תוך כמה זמן, בימינו, לוח תחנות סטטי שכזה יהפוך ללא-מדויק. האם תחנות באמת קמות ונופלות במהירות, או שפשוט נוח יותר לייצר מכשירים בלי סימון כזה?

ולסיום, מסך פרסומות במקום מאד לא צפוי…

כן, זו משתנה עם מסך לפרסומות
כן, זו משתנה עם מסך לפרסומות
להרשמה
הודע לי על
3 Comments
מהכי חדשה
מהכי ישנה לפי הצבעות
Inline Feedbacks
הראה את כל התגובות

גלים קצרים. אפשר לקלוט במרחק של מאות ואלפי קילומטרים. אין צורך לסקאלה אחרת בדרם צרפת, או במדינה השכנה. טיפה שונה ממה שאנחנו רגילים בתחום המשמש היום לאף-אם. וגם איכות השמע היתה טיפה ירודה יותר.

פוסט יפה.
בנוגע לרדיו, אני רוצה להעלות השערה אחרת – התדרים לא משתנים הרבה במשך השנים, אבל הם כן משתנים כתלות במקום. התדר של תחנה מסויימת בפריז שונה מהתדר שלה בדרום המדינה, ולכן רדיו כזה צריך לוח תדרים שונה בכל עיר.
מצד שני, אולי זו לא כזו בעיה – מדובר סך הכל בלוח קרטון שאפשר להחליף לפי העיר בה נמכר המכשיר.