ה-PCB הראשון שלי

בתום מסע מפרך של חודש וחצי מסין הרחוקה, המעגלים המודפסים הראשונים שתכננתי אי פעם הגיעו! בפוסט זה אתאר קצת את התהליך, אסקור את המעגלים – ואעמיד אותם במבחן התוצאה.

חלק מה-PCB שלי
חלק מה-PCB שלי

כפי שהזכרתי בפוסט הזה, בסוף השנה שעברה התחלתי לעבוד לראשונה עם תוכנה לשרטוט מעגלים מודפסים. הפרויקט הראשון שיצרתי היה בכוונה פשוט מאד, מעין ניסוי כלים שנועד לוודא שכל התהליך מובן לי ושלא פספסתי שום שלב חיוני בדרך. הפרויקט עצמו הוא "מקל זיכרון" – פלטפורמה נוחה לעבודה עם עד שמונה ג'וקים של EEPROM ממשפחת AT24Cxx.

מודל המעגל המודפס בתוכנה KiCAD
מודל המעגל המודפס בתוכנה KiCAD

החלק המתיש ביותר בדרך ל-PCB היה, ללא ספק, לבחור לאן לשלוח את קובצי הייצור. יש הרבה אתרים שמציעים שירותי ייצור PCB בכמויות קטנות, אך לכל אחד יש "שגעונות" משלו: תמחורים שונים לממדי PCB שונים (לא רק השטח הכולל, גם אורך ורוחב), מגבלות שונות על הדיוק (רוחב המוליכים, רזולוציית הטקסט המודפס וכו'), דרישות שונות מבחינת פורמט קבצים ועוד. לבסוף בחרתי בשירותי הייצור של 4project.co.il – אף על פי שהאתר בעצם מתווך ולכן מוסיף קצת זמן ועלויות לתהליך. בשורה התחתונה, לפחות למקרה הספציפי של המעגל שלי, ההזמנה דרך 4project היתה נוחה – וגם בין המשתלמות ביותר מבחינה כספית.

מרגע שמתקבל האישור הראשוני (שאומר, בעצם, שהמכונות מסוגלות להדפיס את המעגל), נשאר רק לשבת בבית ולכסוס צפורניים, בתקווה שלא תתגלה בדיעבד איזו טעות מטופשת בתכנון שתהפוך את המעגל לקישוט חסר תועלת. מכיוון שהתקמצנתי לשלם על משלוח מהיר, ההמתנה הזו היתה כאמור ממושכת מאד… אבל בסוף זה הגיע, באריזת ואקום מסודרת ועם שקית סיליקה ג'ל סופג לחות:

המעגלים המודפסים באריזתם
המעגלים המודפסים באריזתם

ההזמנה היתה לעשרה לוחות, והגיעו שנים-עשר – בהחלט הפתעה נעימה. בסריקה בעין לא ראיתי שום סדקים או פגמים אחרים. כל החורים נראו מדויקים, וכך גם הטקסט והציורים ("Silkscreen"). בדיקה מדגמית בעזרת מולטימטר הראתה גם שהמוליכים אכן מוליכים (משמועות ששמעתי, מסתבר שאפילו זה לא מובן מאליו בעולם הייצור הזול).

המעגלים המודפסים מחוץ לאריזה

המעגלים המודפסים מחוץ לאריזה

המקום שבו איתגרתי קצת את המכונות במפעל היה השוליים של המעגל – במקום מלבן רגיל, עיצבתי אותו עם זוויות ופינות מעוגלות. כפי שאפשר לראות בתמונה הבאה (לחצו להגדלה), זה לא יצא מושלם לגמרי, אבל צריך זכוכית מגדלת בשביל להבחין ברוב הפספוסים, ואת השפיץ שנותר מהפרדת הלוחות (משמאל למטה בתמונה) אפשר לשייף לבד בקלות.

תקריב השוליים של המעגל המודפס
תקריב השוליים של המעגל המודפס

לגבי הרזולוציה של ה-Silkscreen, הנה תקריב של אותיות שמוגדרות כ-1×1 מ"מ, עובי קו 0.2 מ"מ (התווים בצד שמאל של התמונה גדולים יותר):

תקריב דפוס (קטן) על המעגלים המודפסים
תקריב דפוס (קטן) על המעגלים המודפסים

שוב, לא מושלם, ועם זאת קריא בהחלט ומספיק מדויק לכל הצרכים של המייקר הממוצע. זהו, הגיע הזמן להתחיל להלחים את הרכיבים. כל הרכיבים כאן הם Through-hole – תכננתי את המעגל בהתאם למה שכבר היה לי ב"מלאי" – למעט שני נגדים שהעדפתי בתצורת SMD מטעמים אסתטיים.

מעגל סופי עם רכיבים מולחמים
מעגל סופי עם רכיבים מולחמים

לצורך הבדיקה הסופית, התאמתי את קוד ההדגמה שכתבתי לג'וק זיכרון בודד כך שיבצע כתיבה/קריאה/וידוא על פני כל שמונת הג'וקים שבמעגל. לא אלאה אתכם בפרטים – מספיק לציין שזה עובד בלי בעיה. הצלחתי לכתוב ולקרוא בכל ששים וארבעה הקילובייטים של EEPROM ביחידה שבתמונה למעלה, המפסק (למצב כתיבה+קריאה או קריאה בלבד) פעל כמצופה, ובקיצור עשיתי עוד צעד חשוב בעולם המייקינג.

כמובן, בזמן ההמתנה למעגלים האלה לא הפסקתי לעבוד, אלא תכננתי מעגלים נוספים… אבל על זה בפעם אחרת 🙂

להרשמה
הודע לי על
5 Comments
מהכי חדשה
מהכי ישנה לפי הצבעות
Inline Feedbacks
הראה את כל התגובות

דואר פנימי בסין מגיע תוך יום-יומיים ועולה גרושים. תסתכל ב taobao בהשוואה ל aliexpress.

דואר פנימי בישראל הוא יותר איטי. דואר רשום מפתח תקווה לחיפה לקח שבועיים. לחבילה מהמיון המרכזי בחיפה עד לסניף לקח ארבעה שבועות להגיע.אפשר להבין, סה"כ מדובר במדינה גדולה ומסובכת ביחס לסין הקטנה.

יש פעמים שאני מצטער שלא נולדתי סיני. משלוחים יגיעו הרבה יותר מהר
בונא איזה טירוף!

רק שתדעו שבסין בעיקר משתמשים בשליחים ולא בדואר.
ובאותו המחוז זה בדרך כלל לוקח יום אחד לשירות הזול.
בהמרה לכסף שלנו השליחויות האלה די זולות, בסופו של דבר זה עלות הזמן של איזה סיני וזה כידוע לא עולה הרבה…