Seven-Segment? משחק ילדים!

פרויקט אלקטרוניקה קטן שעשיתי עם ובשביל הילדים התגלה כהצלחה גדולה מבחינה לימודית. אז מה בעצם אפשר ללמוד משמונה מפסקים קטנים ותצוגת שבעה-מקטעים אחת גדולה?

משחק לילדים מתצוגת 7 מקטעים ישנה של מעלית
משחק לילדים מתצוגת 7 מקטעים ישנה של מעלית

כשהילדים ראו את תצוגות הקומות הישנות למעליות, הם ביקשו מיד שאבנה להם מעלית צעצוע שזזה באמת, עם לחצנים לקומות השונות, תצוגות וכו'. כפרויקט מייקינג, דבר כזה יכול להוות אתגר נחמד – אבל הוא בעייתי מבחינה חינוכית, מכיוון שהחומרה והתוכנה מורכבים מדי לרמה הנוכחית שלהם. זה אומר שיהיה לי קשה מאד להסביר להם מה אני עושה תוך כדי עבודה, כך שאת רוב העבודה אעשה לבד – והם ישחקו אחר כך במעלית (במקרה הטוב) בלי להבין לעומק איך בעצם היא עובדת.

לאט ובנחישות הצלחתי לשכנע אותם שבשלב ראשון, הכי כדאי יהיה לבנות צעצוע להפעלה של תצוגת 7Seg יחידה. בעזרת חוטים, נגד וספק כוח שולחני הראיתי להם איך פינים שונים של התצוגה קשורים לסגמנטים המאירים שבה, והוכחתי את הקשר בין זה לבין השרטוטים שב-datasheet. אחר כך לקחנו לוח Veroboard גדול, מפסקים, חוטים, נגדים וסוללה 9V והתחלנו לתכנן את החיבורים וההלחמות.

כבר בשלב זה היו המון דברים בסיסיים וחשובים ללמוד: איך בודקים אם יש קצר או נתק (רצוי או לא רצוי), איך לעבוד בשלבים מסודרים כדי לאתר תקלות – ולתקן אותן – כמה שיותר מוקדם ובקלות, כללי בטיחות בהלחמה ועוד.

הקטע היפה הוא שהלמידה לא נגמרת כשהפרויקט מוכן, מכיוון ש"יצירה" של ספרות על התצוגה הזו בעזרת מפסקים היא פעולה מאתגרת, ומבוא מצוין לעבודה עם ביטים. הילדים כמובן עדיין לא מבינים את זה, אבל כשהם מנסים ליצור את הספרה 4 סגמנט אחרי סגמנט בלי שום טעות, או לעבור אחר כך מ-4 ל-3 במינימום שינויים, הם מבצעים מניפולציית ביטים מהסוג שחשוב כל-כך להבנת המחשב ולתכנות של מיקרו-בקרים.

במהרה הם גילו בעצמם שמלבד הספרות, אפשר ליצור עם התצוגה גם אותיות שונות – ואחד מהם הפתיע אפילו אותי כשגילה את המספר העשרוני הגדול ביותר שאפשר להציג עם תצוגת 7Seg יחידה:

המספר העשרוני הכי גדול על תצוגת 7 מקטעים אחת
המספר העשרוני הכי גדול על תצוגת 7 מקטעים אחת

למעשה, עם טיפה יצירתיות אפשר להגיע למספר גדול עוד יותר – אבל את זה אני משאיר לכם כתרגיל…

להרשמה
הודע לי על
12 Comments
מהכי חדשה
מהכי ישנה לפי הצבעות
Inline Feedbacks
הראה את כל התגובות

למה 8 מפסקים אם יש 7 סגמנטים?

אפשר גם לכתוב 11! שזה גדול בהרבה D:

אפשר להגיע ל 111

אפשר הסבר איך 111?

יש עוד אחד, אינסוף 😛
(אם אתה מחשיב אותו כמספר)

בייצוג הקסדצימלי אפשר להגיע ל15 P:
אחלה פוסט, נהניתי.