זבל סיני זול

כולם יודעים ש"מה שזול עולה ביוקר", ושהמחיר הנמוך של מוצרים אלמוניים  מסין מתבטא באיכות הירודה שלהם. אבל איך מתבטאת בפועל איכות ירודה? הנה שתי דוגמאות מהחיים.

מה שנשאר מפרובים סיניים למולטימטר
מה שנשאר מפרובים סיניים למולטימטר

בעבר תיארתי בבלוג לוח ארדואינו של ICStation עם הלחמות בעייתיות. גם זו היתה דוגמה לבעיית איכות במוצר זול (יחסית), אך הפעם אני רוצה לדבר על בעיות שלא מתגלות מיד, אלא כעבור זמן. בתמונה למעלה מוצגים שלושה כבלי פרובים (Probes) של מולטימטרים זולים, שחסר בהם הפרוב עצמו: הוא פשוט התנתק ונשר בלי אזהרה, אחרי כשנה של שימוש לא אינטנסיבי בכלל. שניים מהכבלים הגיעו ממולטימטרים שונים, והשלישי שייך לזוג כבלים חלופי מאותו סוג שקניתי במיוחד.

יש לציין ששלושה כבלים אדומים נהרסו אצלי בצורה הזו, ורק אחד שחור. הסיבה לכך, כמעט בוודאות, היא אופן השימוש שלי במולטימטר: לעתים קרובות השחור מוחזק על נקודת ייחוס קבועה במעגל (כגון GND), ואילו האדום מועבר בין הרבה נקודות אחרות. העומס הפיזי של הפעולות האלה, קטן ככל שיהיה, הספיק כדי להחליש ובסופו של דבר לנתק את החוט ואת הבידוד שלו מתוך הפרוב.

במקרה הספציפי הזה, האסון לא גדול. גם אם אזמין זוג כבלים חדש מאותו סוג כל חצי שנה, ההוצאה הכלכלית עדיין תהיה אפסית. אבל מה אם אתקין כבלים באותה איכות ברובוט או בהתקן מכני אחר, שצריך לפעול עצמאית לאורך זמן?

המקרה השני הוא מנועי סרבו. כשרק התחלתי להיכנס לעולם הארדואינו, לפני ארבע שנים ומשהו, הזמנתי כמה מנועי סרבו זולים כי… טוב, כי הם היו זולים. בחלקם השתמשתי לפרויקטים קטנים, אחרים נבדקו פעם אחת והוחזרו לאחסון. לאחרונה, כשהוצאתי ובדקתי אותם, הסתבר שחלקם איבדו אחוז משמעותי מטווח התנועה שלהם ולא הצליחו אפילו להתקרב למאה ושמונים המעלות הסטנדרטיות. גם מה שכן הצליחו לעשות לווה ברעש חזק מדי.

אחד מהמנועים הבעייתיים האלה מופיע בתמונה למטה, משמאל. מימין יש סרבו גדול קצת יותר, תוצרת יפן, ממכונית על שלט שהרכבתי לפני עשרים וחמש(!) שנים. בתוך המכונית הזו הוא עבד קשה, תאמינו לי, ו"זכה" להתעללות רצינית במשך שנתיים-שלוש: טלטולים, אבק, לחצים מכניים ומה לא. אחרי זה הוא חזר לקופסה והתייבש בה יותר זמן מאשר הגיל של חלק מהקוראים כאן. רוצים לדעת מה מצבו היום? כמו חדש. עובד חלק, חזק ועל כל הטווח.

סרבו טוב וסרבו סיני זול
סרבו טוב וסרבו סיני זול

אז שוב, אם קונים סרבו חסר-שם זול ומשתמשים בו במהרה למיצג חד-פעמי (כמו הדגל שמתנפנף לפי פקודה ב-Bluetooth), זה עוד בסדר; אבל אם המערכת אמורה לנעול ולפתוח כספת, לדוגמה, זה יהיה הרסני.

לסיכום, האיכות הבעייתית של מוצרים סיניים זולים מתבטאת לא רק בביצועים נחותים או בתקלות בייצור, אלא גם בהידרדרות מהירה יחסית, שהיא התקלה החמורה מכולן מכיוון שהיא לא ידועה מראש ולא מתגלה מיד. חלק מהתהליך של התקדמות והתבגרות כמייקרים הוא להשתחרר מהרפלקס של "לקנות הכי בזול שיש", ולהתחיל לחשוב גם על העתיד…

להרשמה
הודע לי על
8 Comments
מהכי חדשה
מהכי ישנה לפי הצבעות
Inline Feedbacks
הראה את כל התגובות

פספסת את "הם"…

"שהם משתמשים בו" – בהודעה הראשונה שלי שאליה הגבת.
*שירשור לא נכון

לאנשים כמונו שמתמשים במוצרים פעמים אחדות וקונים אותם ביחידים המחיר גדול מדי לקנות מוצרים איכותיים וזולים עושים את העבודה מספיק

ואז צוחקים עלי כשאני קונה פרובים של פלוק ב300₪… הם אולי עולים כמו כל המולטימטר הסיני שהם משתמשים בו, אבל נשארים עם אותה התנגדות הרבה שנים אחרי שהוא מת.