איך לענות לשאלות

לפני שנתיים ומשהו כתבתי פוסט על הדרך הנכונה לשאול שאלות בפורומים טכניים קהילתיים. כעת נדבר על הדרך הנכונה לתת תשובות – כי מסתבר שגם זה לא מובן מאליו, והרבה מאד אי-הבנות ובזבוז זמן היו נמנעים אם המשיבים היו פועלים לפי כמה כללים פשוטים.

מה פתאום כללים? אי אפשר לענות וזהו?

אפשר, אבל אם המטרה שלך היא באמת לעזור לשואל/ת, יש דרכים יותר טובות ויש דרכים פחות טובות לעשות את זה. אם היית בצד השואל, מה היה עדיף מבחינתך – לקבל תשובות מסודרות ומועילות, או הפגזה של כל מיני רעיונות לא ברורים ולא רלוונטיים?

1. לקרוא את הדיון

כן, כולל מעבר לעמודים קודמים בפורום, או לחיצה על "תגובות קודמות" בפייסבוק. יכול להיות שמישהו כבר אמר את מה שהתכוונת להגיד, או שהשואל הוסיף הבהרות שהופכות את הרעיון שלך ללא-רלוונטי, או שסתם תלמד משהו שעוד לא ידעת. אין דבר כזה "אמ;לק" או "בלי לקרוא תגובות קודמות, XYZ". אם הזמן שלך כל כך יקר שאתה לא מסוגל לקרוא את הדיון אליו אתה נכנס, אולי עדיף שלא תיכנס בכלל.

2. להבין את השאלה

לפני שאתה מתחיל לנסח את התשובה, עצור וחשוב: האם באמת הבנת את השאלה עד הסוף? האם אתה בטוח שהתשובה שלך היא בכיוון הנכון?

איך היית עונה, למשל, על השאלה "איך עושים שהארדואינו יעשה משהו עשר פעמים?" – אם התשובה שלך היא "לולאה", זו טעות: אפשר לחשוב בקלות על שני פירושים שונים (לפחות!) לאותה שאלה, שהתשובה של "לולאה" לא מתאימה להם.

זו לא בושה לבקש הבהרה, במיוחד כשלעתים קרובות העמימות היא באשמת השואל. מצד שני, גם את זה צריך לעשות נכון. לא לשאול שאלות כלליות כמו "למה הכוונה?" או "אתה יכול לפרט?", אלא למקד את הדיון בנקודות שעשויות להכריע בין תשובות שונות. למשל, "מה בדיוק ה'משהו' הזה שהארדואינו צריך לעשות עשר פעמים?"

3. לענות באופן ענייני ומכובד

לשמחתנו, יש מעט מאד טרולים בפורומים של הקהילה – וזה אומר שאם מישהו בא ושואל שאלה, הוא כנראה באמת רוצה לדעת מה התשובה. לכן, אין מקום לתגובות שהן רק בדיחות או התחכמויות, ובמיוחד לא הבעות זלזול. את השנינות שלכם תשאירו לפורומים אחרים, או לשרשורי אוף-טופיק.

לפעמים יש שאלות שנראות כל כך מוזרות, שקשה להתאפק – ובכל זאת, עשו את המאמץ. אפשר להסתפק גם בקישור למקור מידע טוב (ברמה המתאימה לשואל!) שמסביר את הנושא.

4. לתת מידע רלוונטי ובדוק

זה נשמע כל כך מובן מאליו, שקשה להאמין שאני צריך לציין את זה במפורש… ובכל זאת, הרבה יותר מדי תשובות לא מתאימות לשאלה או לרמה של השואל, ורק מבלבלות אותו. זיכרו תמיד שאתם עונים למישהו אחר שצריך עזרה ספציפית, לא למלאי הרכיבים הפרטי שלכם ולא להשכלה או לאגו שלכם.

אם יש לשואל רכיב א', לא יעזור אם תסבירו לו איך לעשות משהו ברכיב ב' או תציעו לו לקנות רכיב ג' רק בגלל שזה מה שיש לכם בבית. אם הוא רוצה להבין מה זה UART, זה לא המקום להציג את הפרויקט המגניב שלכם שעושה אלף דברים, כולל במקרה איזשהו שימוש נידח ב-UART.

זה בסדר גמור ואפילו מומלץ לתת קישורים למקורות חיצוניים (שלכם או של אחרים), רק וודאו קודם שהמקורות האלה אכן שווים את הטרחה. אל תביאו את הדבר הראשון שעולה בגוגל. יכול להיות, למשל, שבדף שהבאתם יהיה קישור שבור להורדת תוכנה, או שהוא רלוונטי רק לגרסה ישנה של משהו, או שזה סרטון של חצי שעה שרק הדקה האחרונה בו קשורה לנושא. אם זה לא מקור שהשתמשתם בו בעצמכם לאחרונה, קחו את הזמן לעיין בו קצת מראש ולהבטיח שהוא באמת עוזר ולא מבוי סתום.

5. לא בפרטי

הודעות פרטיות נועדו למידע אישי ופרטי. אם משתמשים בהן לשאלות ותשובות טכניות, זה מפספס את כל הפואנטה של פורום ופוגע בכל המשתמשים האחרים: הם לא יכולים ללמוד מהתשובות, לא יכולים למצוא אותן ולהיעזר בהן בעתיד, ולא יכולים להציע תשובות חלופיות או לתקן תשובות שגויות.

6. להשתתף בדיון

נצלו את הפן האינטראקטיבי של הפורום ותקשרו גם עם המשיבים האחרים, לפניכם ואחריכם. מישהו אמר משהו נכון? תנו לו "לייק" או הסבירו ביתר פירוט למה התשובה שלו טובה. נדמה לכם שמישהו טעה? הוסיפו הסתייגות (מנומסת!) או פרטים שלדעתכם חסרים ועשויים לשנות את התמונה. לא הבנתם תשובה מסוימת? התעניינו ושאלו שאלות הבהרה.

הכוונה כאן היא לא להציף את השרשור באינסוף הסתעפויות. אם התגובה שלכם לא מתקשרת ישירות לשאלה המקורית, עדיף לחכות איתה קצת עד שהשואל יקבל את המידע שהוא צריך. הרעיון הוא להשתמש נכון בקהילה וב"חוכמת ההמונים", ללמוד ולשתף – במקום להשאיר את הפורום ברמה של "בוחן פתע", שבו כל אחד מגיש את התשובה הפרטית שלו ומקווה לקבל ציון גבוה יותר מהאחרים.

אני צודק? טועה? שכחתי משהו? בואו נדבר על זה כאן בתגובות, וניישם בשטח!

להרשמה
הודע לי על
2 Comments
מהכי חדשה
מהכי ישנה לפי הצבעות
Inline Feedbacks
הראה את כל התגובות

אתה צודק בכל הסעיפים. חשבת להדביק את הפוסט הזה וגם איך לשאול שאלות בפורום של מייקרס?