פיקאדום, יומן פרויקט: חלק א'

כשהצטברו אצלי מספיק רעיונות לפרויקטים שצריכים משדרי תת-אדום מינימליסטיים, החלטתי לייצר מודול קטן שישרת את כולם, ולתעד את התהליך בצורה מסודרת כדי להסיק מסקנות לגבי היתכנות ועלויות של פיתוחים עתידיים גדולים יותר. הנה לפניכם הפרק הראשון, שעוסק בעיקר בנושא החביב על כולם – כסף.

לחצנים SMD בסרט
לחצנים SMD בסרט

הרעיון הראשוני לפרויקט היה ליצור לוח קטן עם (אופציה ל)סוללה, מיקרו-בקר ולד IR, שאוכל לתכנת לפי הצורך כך שישדר כל מיני אותות ונתונים בתת-אדום. כיוון שכבר היה לי ניסיון מוצלח בתחום עם המיקרו-בקר PIC12F1840 של Microchip, החלטתי להסתמך עליו גם כאן. בחרתי לקרוא למודול בשם "פיקאדום" כי הוא מבוסס על מיקרו-בקר משפחת PIC ומשדר בתת-אדום. מקורי, אה?

כדי שהמודול יוכל לשרת כמה שיותר פרויקטים שונים, תכננתי אותו על הנייר כך שיהיה "פתוח" וגמיש מבחינה פונקציונלית. כלומר, הלוח הבסיסי יכלול את המינימום ההכרחי של רכיבים, אבל תהיה בו גישה מלאה ונוחה לפינים של המיקרו-בקר ושל שאר הרכיבים, כדי שאפשר יהיה לממשק בקלות את המודול עם מודולים ורכיבים חיצוניים אחרים לפי הצורך. בהתאם לאפיון הזה יצרתי את רשימת הקניות שלי:

  • מיקרו-בקר PIC12F1840 במארז SOIC
  • נגד SMD בערך 47K שישמש כ-Pull-up חיצוני לפין Reset
  • קבל SMD בערך 0.1uF לייצוב המתח בכניסה למיקרו-בקר
  • לחצן SMD ל-Reset (או שימוש חלופי)
  • לד SMD תת-אדום (אורך גל 940 ננומטר הנפוץ)
  • נגד SMD בערך 180R ללד הנ"ל
  • מחזיק לסוללת CR2032
  • לד SMD אדום (לאינדיקציה ויזואלית, במקביל או במקום ה-IR)
  • נגד SMD בערך 220R ללד האדום

את הרכיבים בחרתי ב-mouser.com, תוך ניסיון לאזן בין כמויות, מחיר ליחידה (שתלוי בכמות), ועלות כוללת. אפרופו, הנה סרטון שהכנתי בעבר על תהליך איתור רכיבים והזמנה באתר מתחרה. בכל אופן, להלן פירוט הרכיבים, הכמויות והמחירים (ליחידה) שהתקבלו בסופו של דבר. הסיכום למטה (מודגש בצהוב) הוא תוספת שלי.

רשימת רכיבים, כמויות ועלויות (לא כולל משלוח)
רשימת רכיבים, כמויות ועלויות (לא כולל משלוח).

לפי שער של 3.8 ש"ח לדולר אחד, עלות הרכיבים לכל לוח בקנייה הזו היא 6.1 ש"ח. עלות זו לא כוללת כמובן את המשלוח. אם מזמינים דרך הנציגות המקומית של Mouser, מדובר בתוספת של $38. במקרה שלי, לפי חישוב של 25 יחידות, זה מוסיף  5.78 ש"ח לכל יחידה

ובואו לא נשכח שהרכיבים האלה צריכים לשבת על PCB כלשהו, שגם הוא לא צומח על העצים. בדיקה זריזה באחד מהמחשבונים המקוונים לדברים כאלה העלתה שאם אתכנן PCB קומפקטי יחסית ואזמין 50 יחידות ממנו, המחיר לכל PCB (כולל משלוח לא מהיר) יהיה בסביבות 2.5 ש"ח.

לסיכום, עלות החומרים והמשלוח המשוערת לכל מודול פיקאדום היא 14.38 שקלים, בהנחה האופטימית שלא יהיה שום פחת. כמובן, המחיר היה יורד אם הייתי קונה את כל הרכיבים ל-50 או ל-100 לוחות, בעיקר כי עלות המשלוח הקבועה הייתה מתחלקת בין יותר מודולים. אבל אני לא צריך כל כך הרבה לוחות (בינתיים), ואני לא אופטימי מספיק לחשוב שקהילת המייקרים המקומית תסתער עליהם בשקיקה – במיוחד אם ניקח בחשבון את תוספת המחיר למשלוח בדואר, ואת עלות ההרכבה.

זו נקודה כלכלית שהתעלמתי ממנה עד כה, אבל היא קריטית לא פחות מכל הקודמות. הלחמת הרכיבים לכל מודול כזה לוקחת זמן, וזמן זה כסף. מייקרים צעירים או שכירים לא מכירים את השיקול הזה, ולעתים לא מסוגלים אף לתפוס אותו ולהבין על מה אני מדבר. למרות זאת, אם אני כמפרנס של משפחה אתחיל לייצר פיקאדומים (או כל לוח אחר) כביזנס, הביזנס הזה מתחילתו ועד סופו צריך להשתלם לי לפחות כמו עבודות אחרות שאני עושה כיום, וזה לגמרי לא מובן מאליו. ייצור מלא במפעל או העסקת מישהו שיכול ומוכן לבצע את ההלחמות בתעריף נמוך יותר לא באים כרגע בחשבון.

טוב, נחצה את הגשר הזה כשנגיע אליו – בינתיים הגיע הזמן לעבור לשלב השרטוטים…

להרשמה
הודע לי על
12 Comments
מהכי חדשה
מהכי ישנה לפי הצבעות
Inline Feedbacks
הראה את כל התגובות

יש התקדמות עם זה?

בדקת כמה יעלה לך להזמין את זה מורכב?

בהכנת הלוח, אולי כדאי לחשוב כבר על תוספות עתידיות- מקום ללד נוסף או כפתור נוסף לדוגמא. התוספת במחיר הPCB לא גדולה וזה יכול לעזור בעתיד

940 ננומטר הוא אורך הגל.

למה לא להציע את המודול כקיט להרכבה? כך אתה חוסך את הזמן שלך.
בהנחה שהמחיר צריך להיות פי שלוש, ותוכל להוריד את עלות הייצור ל13 שח .
הייתי מוכן לשלם 10 דולר .

אתה יכול להרחיב קצת על יישומים אפשריים למודול?