ארדואינו: תחביב יקר?

מבין כל התחביבים הטכניים/טכנולוגיים שאדם יכול לבחור לעצמו, תכנות הוא אחד הזולים, אם לא הזול ביותר. מחשב הרי כבר יש בכל בית, סביבות פיתוח מורידים בחינם, ומדריכים ועזרה אונליין אפשר לקבל מיידית ובחופשיות דרך האינטרנט – שנמצאת גם כן בכל בית. אלקטרוניקה, לעומת זאת (וכאן נדבר ספציפית על ארדואינו), מחייבת את החובב להשיג רכיבים פיזיים וזה עולה כסף.

אז כמה, בעצם, זה עולה? איפה תחביב כזה עומד בהשוואה, נניח, לגיימינג או לטיסנאות? בפוסט זה אנסה לתת מספר הערכות גסות עבור מי ששוקל אם להיכנס לתחום (או מנסה לשכנע את ההורים לקנות לו…) – והקוראים שכבר עברו את התהליך מוזמנים לתרום מידע מנסיונם האישי.

כמו כל תחביב, גם לעיסוק בארדואינו ומיקרו-בקרים יש רמות שונות. חובב אחד יכול להסתפק במשחק עם נוריות LED (בתוספת לוח תואם-ארדואינו זול ונגדים מתאימים – משהו כמו 75 ש"ח בסך הכל), וחובב אחר יבנה מעגלים מורכבים עם רכיבים באיכות צבאית, מה שיכול להגיע בקלות לעשרות ומאות אלפי שקלים.

לחובב הממוצע, לעומת זאת – כמוני או כמו אחרים שראיתי בסצנה המקומית – העלויות קרובות הרבה יותר לדוגמה הראשונה מאשר לשניה. הנה רשימת ציוד סבירה לחובב שכבר נכנס לעניינים, עם מחירים ממוצעים (וזכרו שתמיד אפשר להשיג יותר בזול או ביוקר, בדרך כלל בהתאם לאיכות):

  • 2 לוחות ארדואינו = 200 ש"ח
  • מספר מטריצות קטנות/בינוניות וכבלים לחיבור = 100 ש"ח
  • עשרות דיודות, נגדים בערכים שונים, קבלים וכו' = 50 ש"ח
  • אמצעי קלט/פלט: פוטנציומטרים, המון נוריות, לחצנים וכו' = 100 ש"ח
  • מספר רכיבי IC בסיסיים: שערים לוגיים, מונים, מולטיפלקסרים… = 200 ש"ח
  • ציוד מינימלי להלחמה = 250 ש"ח
  • כלי עבודה (פינצטה, קאטר, פלאייר, חושף חוטים, סכין יפנית…) = 150 ש"ח
  • תוסף מיוחד (פלטפורמה ממונעת, מודול ייעודי מתקדם וכו') = 200 ש"ח
  • שונות = 100 ש"ח

כל זה ביחד, מספיק רכיבים כדי לבנות המוני פרויקטים מורכבים ומגוונים ביותר, יוצא משהו כמו 1,200 ש"ח – פחות ממכונית-על-שלט מקצועית, בערך כמו קונסולת משחקים (עם משחק או שניים), ופחות מכרטיסי מסך לגיימרים מהשורה הראשונה.

שני דברים שחשוב לזכור: ראשית, בניגוד לקונסולה או כרטיס מסך, ההוצאה כאן היא לא "במכה אחת". מתחילים עם המינימום (לוח ארדואינו אחד ומספר רכיבים, אולי כקיט – 150-200 ש"ח) ורוכשים עוד חלקים לפי הצורך. למעשה, אין טעם להצטייד ברכיבים מראש, מכיוון שיש הרבה רכיבים שכלל לא יהיו רלוונטיים לסוג הפרויקטים שיעניינו אתכם, ויש הרבה שיהיו רלוונטיים רק לתחום מאד ספציפי, שתגלו בהמשך וששום רשימה של רכיבים למתחילים לא תכסה.

מזה נובע הדבר החשוב השני – גם אם ההתחלה נראית זולה מאד, זיכרו שעם ההתקדמות תצטרכו עוד רכיבים ועוד חלקים, כך שיהיו עלויות גם בעתיד. בדרך כלל בטפטוף (כגון חידוש מלאי של נוריות LED שנשרפו), ולפעמים בסכום גדול יותר.

אז כמה אתם הוצאתם/מוציאים על התחביב הזה? האם ההערכה שלי נראית לכם מוגזמת/חסרה?

להרשמה
הודע לי על
15 Comments
מהכי חדשה
מהכי ישנה לפי הצבעות
Inline Feedbacks
הראה את כל התגובות

היי עידו, הייתי מוסיף עוד שורה אחת לעלויות, שבדרך כלל מגיעה עם הפרויקט הראשון ואז מתחילה לרדת – "דפיקת רכיבים"… בתור מי שנכנס לענינים האלו בחצי שנה האחרונה (ואצלי זה שילוב של אלקטרוני ומכני) גרף הלמידה כלל קפיצה למים של יצירת מעגלים חשמליים – מה שחייב "דור ראשון" (לא פועל, מתחמם, מקצר…), "דור שני" (פועל אבל גדול ולא מתאים למארז שלי…) ו"דור שלישי"… הרי חלק מהותי מהעניין הוא להבין שטעויות כולם עושים, וכשמדובר לא בטעות של קוד אלא בטעות בעולם האמיתי, יש לזה עלות. (ואגב התקדמתי בבלוג שלי, אשמח אם תציץ) 🙂

אני דווקא דוגל בפירוק רכיבים ממכשירים ישנים/מקולקלים, גם חוסך לא מעט כסף וגם מלמד קצת על הדרך. כמובן שיש רכיבים מסוימים (ic למיניהם) שאי אפשר לפרק, אבל בכל זאת, מדובר בחיסכון משמעותי..

האם היית ממליץ לחובב המתחיל על קיט ארדויאנו, למשל זה של ספארקפאן?
במבט לא מקצועי, נראה שהקיט מתומחר סביר (~400 ש"ח), ומכיל את כל הרכיבים הדרושים כדי להתחיל – בלי לרוץ כל פעם לחנות ולקנות עוד נגד או עוד דיודה.
מה דעתכם?

http://www.amazon.com/SparkFun-Inventors-Kit-Arduino-professional/dp/B004G2KTU4

הערכה מעולה, אני התחלתי איתה. אבל עדיף לקנות את החלקים בנפרד והחוברת עם ההסברים המעולים נמצאת באתר של oomlaut

אצלי המונה עומד על קצת פחות מ400 ש"ח והרשימה כוללת כלי עבודה , קיט ארדואינו ( מגיע עם פוטנציומטר, 2x 8seg , חוטים , מטריצה , שלט IR וכו' ), סרוואים , סביב 80 לדים בצבעים שונים , נגדים , שיפט רג'יסטרים , לייזרים ותאים פוטווולטאים ( לניסוי של שידור אלחוטי פשוט וזול ) ומודל בלוטוס .
זה מצריך שיטוט בeBay , המתנה של כמה שבועות והליכה לדואר – אבל שווה את החיסכון .

אצלי התחביב נהיה הרבה יותר יקר הרבה יותר מהר… בל אצלי זה התרחב גם לכיוון של מקדחת עמוד, מסור שולחן, מנועים, מיסבים, חיישנים אולטרה-סונים, מחברים, SHIELDים ועוד 🙂
אם נשארים באלקטרוניקה נטו אז זה באמת לא נורא, ברגע שמתחילים לחצות לעולם האלקטרו-מכני זה קופץ למעלה מאוד מהר.
ד"א, המלצה לכל מי שרוצה לעשות להוסיף ממשק יחסית בקלות לפרוייקטים היא הדבר הזה:
http://www.dealextreme.com/p/8x-digital-tube-8x-key-8x-double-color-led-module-81873
ב7 דולר וספריה מקבלים אמלא אפשרויות.

הפרוייקט הוקפא לרגל סמינרים, וזה שאין יותר כרטיסים ל Burning Man השנה, אבל יחודש מיד עם תום הסמסטר והסמינרים. אבל אל תדאג, יש פרוייקטים אחרים שישלחו ברגע שתיצור את ה SHOW CASE בשבילם 🙂
אם אתה רוצה לשחק עם זה אז יש לי 4. אני מתקשה לקנות אחד מכל דבר.

אכן זאת. יש data sheet לבקר על הכרטיס, אבל לא התעמקתי בו. לא חיפשתי יותר מדי תיעוד. העדפתי שיעבוד וזהו בינתיים, היו חלקים אחרים לפרוייקט. וכן, 4. שניים ירוקים ושניים אדומים 🙂

הכל תלוי איפה קונים…
אם אתה קונה ב Ebay זה יוצא חצי מלקנות אותם באתרים מהארץ (כמו 4project)
כמו כן אם לא כ"כ חשוב לך מה התכונות המדויקות של כל רכיב אפשר לפרק כמעט כל מכשיר אלקטרוני ולהוציא ממנו רכיבים לדוגמא מדפסות, מחשבונים, טייפ – יש בהם המון רכבים שימושים (עדיף לפרק מכשירים ישנים- בד"כ יותר קל לעבוד איתם) מה שמקטין את העלות של כל העסק