מיפוי פינים לתקשורת SPI בכרטיס MicroSD

כשמכינים PCB, טעות במיפוי פינים של רכיב עלולה לעלות ביוקר. לכן, אם קשה למצוא מקור רשמי מוסמך והמידע בגוגל לא עקבי, זה הזמן לעשות כמה בדיקות עצמאיות!

בתוך מתאם SD ל-MicroSD (תמונה מוגדלת בהמשך)
בתוך מתאם SD ל-MicroSD (תמונה מוגדלת בהמשך)

לאחרונה התחלתי לעבוד על פרויקט שכולל כרטיס MicroSD על ה-PCB (הנה מתאם לדוגמה). יש המון מודולים זולים לארדואינו, ש"חושפים" את הפינים הרלוונטיים לאספקת החשמל ולתקשורת (ספריית ה-SD הנפוצה לארדואינו מבוססת על תקשורת SPI), אבל במקרה שלי אני צריך בעצם להתממשק ישירות למגעים שעל הכרטיס עצמו. אם כך, מה מחברים לאן?

חיפוש של "MicroSD Arduino SPI" בגוגל מעלה במהרה תוצאות שנראות רלוונטיות, אך צריך להיזהר: הרבה מדריכים לארדואינו ברשת נכתבים על ידי חובבנים שלא מבינים לגמרי את החומר, או לא מקפידים על הדיוק, או מעתיקים זה מזה בלי לחשוב, והסתמכות עיוורת עליהם היא מסוכנת. מהר מאוד גיליתי שתי גרסאות שונות: הגרסה הזו, למשל ממודול לארדואינו שמוצע למכירה איפשהו באיביי –

מיפוי הפינים, גרסת איביי
מיפוי הפינים, גרסת איביי

והגרסה הזאת, שמופיעה בהרבה אתרים אחרים (לחצו על שתיהן להגדלה):

הגרסה השנייה
הגרסה השנייה

אז מי צודק? האם CS הוא פין 1 או פין 2? האם פין מס' 3 הוא אדמה או DI – והאם DI הוא אכן שם אחר ל-MOSI? אמנם תיאורי מוצר באיביי הם מקור גרוע למדי למידע, ונראה שהגרסה השנייה נפוצה יותר באופן כללי, אך עדיין יש כאן מקום לספק. אם אבחר באחת מהגרסאות לכרטיס שלי ויסתבר שדווקא האחרת נכונה, אני עלול להפסיד מאות שקלים על הזמנת לוחות מתוקנים, והרבה זמן יקר ילך לאיבוד.

אילו היה לי מודול זול לכרטיסי MicroSD, והייתי יודע בוודאות שהוא תקין, סביר להניח שהייתי מפרק אותו, עוקב אחרי החיבורים ומגלה כך את צורת החיבור הנכונה. אבל היה לי רק מודול ל-SD רגיל… ומתאם מ-MicroSD ל-SD. כלומר, צריך לבדוק את צורת החיבור במודול, ואת מה שקורה בתוך המתאם עצמו. לקחתי מברג עם ראש שטוח דק ו…

בתוך מתאם SD ל-MicroSD (לחצו להגדלה רבה)
בתוך מתאם SD ל-MicroSD (לחצו להגדלה רבה)

הנה תמונה נוספת, ללא תושבת הפלסטיק. שימו לב ל"גשר" שמחבר בין הפין השלישי לשישי משמאל, למעלה.

חלקי המתכת שבמתאם הנ"ל
חלקי המתכת שבמתאם הנ"ל

אחרי שעברתי על המודול ועל החלקים האלה, בעין ובעזרת מולטימטר לבדיקת רציפות, הגעתי למיפוי הסופי והנכון של המגעים בכרטיס – ראו למטה. הסימון NC פירושו "לא מחובר" (Not Connected או No Connection), ומכאן שהגרסה השנייה שמצאתי ברשת, לא זו מאיביי, היא הנכונה. הנה השרטוט, למעלה הפינים של כרטיס SD עם המספור הסטנדרטי שלהם, באמצע הפינים של ה-MicroSD (עם מספור MicroSD ומתחתיו המספור המקביל של SD לאותם פינים), והכי למטה המשמעות שלהם לחיבור SPI.

המיפוי הסופי
המיפוי הסופי

עם המיפוי הזה, שמסכים גם עם דעת הרוב ברשת, אפשר להמשיך בלב שקט את תכנון ה-PCB!

להרשמה
הודע לי על
0 Comments
Inline Feedbacks
הראה את כל התגובות