ביט, קוין

הפתרון לחידת המטבע המוטית מבוסס על עיקרון בסיסי מאוד בהסתברות: הסיכוי שיקרו מספר מאורעות בלתי תלויים (כלומר, שאין שום קשר בין ההתרחשות של אחד מהם להתרחשות של אחר) הוא מכפלת ההסתברויות של כל אחד מהמאורעות בנפרד. למשל, אם הסיכוי שלי לזכות מחר בלוטו הוא אחד למיליון, והסיכוי שמחר יירד גשם הוא 50% (אחד לשניים), אז הסיכוי שמחר אזכה בלוטו וגם יירד גשם הוא אחד לשני מיליונים.

בהטלת מטבע – רגילה או מוטה – התוצאה של כל הטלה היא כמובן בלתי תלויה בתוצאה של הטלות אחרות. לכן, אם הסיכוי לקבל "עץ" בהטלה אחת הוא איזשהו ערך P, אז הסיכוי לקבל את הרצף "עץ,עץ" בשתי הטלות רצופות הוא P כפול P.

נקרא לסיכוי המשלים ל-P, כלומר הסיכוי לקבל "פלי", בשם Q: אז הסיכוי לקבל "פלי,פלי" הוא Q כפול Q. באותו אופן חישוב, הסיכוי לקבל "עץ,פלי" הוא P כפול Q והסיכוי לקבל "פלי,עץ" הוא Q כפול P – אותו סיכוי בדיוק!

אם כך, מתוך ארבעת הצירופים האפשריים בשתי הטלות של מטבע מוטה, יש שניים ("עץ,פלי" ו"פלי,עץ") שהסיכוי שלהם זהה, אפילו אם איננו יכולים לדעת מהו הערך המספרי של הסיכוי הזה. לכן, כדי לקבל תוצאה בהסתברות של 50%, צריך פשוט להטיל את המטבע פעמיים שוב ושוב, עד שמתקבל אחד משני הצירופים האלה, ולהכריז על התוצאה לפיו.

הבנתם? פתרתם לבד כבר קודם? יופי, זה היה החימום. עכשיו נשאל שאלה הפוכה: בהינתן מטבע לא מוטית, הוגנת, שבה הסיכוי לקבל עץ שווה בדיוק לסיכוי לקבל פלי, איך אפשר לקבל תוצאה בהסתברות אחרת כרצוננו, P ו-Q מסוימים שהם לא 50%-50%?

לחצו על "3" כאן למטה אחרי שתפתרו או תתייאשו…

להרשמה
הודע לי על
3 תגובות
מהכי חדשה
מהכי ישנה לפי הצבעות
Inline Feedbacks
הראה את כל התגובות

הפתרון האחרון מאוד מגניב 😀
חידת המשך היא איך להפוך את ה"מטבע הלא מאוזן" שיש לנו ל"קוביה לא מאוזנת עם N פיאות", כלומר במקום להגריל תוצאה מבין 2 מאורעות, להגריל תוצאה מבין N מאורעות בהסתברויות שרירותיות כלשהן.
כבר יש לכם את כל הכלים שאתם צריכים 🙂

הפתרון הזה שקול לקירוב המאורע עם ההסתברות שאנחנו רוצים (נניח 1 ל-6 בדוגמה שלך) ע"י סכום של מאורעות בלתי תלויים עם הסתברות מהצורה 2 בחזקת (n-). למשל, אם רוצים לקבל מאורע כלשהו בהסתברות 0.6 אז ננסה לקרב אותו ע"י איחוד של מאורעות בלתי תלויים שסכום ההסתברויות שלהם הוא 0.6. נתחיל מהמאורע "סדרת ההטלות מתחילה ב-1" (אני מחליף פה את העץ והפלי ב-0 ו-1 בשביל הנוחות). ההסתברות למאורע הזה הוא 0.5, לכן אנחנו צרכים עכשיו למצוא עוד מאורעות שיתנו לנו הסתברות של 0.1. המאורע הבא שנותן לנו הסתברות קטנה או שווה ל0.1 הוא מאורע מהסגנון "סדרת ההטלות מתחילה ב-0001" שהיא גם… לקרוא עוד »

היה נראה לי משום מה שהתגובות הן פר עמוד.
הפתרון פה מתייחס לפתרון של החידה מעמוד 3.