דבורים אפויות ומהירות מאד

היכרות ראשונה עם קבוצה חדשה של מתחרים מעניינים (עם שמות מעניינים לא פחות) בעולם ה-8-ביט שמסרב לרדת מהבמה: מיקרו-בקרים ממשפחת EFM8 של חברת Silicon Labs.

מה זה, כלים לפיתוח דבורים ענקיות?
מה זה, כלים לפיתוח דבורים ענקיות?

תוך כדי שאני לומד על ARM Cortex-M, ומנסה למצוא זמן לשחק עוד קצת עם STM8S, הבחנתי במשפחה נוספת של מיקרו-בקרים שפשוט דורשת התייחסות ובדיקה: EFM8, שמבוססת על ליבת 8051 הוותיקה.

המשפחה הזו מתחלקת לארבעה זני "דבורים": Busy Bee, שהם מיקרו-בקרים לשימוש כללי; Sleepy Bee, צ'יפים עם צריכת חשמל נמוכה במיוחד; Universal Bee שכוללים תמיכה בתקשורת USB; ו-Laser Bee החזקים. כמה חזקים? קחו לדוגמה את EFM8LB12F64E-B: יש לו 64K זיכרון Flash, זיכרון RAM בגודל 4.25KB, שישה טיימרים של 16 ביט, המרת ADC של 14 ביט, המרת DAC של 12 ביט, מבחר מודולי תקשורת, ומתנד פנימי במהירות 72MHz – כל זה בפחות משני דולר ליחידה בודדת!

מי שעוקב אחרי הדברים האלה יודע שמדובר בנתונים מטורפים שאי אפשר להתעלם מהם. אפילו במשפחת Busy Bee הצנועה יותר, השבבים מתחרים בכבוד עם כל אחד אחר בקטגוריה – ובמחירים שמזכירים את המזרח הרחוק. אז כמובן שכאשר צצה ההזדמנות קניתי כמה דבורים כאלה לניסוי, וכן את לוח ההערכה של ה-Busy Bee, שהוא לא זול במיוחד (30 דולר), אבל הוא כולל מסך LCD גרפי מגניב, סוללת כפתור מתנה ומשחק "פולשים מהחלל" צרוב מראש! 🙂

משחק Space Invaders בלוח הפיתוח של Busy Bee. המיקרו-בקר עצמו מימין.
משחק Space Invaders בלוח הפיתוח של Busy Bee. המיקרו-בקר עצמו מימין.

סביבת הפיתוח למיקרו-בקרים האלה נקראת Simplicity Studio, ואם לא משתמשים בלוח ההערכה אז צריך כמובן גם צורב מתאים. יש לי צורב ישן שאמור לעשות את העבודה, אבל אני עדיין לא יודע בוודאות וייקח קצת זמן עד שאכיר את הפלטפורמה מספיק כדי לנסות.

בינתיים, הנה משהו מעניין נוסף שצץ בדרך. שימו לב לאזהרה המוזרה שעל השקית עם המיקרו-בקרים:

לאפות בתנור עד ש... הג'וק יוצא זהוב ופריך?
לאפות בתנור עד ש… הג'וק יוצא זהוב ופריך?

אזהרות כאלה נפוצות למדי על מיקרו-בקרים חדשים. מסתבר שעם הזמן הם צוברים לחות בתוך הפלסטיק (לכן השקיות האלה מכילות בדרך כלל גם סופגי לחות וכרטיסי נייר עם כימיקלים משני-צבע שמציינים את רמת היובש), ואם יעבירו אותם תהליך reflow סטנדרטי של הלחמה, שכולל חימום מהיר, הלחות שהצטברה עלולה להפוך לקיטור בלחץ וליצור נזק מכני פנימי. כדי למנוע את זה מעבירים את השבבים לפני כן תהליך של "אפיה", כלומר חימום עדין ואיטי יותר, שמטרתו לאדות את המים בצורה מבוקרת ולא מזיקה.

ממה שקראתי בפורומים שונים, כל הסיפור הזה לא רלוונטי למי שמלחים אותם ידנית, מכיוון שאז החום לא מגיע לתוך השבב כמו ב-reflow. אם יש למישהו מכם מידע מדויק ומוסמך יותר, נשמח לשמוע בתגובות!

להרשמה
הודע לי על
3 Comments
מהכי חדשה
מהכי ישנה לפי הצבעות
Inline Feedbacks
הראה את כל התגובות

ואווווו כמה סוגים יש כבר, הלכתי לאיבוד

נראה מדליק ביותר. ADC של 14 ביט זה פריווילגיה נהדרת. אשמח לשמוע עוד על הלוח 🙂