תיקון: החזרה לחיים של משקל מטבח

לפעמים החלק הכי קשה בתיקון מכשירים בבית הוא למצוא את הברגים לפתיחה שלהם. הנה דוגמה – תיקון קל ומהיר של משקל מטבח דיגיטלי, שהפסיק להגיב לכפתור ההדלקה/כיבוי שלו.

משקל המטבח, עובד
משקל המטבח, עובד

באוגוסט פירסמתי כאן פוסט על תיקון מדפסת לייזר שסירבה להידלק. הבעיה שלה הייתה בסופו של דבר פשוטה מאוד: קורוזיה של לחצן ההפעלה. תקלות בלחצנים נפוצות במגוון מכשירים, גם אם הפרטים הטכניים טיפה שונים – כמו במקרה שאציג כאן: משקל מטבח דיגיטלי, שההדלקה והכיבוי שלו הלכו ונעשו קשים (היה צריך להפעיל עוד ועוד כוח על הלחצן ON/OFF ואפילו "לעסות" אותו כדי שיגיב), עד שהמשתמשים בבית דיווחו לי שהפסיק לפעול לגמרי. ידעתי שזה לא היה עניין של סוללות, כי גם כאשר ההדלקה הייתה קשה, התפקוד עצמו עדיין היה בסדר גמור.

מעל לגודל של סמארטפון, פלוס מינוס, כמעט כל המכשירים הביתיים עדיין מורכבים עם ברגים, ואלה נמצאים כמעט ללא יוצא מן הכלל בצד הנסתר מהעין – אחורי או תחתון, בהתאם לשימוש של המוצר. בנוסף, ראשי הברגים מסתתרים לא פעם בתוך רגליות (מתחת לכיסוי הגומי/סיליקון) ואפילו מתחת למדבקות. במקרה כזה, אם מעבירים אצבע בכוח על המדבקה, אפשר להרגיש שקע או חור מתחתיה. קילוף או ניקוב של המדבקה יהוו מן הסתם עילה להסרת האחריות, אם היא עוד בתוקף, אז קחו זאת בחשבון.

במשקל המטבח שלי היו ארבעה ברגים בסך הכול. שניים זעירים וגלויים בצדדים (ניתן לראות את החור של הבורג השמאלי בתמונה הבאה, מול הראש שלו), ושניים גדולים מוסתרים מאחורי מדבקה אליפטית גדולה במרכז (בתמונה, המדבקה והברגים עצמם חסרים). הברגים הגדולים חיברו למעשה בין ה-load cell, חיישן המשקל שהוא לב המכשיר, לבין משטח הזכוכית לשקילה. אם הייתי מפרק את זה "באוויר" ולא שם לב, המשטח היה עלול ליפול לרצפה ולהתנפץ.

הצד התחתון של המשקל, ללא כיסוי בית הסוללות וברגי המשטח
הצד התחתון של המשקל, ללא כיסוי בית הסוללות וברגי המשטח (לחצו לתמונה גדולה)

גם אחרי הסרת הברגים חלקי הפלסטיק לא נפרדו מעצמם, והיה צריך לעודד אותם בזהירות בעזרת מברג שטוח. אחרי שעשיתי זאת נחשפו ה-load cell, שהוא המלבן המתכתי המחורר מימין למטה בתמונה הבאה, וצדו התחתון של המעגל האלקטרוני (באמצע למעלה), שהיה מוברג לכיסוי הפלסטיק בשלושה ברגים קטנים נוספים.

המשקל אחרי פירוק ראשוני
המשקל אחרי פירוק ראשוני (לחצו לתמונה גדולה)

תיאורטית, תקלות במכשירים יכולות לנבוע מכל מיני סיבות בכל מיני מקומות במכשיר, לא רק מלחצנים. אבל הלחצן הסרבן היה החשוד המיידי שלי, וכששחררתי את המעגל ממקומו לא נותר עוד שום מקום לספק:

לכלוך על ה-PCB ועל הלחצן
הבעיה במלוא תפארתה (לחצו לתמונה גדולה)

סוג הלחצן הזה נפוץ בשלטים רחוקים, מחשבונים וכדומה: על ה-PCB הירוק יש מין "מזלגות" של מוליכים, משולבים זה בזה וקרובים מאוד אך לא נוגעים, ומעליהם מרחפת דיסקית קטנה וגמישה, כמעט תמיד שחורה. היא עשויה מגומי שקצת מוליך חשמל, וכשלוחצים אותה על המזלגות היא מאפשרת לחשמל לעבור ביניהם וכך המכשיר מזהה את פעולת המשתמש. כאן, בעקבות שנים של עבודה במטבח, נכנס והצטבר לכלוך בין המוליכים לדיסקית – מים, שמן, אבק ומי יודע מה עוד – והקשה יותר ויותר על ההולכה החשמלית, עד שמנע אותה לגמרי.

צימרון או שניים טבולים באלכוהול לניקוי הספיקו כדי לסלק את כל הג'יפה ולהחזיר את החלקים למצב נקי ומבריק. אחרי שהרכבתי הכול בחזרה, לחצן ה-ON/OFF עבד כמו חדש. תיקון שגם מתחילים יכולים לבצע בקלות, מהיר, זול וידידותי-לסביבה יותר מאשר לקנות משקל חדש.

המשקל המתוקן שוקל את רוב הכלים ששימשו לתיקון
המשקל המתוקן שוקל את רוב הכלים ששימשו לתיקון (לחצו לתמונה גדולה)
להרשמה
הודע לי על
3 Comments
מהכי חדשה
מהכי ישנה לפי הצבעות
Inline Feedbacks
הראה את כל התגובות

במקרים שהמגע על לחצן הגומי/סיליקון איבד את זה לגמרי (מדידת התנגדות פשוטה) אני מדביק עליו ניר אלומיניום. לא כזה של מטבח, אלא דק יותר כמו של קרמבו, או עטיפה של סיגריות. שימוש במנקב מוציא עיגולים מושלמים של זה, ומעט סופר-גלו הוא הדבק המוביל.
במקרים שהמגעים על הכרטיס נשחקו, אפשר לצפות בבדיל. אם הם לא מנחושת אלא סוג של גרפיט, אפשר לעבור עליהם עם עיפרון.

הי עידו, במקרים ונקיון פשוט לא עוזר (לפעמים הפד פשוט נשחק) אני ממליץ על המוצר הזה: https://buttonworx.com/
הציל אותי בעבר.