איך למנף הבדלים בין שפות תכנות פונקציונליות לשיפור בקרת האיכות הארגונית בתחום אוורור הרפת (או: תחילת הסוף של ה-AI)

יוזמה עקומה של אתר LinkedIn, להפעיל בינה מלאכותית כדי ליצור עניין בקרב המשתמשים ולהגדיל את זמן השהייה והבהייה שלהם, מחזקת את התחושה שמתגברת אצלי כבר זמן רב – זו לא ה-AI שמשתפרת, אלה בני האדם שמידרדרים והולכים. אגב, אם מנוע חיפוש הביא אתכם לכאן כי חיפשתם מידע על אוורור רפתות, אני מתנצל – זה לא באמת הנושא של הפוסט.

רפת מאווררת היטב, לפי DALL-E 2
רפת מאווררת היטב, לפי DALL-E 2. שימו לב לרגלי הפרות, את זה לא ביקשתי.

לפני מספר שבועות הופיעה הודעה חריגה בפיד שלי בלינקדאין: "אתה אחד מקבוצה אקסקלוסיבית של מומחים שנבחרו כדי לענות על השאלה – כיצד להישאר רלוונטי בעולם פיתוח התוכנה שמשתנה כל הזמן?" לא זוכר אם זה היה הניסוח המדויק, בכל אופן זה היה משהו גנרי-להחריד באותו סגנון. חשוד מאוד, חשבתי. אילו היו שואלים, נניח, על ארדואינו, אולי היה היגיון בלפנות אליי ואולי אפילו היה לי משהו מועיל לומר לגולשי האתר. אבל שמירה על רלוונטיות בפיתוח תוכנה? אני, שעובד עם מיקרו-בקרים 8-ביט ושחולם שיום אחד שפת פסקל תעשה קאמבק? מי החמור שחשב שאני מתאים לענות על השאלה? התעלמתי מהפוסט והמשכתי בחיי.

כעבור זמן-מה הופיעה הודעה דומה, ששוב הכריזה עליי כמומחה מבוקש, אך הפעם לשאלה אחרת: "כיצד לתרגם מוצר לקהל נישתי?" תרגום מופיע בפרופיל שלי ברשימת הדברים שאני עושה, אז יש רלוונטיות – ומצד שני השאלה עצמה לא ברורה. למה הכוונה במונח הסופר-מעורפל "קהל נישתי"? אנשים שאוהבים את שפת פסקל? מה הקשר של נישתיות לתרגום מוצר? אלא אם, כמובן, המוצר עצמו הוא חלק מהגדרת הנישה, ואז התשובה הופכת למובנת מאליה ("תשאלו אותם"). התעלמתי גם מהבקשה האקסקלוסיבית הזו, ואז הגיע הדובדבן שבקצפת – שאלה חדשה מופרכת לחלוטין, טיפשית עד היסוד וחסרת כל תועלת, בסגנון הכותרת של הפוסט הזה. לא יכולתי להתאפק יותר וחיפשתי בגוגל: האם לינקדאין מפעיל בינה מלאכותית שממציאה אינספור "שאלות למומחים" רק בשביל להגביר את התנועה לאתר?

כן, זה בדיוק מה שזה (כמובן, בתירוץ אחר). ולא סתם תנועה: מי שמאמין לחנופה וטורח לכתוב תשובות לשאלות הדביליות (ראו למשל את השאלה זו) זוכה לקרדיט מצטבר, שמציג אותו כ"מומחה" בפני שאר הגולשים. לדעתי, מי שממש חושק בסטטוס המפוברק וחסר הערך הזה יכול להפנות את השאלה בחזרה ל-ChatGPT או שירות דומה, להעתיק ללינקדאין ולהרוויח מכל העולמות. לדוגמה:

לכל שאלה תשובה, גרסת ChatGPT לקושיית הפרות המאוּוררות
לכל שאלה תשובה, גרסת ChatGPT לקושיית הפרות המאוּוררות (לחצו לתמונה גדולה)

ועכשיו לחדשות הרעות באמת: הדור הבא של בינה מלאכותית "כללית" יצטרך המון תכנים חדשים ואיכותיים ללמוד מהם, אבל הרשת מתמלאת בתכנים שמופקים על ידי בינה מלאכותית מהדור הקיים, וכיוון שרובם לא מסומנים בבירור ככאלה, הסינון – ברמה הטכנית – נעשה יותר ויותר קשה. לדעתי, מבחינת יכולות השפה והתחביר נטו (וכל עוד לא דורשים ממנה יצירתיות) ה-AI כמעט הגיעה לרמה אופטימלית. מה שנשאר זה תוספת ידע ובעיקר הבנה, ואלה פשוט לא יגיעו מתכנים שהופקו על ידי מכונה. במילים אחרות, תיהנו מההישגים הנוכחיים של מודלי השפה הגדולים (LLM), כי לא יהיה יותר טוב מזה.

אם כך, למה רבים כל כך ממשיכים להתרשם מ-AI ומהפוטנציאל-כביכול שלה? ואני מתכוון לציבור ולמדיה, לא לחברות שמנסות לשווק את מוצרי התוכנה שלהן – שם האינטרס ברור. חלק מהעניין הוא בוודאי בלבול בין AI כללית, כמו ChatGPT, לבין מערכות מבוססות למידת מכונה שמבצעות מטלות מוגדרות-היטב וממוקדות. בתחום הזה בהחלט יש התקדמות וכנראה גם אופק לשיפור נוסף. חלק נוסף, לדעתי, הוא העובדה שאנחנו כבר לא רק רגילים לתוכן ריקני ומיותר – אנחנו (כלומר בני אדם באופן כללי) ממש משתפים פעולה איתו, כפי שהוכיחו עד כה הרשתות החברתיות וכפי שמוכיחות כעת התשובות האנושיות ב"מאגר הידע" החדש של לינקדאין. ואם הסטנדרטים שלנו, בני האדם, הם בזבל, מה הפלא שהבינה המלאכותית הכללית עומדת בכל הציפיות ויותר מזה?

להרשמה
הודע לי על
0 Comments
Inline Feedbacks
הראה את כל התגובות