תיקון: החזרה לחיים של מדפסת לייזר

מדפסת ישנה מחליטה שמהיום היא מסרבת להידלק. האם לזרוק אותה לפח, או שאפשר להציל אותה בעזרת רכיב שעולה שניים-שלושה סנטים?

הלחצנים והלדים של המדפסת הפועלת

יש לי שתי מדפסות בבית (לא כולל התלת-ממד): אחת צבעונית עם סורק וכל השכלולים, והשנייה מדפסת לייזר שחור-לבן מדגם Phaser 3020 של חברת Xerox. אם תסלחו לי על משחק המילים העקום, במדפסת השחור-לבן אני משתמש לעבודות השחורות: הדפסות של דפים רבים וכאלה שלא זקוקות לצבע. במשך שנים היא מילאה את תפקידה בלי חוכמות, כאשר רוב הזמן היא הייתה דלוקה במצב המתנה. רק לעתים רחוקות נאלצתי לכבות אותה מסיבה כזו או אחרת, ואתמול, אחרי כיבוי כזה, היא פשוט לא נדלקה. אותו כבל חשמל כמו קודם, אותו שקע, הכול זהה – רק אין תגובה ללחצן ההפעלה. מדפסת דומה עולה כיום בסביבות 400 ש"ח, וזה לא סכום שבא לי לזרוק לפח. האם מדובר בתקלה שאפשר לפתור לבד בקלות?

האינטואיציה אמרה לי שמדובר בפיוז שנשרף, או בבעיה בלחצן ההפעלה עצמו. אילו היה כשל חשמלי במעגל האלקטרוני הראשי, המדפסת הייתה מתנהגת מוזר, או שלפחות הייתי מריח את התקלה. מבין שתי האפשרויות, הלחצן נראה לי מועמד פחות סביר, כי תחושת ה"קליק" שלו הייתה רגילה לגמרי, ונזק מכאני נוטה להתבטא באיבוד של התחושה הזו. איך שלא יהיה, צריך להגיע למעגלים ולהסתכל.

המדפסת לפני התיקון, ללא הכיסוי הצדדי
המדפסת לפני התיקון, ללא הכיסוי הצדדי

חיפוש קצרצר ברשת איתר סרטון, באיכות די נמוכה, של פירוק מדפסת מאותו דגם. הסרטון נתן לי מספיק מידע כדי לפתוח את המכסה בצד של כניסת החשמל – אחרי הוצאת הטונר, כמובן – ומיד התגלו לעין גם הפיוז על המעגל הראשי (ימין למטה בתמונה הבאה) וגם המעגל המודפס הקטן שמחזיק את הלחצנים והלדים שמשויכים אליהם (שמאל למעלה). לא ראיתי שום דבר שרוף או מנותק. בדקתי עם מולטימטר – הפיוז מוליך בהתנגדות אפס, התקלה נמצאת במקום אחר.

המעגלים החשמליים של המדפסת. מסומנים בחץ: הנתיך ולוח הלחצנים
המעגלים החשמליים של המדפסת. מסומנים בחץ: הנתיך ולוח הלחצנים (לחצו לתמונה גדולה)

שלפתי את כרטיס הלחצנים, שהוחזק במקום על ידי לשונית פלסטיק ובורג (שלא מופיע בתמונה למעלה). הנה הכרטיס – מספרתי בתמונה את הרגליים של לחצן ההפעלה כדי להקל על ההסברים בהמשך:

כרטיס הלחצנים עם מספור של רגלי לחצן ההפעלה (לחצו לתמונה גדולה)
כרטיס הלחצנים עם מספור של רגלי לחצן ההפעלה (לחצו לתמונה גדולה)

בלחצן סטנדרטי כזה, נצפה לראות רציפות חשמלית קבועה בין רגליים 1 ו-2 ובין רגליים 3 ו-4. בין שני הזוגות האלה, לעומת זאת, אמור להיות נתק במצב רגיל, וקצר (רציפות) רק בזמן לחיצה. שלפתי את בודק הרציפות שלי ובדקתי. לא היה קצר בזמן לחיצה. בשיא הזהירות (בכל זאת, מעגלים חשופים) חיברתי את המדפסת לחשמל, ובעזרת חוט גישור יצרתי מגע בין שתי רגליים, אחת מכל זוג. המדפסת נדלקה. הבעיה אותרה, ואיתה גם הפתרון: להחליף את הלחצן התקול בלחצן חדש תקין.

הלחצן התקול משמאל, ולידו החדש. ברקע: לוח הלחצנים
הלחצן התקול משמאל, ולידו החדש. ברקע: לוח הלחצנים (לחצו לתמונה גדולה)

במגירות הרכיבים שלי יש שקית עם אוסף לחצנים קטנים מכל מיני דגמים, שקניתי פעם מסין בסכום מצחיק. תוך שניות מצאתי אחד בגודל וצורה זהים לגמרי. האמת היא שניתן להתאים גם לחצן טיפה שונה, אבל אם יש זהה, מה טוב. ניתקתי את צמת החוטים של הלוח והעברתי אותו לשולחן העבודה. שם, עם מלחם ופינצטה, הרחקתי בזהירות את הלחצן התקול, ניקיתי את הפדים מהבדיל הישן ומלכלוך, והלחמתי את הלחצן החדש.

מתוך סקרנות, פירקתי את הלחצן התקול מתחת למיקרוסקופ. בחלק התחתון של התמונה רואים את המגעים הפנימיים של רגלי הלחצן: המגעים המלבניים שבצדדים מתחברים לרגליים שלמעלה, ואילו העיגול במרכז מתחבר לרגליים שלמטה. דיסקית המתכת בנויה כמו צלחת עמוקה. במצב מנוחה היא נשענת בשוליה על המגעים המלבניים ומתקמרת מעל למגע העגול כך שהיא לא נוגעת בו. רק כשלוחצים על גליל הפלסטיק (בחלק מימין למעלה בתמונה) היא נלחצת למטה, מתקמרת ב"קפיצה" לצד השני ויוצרת את המגע. הקפיצה והחזרה למצב המקורי הן שיוצרות את הקליקים, ואפשר לראות שמבחינה מכנית כל החלקים תקינים. העניין הוא ששולי הדיסקית – קצת קשה לראות את זה בתמונה – חטפו מעט קורוזיה, וזו מונעת הולכה חשמלית טובה עם המגעים.

הלחצן התקול, מפורק לחלקיו העיקריים
הלחצן התקול, מפורק לחלקיו העיקריים (לחצו לתמונה גדולה)

לפני ההחזרה של כל החלקים למקום, חיברתי שוב את לוח הלחצנים ואת החשמל ולחצתי על הלחצן החדש. המדפסת נדלקה. זה עובד. פיזית היה קצת קשה להחזיר את כל הפלסטיקה למקום, ונדרשו כמה חבטות לא עדינות כדי לעשות זאת.

אורות פעולה של המדפסת בבדיקה לפני הסגירה
אורות פעולה של המדפסת בבדיקה לפני הסגירה (לחצו לתמונה גדולה)

המדפסת המורכבת חזרה למקומה, נדלקה בהצלחה והדפיסה דף ניסיון בלי חוכמות. פחות מעשר דקות עבודה, ורכיבים במחיר של רבע מסטיק, העניקו לי עוד שנים… אני מקווה… של הדפסה בשחור לבן.

להרשמה
הודע לי על
0 תגובות
Inline Feedbacks
הראה את כל התגובות