איך הצלתי סוללה של לפטופ ב-0%

שורה של מחדלים הובילה לכך שסוללת הליתיום-יון של הלפטופ של הילדים התרוקנה ל-0%, והמחשב סירב לטעון אותה. מבצע החייאה נואש הציל אותה מטיול חד-סטרי לפח המחזור, ואותי מלבזבז עוד כמה דולרים בסין.

סוף טוב הכול טוב - סוללת לפטופ במאה אחוזי טעינה.
סוף טוב הכול טוב – סוללת לפטופ במאה אחוזי טעינה.

התקלה

הלפטופ שמשמש את הילדים שלי כיום הוא למעשה מבוגר יותר מהילדים עצמם, והסוללה המקורית שלו שבקה חיים מזמן. במשך תקופה ארוכה המחשב פעל ללא סוללה כלל, עד שגיליתי סוללה חלופית זולה יחסית באחד האתרים הסיניים. לא ציפיתי ממנה להרבה, רק שתאפשר לכבות את המחשב בצורה מסודרת במקרה של הפסקת חשמל, ועד אתמול היא עמדה בכבוד במשימה.

אלא שאתמול החלטתי, כפי שאני עושה מדי כמה חודשים, לעשות קצת התעמלות לסוללה. ניתקתי את החיבור לספק הכוח, הפעלתי תוכנה זוללת-משאבים כלשהי ונתתי למחשב לרוץ. מדי פעם ניגשתי לבדוק את מצב הסוללה, אבל בשלב מסוים כנראה השתהיתי יותר מדי, או שהסוללה עצמה חשפה את אופייה הסיני הזול, וגיליתי שהמחשב כבוי. בהתחלה חשבתי שמערכת ההפעלה כיבתה את עצמה כשהבחינה ברמת סוללה נמוכה, אבל הסתבר שלא – הסוללה התרוקנה לחלוטין. בחיבור לספק הכוח המחשב עלה מחדש, הראה שהסוללה עומדת על 0%, ופשוט לא הסכים לטעון אותה.

ניסיתי ניתוק וחיבור מחדש, ניסיתי כל מיני פתרונות לא-פולשניים שמצאתי ברשת – שום דבר לא עזר. המחשב החליט שהסוללה מתה וסירב לדבר איתה. האם הגיע הזמן להשליך גם את הסוללה הזו ולהזמין אחרת? אבל אז נזכרתי בסרטון של דייב ג'ונס על טעינת סוללות ליתיום-יון בעזרת ספק כוח מעבדתי, וחשבתי – מה כבר יש לי להפסיד?

אגב, אחד המקורות שקראתי טען שאם מנסים לטעון מחדש סוללת ליתיום-יון מרוקנת, חייבים לעשות את זה מהר כי תוך כמה ימים משהו בכימיה הפנימית משתנה והסוללה מתפגרת סופית.

התיקון

המארז של הסוללה לא מיועד לפתיחה ולסגירה מחדש, והפיצוח שלו היה תהליך קשה ואלים שהשאיר, איך נאמר, פגמים אסתטיים מסוימים בפלסטיק. צריך גם להיזהר במיוחד לא לתקוע מברג או סכין עמוק מדי, אחרת עלולים להיווצר קצרים חשמליים ובעיות קטלניות אחרות לתאי הסוללה, למעגל האלקטרוני או לי. אף על פי כן הצלחתי לחשוף בסופו של דבר את מעגל הטעינה הפנימי, ומה שהכי חשוב – את החוט השחור והחוט האדום שמגיעים אליו מהסוללות עצמן. בעזרת ה"תנינים" של ספק הכוח המעבדתי שלי הצלחתי ליצור מגע עם החוטם בנקודות ההלחמה שלהם למעגל הטעינה.

הסוללה היא בת 6 תאים, והמתח הנקוב שלה הוא 11.1V, כלומר שלושה זוגות של סוללות 3.7V (כל זוג סוללות מחובר במקביל בשביל הזרם, ושלושת הזוגות מחוברים בטור בשביל המתח). כיוונתי את הספק למתח מרבי של 12.3V (שלוש פעמים 4.1V – טיפה יותר נמוך מהמומלץ לטעינה מלאה), ולזרם מרבי של 1A – גם כן נמוך מדי לטעינה רגילה, אבל לא רציתי שמשהו יתפוצץ חזק מדי אם זה לא יעבוד כמו שאני חושב…שוב, כדי להבין את כל זה לעומק רצוי מאוד לראות את הסרטון בקישור למעלה.

לשמחתי ולהקלתי, שום דבר לא התפוצץ ואפילו לא התחמם. אחרי כרבע שעה ניתקתי את הסוללה מספק הכוח ובדקתי את המתח על החוט האדום והשחור בעזרת מולטימטר: הוא עלה מ-0.01V אחרי התקלה ל-11.1V.

הכנסתי את הסוללה בזהירות למחשב, עדיין עם כל הקישקע בחוץ: מערכת ההפעלה דיווחה על 68%, ותוך זמן קצר טענה אותה ל-70%. זה עובד! ניתקתי שוב את הסוללה ובעזרת מלחציים והרבה סופר-גלו החזרתי את המארז למצב טיפה יותר ייצוגי.

מארז הסוללה אחרי סגירה: התאים (בכחול) במקום שבו הייתה מדבקה, והשפעות הסופר-גלו לאורך החצי השמאלי.
מארז הסוללה אחרי סגירה: התאים (בכחול) במקום שבו הייתה מדבקה, והשפעות הסופר-גלו לאורך החצי השמאלי.

לקחים ומסקנות

למה המחשב לא כיבה את עצמו בצורה מסודרת? ייתכן, כאמור, שהסוללה התרוקנה מהר מדי, וייתכן שמשהו בתוכנה שרצה באותו זמן מנע את הכיבוי המסודר (בכל זאת, Windows Vista). נכנסתי להגדרות המתקדמות של הסוללה והסתבר שלפיהן, המחשב אמור היה להיכנס למצב Hibernate רק כשהסוללה ב-5%. סינית או לא סינית, זה עדיין נראה לי קיצוני מדי, אז העליתי את הערך ל-20% בשאיפה שזה יספיק, ושהסוללה לא ספגה יותר מדי נזקים לטווח ארוך מכל הסיפור הזה.

הצד השני של הסוללה. שימו לב לנזקי הכיפוף בחלק העליון.
הצד השני של הסוללה. שימו לב לנזקי הכיפוף בחלק העליון.

ההחייאה שביצעתי היא בהחלט לא צעד מומלץ כל עוד יש אופציה אחרת, קלושה ככל שתהיה. זה דבר שאפשר לנסות – בלי שום הבטחה להצלחה – אך ורק כשאין שום ברירה ופח המחזור הוא התחנה הבאה. אבל עובדה שזה עבד, וכך חסכתי כמאה שקלים + חודש המתנה… לפחות עד להפסקת החשמל הבאה.

להרשמה
הודע לי על
17 Comments
מהכי חדשה
מהכי ישנה לפי הצבעות
Inline Feedbacks
הראה את כל התגובות

יש לי סוללה שכשהמחשב מחובר לחשמל כתוב 100 אחוז וכשהוא לא מחובר הוא נכבה אם מישהו אולי יודע מה זה

ספק ממותג מודרני כמו שנמכר היום עם כל טלפון יציג מתח מדויק גם ללא עומס.
בשנאים ישנים (זוכרים את השנאים לפני 20 שנה שהיה להם בורר 4 מצבים 3V/6V/9V/12V ?) יש בסה"כ גשר דיודות וקבל או שניים. אפילו על מייצב לינארי לא פעם מוותרים. בשנאים כאלה נפוץ לראות מתח בלי עומס שגבוה בעשרות אחוזים מהמתח המוצהר.

יש שיטה לטעון את הסוללה בשיטה שלך, אבל בלי פירוק?

ועל איזה תוכנית בוחרים במטען הכחול B6?

מטען כזה:
http://www.skyrc.com/index.php?route=product/product&product_id=9

עוד דבר, לשם מה צריך כ"כ הרבה חיבורים מהסוללה למחשב, ולא מספיק ב 2-3?

איך אדע מה החיובי והשלישי?

תודה

אתה ענק.

הצלחתי מקודם ולאחר כשבוע וחצי שלא היה לי זמן, לשחזר את הסוללה של המחשב שנשאר דולק כמה ימים עד שהסוללה התרוקנה, והמחשב סירב להטעין, בוא נראה כמה זמן זה יחזיק.

שאלה לא קשורה ישירות:
למה על המחשבים ניידים כתוב שזה צורך 19V
בשעה שעל רוב הסוללות כתוב 11.1V

ועוד שאלה:
איך יכול להיות כתוב על מטען מבחוץ 12V 5A ובבדיקה עם רב מודד (לא בהטענה) הוא מראה 19V?

תודה אם תתיחס ל 2 השאלות.

יש לי אח"כ עוד שאלה יותר מקצועית שתהווה עבורך אתגר.

תודה על התשובות.

לגבי התשובה הראשונה, ידוע לי שמתח טעינה גבוה במעט, כ 15% יותר גבוה, לדוגמא: מצברים של רכב 12V נטענים סביב 14V כלומר 2V יותר, כאן מדובר בכ- 8V יותר, אלא א"כ יש סוללות 9 תאים ששם הסיפור שונה, ואז דבריך מובנים יותר.

בנוגע לתשובה השנייה, מתברר שהטעות היא שלי ומדדתי 2 שנאים שונים.

בנוגע שאלה שלישית:
תאורטית, האם אפשר לשפר או לתקן עם מטענים מיוחדים סוללות של מחשבים ניידים, כמו שניתן לתקן סוללות ומצברים של רכבים עם מטענים מיוחדים.

אשמח לתשובה מפורטת ומקיפה ככל האפשר, ושוב תודה לך עידו היקר.

שוב תודה לך, אתה אדם נדיר וענק בגלל שאתה מצתנע ולא מתגאה במה שיודע, למרות שמבחינתי אתה ידע המון, ירבו כמוך בישראל.

כמה דברים;
לא טוענים תאים של ליטיום בטור, ההתנגדות הפנימית שלהם שונה, וחלק עלולים לקבל מתח גבוה או נמוך מדי. בסוללה שלך לכל תא יש חיבור נפרד ממעגל הטעינה.
הסיבה שקיבלת מתח 0V במוצא היא שמעגל הטעינה לא מוציא מתח מתחת לרף מסויים. אילו היית בודק את התאים עצמם סביר להניח שהיית רואה מתח סביר על רובם, ורק אחד או שנים מהם קרסו לחלוטין.

אל תנסה להחליף תאים מתים, מעגל הטעינה מזהה טריקים מלוכלכים כאלה, ומשבית את הסוללה לחלוטין.

דרך אגב, סוללות מתפוצצות ראינו גם אצל OEM-ים.

לא הייתי קונה סוללה סינית זולה… הדברים האלה מתפוצצים בקלות.