דברים שבטח לא אספיק לעשות ב-2019

הניסיון מלמד שפוסטים עם תוכניות עתידיות והבטחות (לפחות ב"בייט הלבן") כמעט אף פעם לא מתממשים, או מתממשים רק חלקית ובאיחור מטורף. תמיד יש דברים חדשים שצצים בהפתעה, או דברים שהופכים מכל מיני סיבות ללא-רלוונטיים… אז רגע לפני 2019, הנה הכיוונים והרעיונות החדשים שבטח גם הפעם לא ייצאו לפועל!

צפרדע מודפסת בתלת-ממד
צפרדע מודפסת בתלת-ממד

הנושא הראשון הוא הדפסה בתלת-ממד. מי שעוקב אחרי דף הפייסבוק של הבלוג כבר ראה שקניתי מדפסת (Creality Ender 3 Pro) והתחלתי לשחק איתה, בינתיים עם החומר PLA בלבד, ובעיקר עם דגמים שאני מוריד מ-Thingiverse ומדפיס כמו שהם או עם שינויים קלים בתוכנה Blender. כפי שהוזהרתי מראש, המדפסות האלה הן עוד לא מוצר בשל לגמרי – לא כל הדפסה יוצאת כמו שצריך, ויש הרבה "מסביב" ללמוד ולהכיר. מצד שני זה כבר לא הימור יקר כמו שהיה לפני כמה שנים, ומי שמוכן להסתפק בתוצרים סבירים יכול להפיק ממדפסת כזו הרבה.

הנושא השני, שכבר התחלתי לעבוד עליו בשנה שחלפה אך לא התקדמתי הרבה, הוא ריכוז של קטעי קוד בסיסיים ושימושיים למיקרו-בקרים. זה כיף לכתוב כל תוכנה חדשה מאפס, אבל זה לא כלכלי. אוסף של פונקציות בדוקות משלי למשימות נפוצות (כמו גישה ל-EEPROM, ניהול באפר מעגלי וכו'), עבור רכיבים שאני או הלקוחות שלי משתמשים בהם לעתים קרובות, יכול לקצר תהליכי פיתוח ודיבוג, מבלי להשתעבד לספריות אבסטרקציה מגושמות או סתם לא סימפטיות שאנשים אחרים כתבו.

נושא שלישי, שכרגע אני מתכוון לעסוק בו ברמת תחביב-צדדי-מאוד, הוא פיתוח אפליקציות. הסתבר שהגרסה החינמית הנוכחית של Delphi מסוגלת לקמפל קוד גם לאנדרואיד ול-iOS, כך שאני יכול למעשה לכתוב אפליקציות לסמארטפונים בלי ללמוד מאפס ג'אווה וכלים "סטנדרטיים" נוספים. המחיר של זה, בין השאר, הוא שהאפליקציה הכי בסיסית שוקלת 40MB, אם כי כאמור, כל מה שאכתוב יהיה בינתיים רק לשימוש עצמי, אז אני אסתדר.

הנושא הרביעי הוא לחזור לתכנת ב-C. נשמע אולי קצת מוזר בשביל אדם שכותב קוד ב-C בשבע השנים האחרונות, אבל בפועל מה שקרה הוא שעד שנכנסתי לעולם המיקרו-בקרים עבדתי בפסקל, ומשם בעצם עברתי לגרסה מצומצמת יחסית של C, כי במיקרו-בקרים אין קבצים, אין printf/scanf ראויים לשמם, כמעט אף פעם לא משתמשים בהקצאת זיכרון, פוינטרים, רקורסיות וכדומה, ואני מרגיש שכישורי התכנות ה"רגילים" שלי קצת החלידו. אז למה דווקא C ולא שפה אחרת? כי בסופו של דבר, אם ארגיש נוח יותר בשפה בכללותה, זה יקרין גם על העבודה עם מיקרו-בקרים. אני לא שולל גם אימון נוסף בשפת C++.

הנושא הגדול האחרון שאנסה לקדם בשנה הקרובה הוא חיזוק קשרים בקרב המפתחים החובבים-מקצועיים. למרות ההיסטוריה הלא-מזהירה, עדיין לא התייאשתי מהרעיון של קהילת מייקרים רצינית ומתפתחת בישראל, אלא שהפעם אני משתדל להתמקד באנשים הרציניים ובעלי הניסיון בתחומי האמבדד, ואולי גם לצאת קצת מהעולם הווירטואלי. עוד נראה.

שנה אזרחית טובה, ובהצלחה לכולנו!

להרשמה
הודע לי על
8 Comments
מהכי חדשה
מהכי ישנה לפי הצבעות
Inline Feedbacks
הראה את כל התגובות

איזה סוג של אפליקציות אתה רוצה לבנות?
כי אם זה אפליקציות און ליין, שדורשות חיבור לשרת, אני יותר מממליץ לשקול שימוש באפליקציות היברדיות, שבעיקר ה- UI שלהם מבוסס על דף WEB.
כמובן שאפשר לעשות איתם מה שרוצים בהקשר של שליטה על המכשיר וזאת באמצעות bridge.
מה שיוצא זה אפליקציה שאפשר בקלות להעביר אותה גם ל iOS.
וגם לווינדוס.

הלוואי שיום אחד יהיה לך פודקאסט

אם כבר קנית מדפסת ממליץ ללמוד מידול כמה שיותר מהר. לא חייב תוכנה מסובכת כמו בלנדר, אפילו sketchUp או tinkercad מספיקות בתור התחלה. להדפיס דגמים מוכנים זה חמוד אבל ממש לא ממש את הפוטנציאל. המדפסת מאפשרת למייקר ליצור בדיוק את החלק שצריך וחוסכת אילתורים של כל מני פלסטיקים דבק וברגים.
בהצלחה!

ממליץ על FUSION360 לתכנון תלת ממד.
תוכל לתת קישור לדלפי לבניית אפליקציות ? עבדתי עם APPINVENTOR אבל יש לי הרגשה שדלפי יותר מקצועית.