אלטע זאכן

כשקיבלתי את ג'וב הארדואינו הראשון שלי (פרטים עוד יבואו), קיבלתי גם ערמה קטנה של רכיבים ומעגלים שמהם הוא צריך להיבנות. מבין כל אלה, מה שתפס את עיני במיוחד היה לוח הארדואינו עצמו:

Arduino Budget
ארדואינו יוצא דופן (לחצו להגדלה)

הלקוח הבטיח לי שהמוכר (האינטרנטי) הבטיח לו שמדובר בלוח תואם Uno. לאור השילוב התמוה של רכיבי SMD ו-Through Hole, והגודל הלא-סטנדרטי של המעגל המודפס – הוא ארוך קצת יותר מארדואינו רגיל, אם כי ריווח חיבורי הפינים זהה – לא הייתי מתפלא אם הוא לא היה תואם שום דבר.

החששות, כמובן, התגמדו לעומת הסקרנות, וברגע שהגעתי הביתה התחלתי לשחק עם הלוח כדי לבדוק במה באמת מדובר. כשחיברתי אותו לסוללת 9V הוא האיר בנורית ה-Power הכתומה. הצלחה! שלפתי את תקע הסוללה החוצה וחיברתי אותו ל-USB כדי לבדוק איך הוא מגיב לתכנות… וכלום, אין אור ואין תגובה.

בבדיקה זריזה של הלוח איתרתי את הסיבה. רואים, בתמונה למעלה, את הבליטה השחורה המוזרה משמאל לכניסת ה-USB? זהו "ג'אמפר", גשר זעיר שמחבר חשמלית בין שני פינים. הוא ישב על שניים מתוך שלושה פינים, שסומנו בקוד EXT/USB. כלומר, הג'אמפר הזה משמש כבורר ידני בין מקורות המתח לארדואינו – חיצוני (סוללה, מטען) או USB. הלוחות המודרניים יודעים לבצע את הבחירה הזו לבד, וזו היתה עוד סיבה לחשוד שהלוח הזה לא תואם Uno, בלשון המעטה. העברתי את הג'אמפר לזוג הפינים שסומן USB, כמו בתמונה למטה (רק לחוץ עד הסוף, כמובן) והוא הגיב לחיבור למחשב. מעולה, אפשר להתחיל לתכנת!

Arduino Budget Jumper
הג'אמפר לבחירת מקור המתח, משוך קצת החוצה (לחצו להגדלה)

מונחה על ידי אותה אינטואיציה חריפה, בחרתי בסביבת הפיתוח ישר בלוח Duemilanove ולא ב-Uno. כתבתי תוכנית Blink בסיסית, לחצתי על העלאה ו… קדחת. סביבת הפיתוח כותבת Uploading וזהו, כלום לא קורה. שלפתי את זכוכית המגדלת, הדלקתי את האור הגדול שבסלון וניסיתי לפענח את הכיתוב המחוק-כמעט-לגמרי שעל השבב המרכזי. נו, מה? ATmega168.

ATmega168 SMD
השבב השובב (לחצו להגדלה)

לא שיש לי משהו עקרוני נגד הדגם הזה, וכשהגדרתי בסביבת הפיתוח את הלוח Arduino Duecimila or Duemilanove w/ ATmega168 התוכנה עלתה ועבדה, אבל כעת צצה בעיה חדשה. התוכנית שהייתי צריך לכתוב לפרויקט הזה כללה את הספריה SD לקריאה וכתיבה מכרטיסי זכרון, וזו ספריה גדולה וכבדה למדי. כך נתקלתי, לראשונה, בשגיאה של חוסר מקום על השבב:

Program Size Error
קוראים לו 168 בגלל 16K, שמונה ביטים, וחלק מהזכרון הולך ל-Bootloader

נגד זה לא היה הרבה מה לעשות. הקישור שבהודעת השגיאה לא באמת עזר לי לצמצם את גודל התוכנית, ולא היתה לי שום כוונה לחתוך קוד מיותר בעצמי מהספריה הזו. סיכמתי עם הלקוח שאתן לו אחד מה-Duemilanove הסיניים שלי תמורת המוצג המוזיאוני הזה – הוא בסדר גמור לשימושים אחרים, כמובן – והתחלתי לעבוד על הפרויקט עצמו. המשך יבוא…

Museumduino
הוא לא באמת כזה ענתיקה, זה פשוט מצחיק (אותי, לפחות)

נ.ב. מסקרנות, חיפשתי את הארדואינו הזה ברשת, וגיליתי שמדובר במשובט ממוצא תאילנדי. סתם, שתדעו.

להרשמה
הודע לי על
2 תגובות
מהכי חדשה
מהכי ישנה לפי הצבעות
Inline Feedbacks
הראה את כל התגובות

ואו, מעניין איזה עוד שיבוטים מעניינים ומוזרים אפשר למצוא אצל הסיניים האלה…
אולי תעשה כתבה על זה?