GM60: סורק ברקודים זעיר

סקירה של גאדג'ט קומפקטי מבוסס-מצלמה לקריאה של ברקודים וקודי QR למיניהם, שהוא גם זול, חסכוני ופשוט מספיק כדי להיכנס לפרויקט הבא שלכם.

הצד הקדמי של GM60 - קורא ברקודים קטן וידידותי למייקרים
הצד הקדמי של GM60 – קורא ברקודים קטן וידידותי למייקרים

רזולוציית המצלמה וכוח החישוב של סמארטפונים מודרניים הם די והותר לקריאה של ברקודים מכל הסוגים, אך עדיין יש מצבים ופרויקטים שבהם אי אפשר לשים סמארטפון בתפקיד קורא: משיקולי מחיר, מקום פיזי, עלויות פיתוח אפליקציה מותאמת ליישום, ועוד.

קורא ברקודים ייעודי הוא לא המצאה חדשה, ואת פס הלייזר הקלאסי, שהתאים לברקודים חד-ממדיים, כבר החליפה ברוב המכשירים האלה מצלמה. הבעיה עם הקוראים האלה, לפחות מבחינתנו המייקרים, היא שוב מחיר גבוה, גודל ניכר, וכן הממשק – כיוון שרובם פועלים בחיבור USB או Bluetooth שמאוד לא נוח לחבר, נניח, ללוח ארדואינו.

הכירו את GM60 – קורא ברקודים קטן (קוטר מרבי 28 מ"מ, עומק 15 מ"מ) שעולה, נכון לכתיבת שורות אלה, כ-23 דולרים ב-Banggood כולל המשלוח. הוא כולל תבריג ואום להתקנה נוחה, מגיע מוכן לפעולה, ומה שמעניין לא פחות מבחינתנו, הוא מוציא את המידע בתקשורת UART סטנדרטית.

הכנה, חיבור והגדרות

הקורא הגיע בשקית אנטי-סטטית פשוטה, ועם יריעה קטנה של פלסטיק שקוף להגנה על הזכוכית. רוב הסיכויים שהפלסטיק הזה מפריע קצת לפעולת המצלמה, והוא גם פחות אסתטי, אז נקלף אותו.

מהיציקה האטומה בצד האחורי של קורא הברקודים יוצאת רביעיית חוטים באורך כ-30 ס"מ, שמסתיימת בקונקטור זעיר בריווח 1 מ"מ. החוט השחור הוא GND, האדום אספקת חשמל לקורא (3.3V – זהירות עם ארדואינו!), הצהוב הוא TX (מידע יוצא) והירוק RX (מידע נכנס לשינוי הגדרות בקורא). בשביל הנוחות ניתקתי את הקונקטור המקורי וחיברתי את החוטים ל-header בריווח 2.54 מ"מ המוכר.

קורא ברקודים דגם GM60 על מטריצה, עם הקונקטור המשופצר
קורא ברקודים דגם GM60 על מטריצה, עם הקונקטור המשופצר (לחצו להגדלה)

לפי דף המוצר, צריכת הזרם במהלך פעולה רגילה היא כ-70mA. אני מדדתי בסביבות 50mA, ובאופן לא מפתיע זה פחות או יותר רציף, גם בזמן הסריקה השוטפת וגם בזמן שמתגלה ברקוד.

אם אנחנו רוצים לשנות משהו בהתנהגות ברירת המחדל של הקורא (זמני תגובה, צבעי התאורה הדקורטיבית שבו, תווים קבועים בסיום שידור, קצב השידור וכו'), אפשר לעשות זאת דרך ה-UART או פשוט באמצעות קריאה של ברקודים מיוחדים שנמצאים במסמך המדריך למשתמש. כיוון שהקריאה נעשית באמצעות מצלמה, אין שום בעיה לסרוק קודים גם ממסכים ולא צריך להדפיס את המסמך. פקודת שינוי שנסרקה נשמרת בקורא ותקפה גם אחרי ניתוק וחיבור-מחדש לחשמל.

קצב השידור שמוגדר כברירת מחדל אמור להיות 57600 באוד. בפועל, היחידה שלי עבדה ב-9600, אך כאמור קל מאוד לשנות את זה.

יכולות וביצועים

הקורא GM60 אמור לזהות את רוב הסטנדרטים הנפוצים, ואכן התמודד יפה עם כל קוד שמצאתי והצבתי מולו – החל מהברקוד על השקית בה הגיע, דרך קודי QR של רכיבים מ-Digikey, ועד ל"תו הירוק" שלי (לקוראים בעתיד הרחוק: מדובר במעין פתק אישור מימי הקורונה העליזים, עם QR-Code גדול במיוחד). כברירת מחדל, הטבעת המוארת סביב העדשה "נושמת" בצבעים שונים בזמן פעולה, ומהבהבת בירוק פעמיים כשנקלט ברקוד.

עם זאת, כדי שהקריאה תבוצע, הקוד חייב להיות סטטי או כמעט-סטטי מול המצלמה. אי אפשר, למשל, להציב את הקורא הזה מול חבילות שנוסעות על סרט נע, אפילו בקצב איטי של סנטימטרים ספורים לשנייה.

בנוסף, הקוד חייב להיות קרוב. הרזולוציה של המצלמה, 640×480, לא מספיק גבוהה כדי להבחין ממרחק בדברים שאנחנו רואים בקלות בעין. לדוגמה, ברקוד 1D פשוט של דבר דואר, בגודל 55×12 מ"מ, זוהה רק ממרחק של 10 ס"מ ומטה, בזווית אופטימלית ובתאורה טובה. הקריאה עובדת גם כשמטים את הקורא קצת ביחס לברקוד, סדר גודל של 20-30 מעלות לכל צד. זווית הראייה, לפי דף המוצר, היא 55 מעלות בכיוונים מעלה-מטה וימינה-שמאלה, ואפשר לסובב את הקורא כרצוננו על ציר האורך (עומק) שלו.

קצב הקריאה, בהערכה גסה, הוא ברקוד אחד בשנייה. אפשר לשחק עם ההגדרות ואולי להשיג זמנים טובים יותר, אך מעשית סביר להניח שההבדל לא יהיה גדול, בהתחשב בדרישת היציבות.

הצד האחורי של ה-GM60
הצד האחורי של ה-GM60

יישומים

קורא הברקודים הזה מתאים, אם כן, לפרויקטים שבהם אפשר לייצב את הברקוד/ים מול המצלמה במרחק קצר, בין אם ידנית (כפי שאני מתכוון לעשות בפרויקט קטן בקרוב), או אחרת. הוא לא יעזור לרובוטים שנמצאים בתנועה, ליישומים דמויי-קופה שצריכים לפעול מהר ובאמינות גבוהה, או למרחקים גדולים (אלא אם הברקוד עצמו ממש-ממש גדול). הוא יכול לסייע בניהול בסיסי של אוסף או מלאי כלשהו, כגון של ספרים מודפסים שעל רובם יש ממילא ברקוד – ואם אין, קל למצוא אפליקציות ואתרים שמפיקים ברקודים שונים לפי דרישה.

להרשמה
הודע לי על
0 Comments
Inline Feedbacks
הראה את כל התגובות