מייקר רואה "מייקרז", פרק ראשון

בערך שעה אחרי תחילת השידור גיליתי על קיומה של תוכנית הטלוויזיה החדשה של כאן11, "מייקרז". הנה מה שיש לי לומר עליה, כמייקר בעצמי, תוך כדי הצפייה בפרק הראשון ששודר ממש עכשיו.

לפני התוכנית, גילוי נאות: אני לא סובל טלוויזיה ואין לי מכשיר טלוויזיה בבית. תוכניות שאני רוצה או צריך לראות – ויש ממש מעט כאלה – אני יכול למצוא באינטרנט. גם ב"מייקרז" אני צופה ביוטיוב. למה? יש מספיק סיבות בשביל פוסט נפרד שלם, לא ניכנס אליהן כאן. מספיק להזכיר שביוטיוב אפשר להריץ את השידור במהירות x1.5…

בכל אופן, כאמור, עד עכשיו לא היה לי שום מושג על קיומה של התוכנית, ואני גם לא מכיר אף אחד מהאנשים שמופיעים שם. הקונספט, אם הבנתי נכון, הוא כזה: יש קבוצה קבועה של חבר'ה, שמגיעה לכל מיני מקומות כדי ליצור פתרונות מייקריים לבעיות/חלומות ספציפיים של אנשים אחרים. עד כאן סבבה. הדגש, לפחות על סמך הפרק הזה, הוא על ברזלים ומכאניקה, ולא אלקטרוניקה. גם כן סבבה, מייקינג זה לא רק ארדואינו.

מה היה לנו בתוכנית

והנה מתחילות הבעיות. אחרי מה שנדמה כמו שעה של "הנה גמבה! הנה כרובית!" (וכמו שאמרתי, אני צופה ב-x1.5!) קיבלנו הגדרה שטחית בטירוף של הבעיה + בחירת פתרון בלי מעורבות הלקוח, תהליך של 20 שניות, בום! לא, לא הציגו לנו תוכנית מסודרת, שרטוט או אפילו סתם התלבטות, פשוט אמרו שיש תוכנית ו"זה יהיה מדהים". אז צריך להשיג גרור לרכב, 750 קילו, פתוח, עם בלם. למה? ככה. כנראה זה משהו שמייקרים פשוט יודעים.

בכל אופן, תוך חמש שניות חלק מגיבורינו כבר יכולים להרשות לעצמם להיות בררנים אל מול מבחר נפלא של גרורים. מה? איפה? איך? אם אני כמייקר מחליט שאני צריך גרור, איך אני מגיע לשם? אפס מידע. העיקר שהם מקבלים את הגרור שבחרו בחינם, כי ככה זה בעולם האמיתי. שאר הגיבורים, אגב, הולכים לבשל במטבח. אוקיי, נכון שהפרק קשור לעמותה של איסוף מזון, אבל בישול? רגיל? זה באמת מה שהיה חסר בטלוויזיה?

אה, הנה הגעתי לקטע שהם חוזרים עם הגרור ל"משרד" ומתחילים… לתכנן. וואלה, הגיוני, קודם נשיג את הפלטפורמה, אחר כך נתכנן. יש גם דגם במחשב, נפלא. מי עשה אותו? איך עשה? על סמך אילו מדידות? איפה הוא למד את זה? מה זה חשוב, בואו נראה עוד בישולים ואוכל. רגע, לא, המייקרז לא רק אוכלים: הם גם מתרשמים מהדרישות של הלקוח בשטח. אחרי שהם כבר שרטטו במחשב וניסרו ופירקו את מסגרת המתכת של הגרור.

לפתע צץ עוד פרויקט, כיסא למוזיקאי נכה. כאן לפחות יש רושם שמנסים לעשות איפיון כלשהו לפני שרצים לקנות (לקבל?) ולנסר דברים. אבל שנייה אחרי זה אנחנו שומעים מאחד המייקרז – ואני מצטט מהכתוביות – "אני לא סגור על מידות, אני זורם תוך כדי העבודה". וואו. זאת שעובדת איתו מציגה, בקטנה, כמעט בהתנצלות, איזושהי קונטרה רציונלית, שבדיעבד מתבררת כדרך הנכונה לעשות דברים. מי היה מאמין. ויש גם מדפסת תלת ממד, שאם לשפוט לפי מה שהראו לנו, זה מין מכשיר שעושה דברים.

והופ (אולי הופ כי עברתי למהירות x2), הגענו לפינאלה של הפרק, הצגה קצרצרה של הגרור והכיסא הסופיים, ויאללה אוכל.

אז מה המסקנות?

לתוכנית אולי קוראים "מייקרז" אבל לא ראיתי בה שום מייקינג ושום מייקרים. אני לא אומר את זה כמשהו נגד המשתתפים: יכול להיות שהם מוכשרים כמו שדים, אבל איך אפשר לדעת? כי חלק מהם אמרו את זה על עצמם, וכי ראינו אותם מכופפים איזה צינור או מסתכלים על מסך מחשב?

בקיצור: כלום ושום דבר על כלים, חומרים, תכנון, תוכנות, תהליך, תקנים, בטיחות, חישובים, עקרונות, למידה, מקורות, מכניקה, נגרות, צביעה או כל דבר אחר שיכול להיות לו אפילו בדל של עניין למייקר אמיתי. בתור תוכנית טלוויזיה אולי זה בסדר – כמו שאמרתי בהתחלה, אני לא הסמכות לשפוט דברים כאלה. אבל בתור משהו שמעודד אנשים להפוך למייקרים, נותן להם כיוון או אפילו סתם מסביר להם במה מדובר – בשום פנים ואופן. בזבוז זמן מוחלט.

להרשמה
הודע לי על
12 תגובות
מהכי חדשה
מהכי ישנה לפי הצבעות
Inline Feedbacks
הראה את כל התגובות

אני חושב שאפשר היה להשאיר את התוכנית בפורמט הנוכחי (הוקוס פוקוס – המוצר גמור) אם התוכנית היתה מלווה באתר אינטרנט עם דף לכל פרק, ובו קטעי וידיאו להרחבה, טיפים וקצים להורדה (קוד, מודלים וכדומה).

הי עידו! ראשית, תודה על הביקורת וטוב להיפגש שנית. זה ארנון זמיר, אני חושב ששוחחנו לאחרונה אי שם ב 2012 סביב הקמת האתר makers.co.il, זכר אתר צדיק לברכה. אני כמו שאתה יודע מייקר ותיק ופעיל מאוד, עם תחומי עניין שחופפים לא מעט לשלך. בשנים מאז שהתראנו ניהלתי את פרויקט TOM:Tikkun Olam Makers שרותם מייקרים לפיתוח פתרונות לצרכים של אנשים עם מוגבלות, והקמתי את חברת וקהילת "מייקינג חינוך". בשנים האלה למדתי כמה חשוב להנגיש את העולם שלנו, המייקרז הארד-קור, לאנשים שמסביב. חשוב לי שמרפאים בעיסוק, למורות ותלמידים ידעו שהעולם הזה קיים, כי הם משתמשים בו כדי לשפר את חייהם שלהם ושל… לקרוא עוד »

אני מבין מה אתה אומר ובאמת מבחינתי זו פעם ראשונה שאני עושה טלויזיה ולא מן הנמנע שיקח כמה נסיונות למצוא את האיזון. אני חייב לומר שלפי התגובות מהקהל הכללי (מתאפק לא לכתוב נורמים..), האיזון המוצג הוא טוב, כי הוא רגשי ולא טכנולוגי.
המטרה שלי היא חשיפה של עולם המייקינג. אני בעצם רוצה להגיד לצופה "תראו, יש פה עולם שלם. תכתבו מייקרז בגוגל ותראו שזה לא רחוק מכם".

זה בדיוק המדד הרלוונטי 🙂 אין לי בלוג, אבל במקומות בהם אני פעיל, זה בדיוק מה שאני בודק.

תודה! ותגיד כשאתה באזור השרון, קפוץ לקפה. אני ברופין רוב הזמן, בונה דברים.

תודה. נכנסתי הבוקר בתקווה שתהיה לך ביקורת על התוכנית, ולא איכזבת! וואו, גמבה. מדהים!

well…..

לא ראיתי את התוכנית אבל לא צפיתי לשום דבר אחר.
בסוף צריך לזכור שתוכניות טלוויזיה הם לרוב עסק לכל דבר. שהמטרה שלו למשוך הרבה צופים שמתורגמים לכסף.
את הצופה הממוצע לא מעניין בשום צורה 3 ימים של בחינת קטלוגים, או 5 שעות דיזיין בסוליד.
אם רוצים שהצופה הממוצע ישמור על עניין צריך לחתוך את "הקטעים המשעממים" – נניח… כל החלק של המייקינג

בדיוק באותו אופן שאני בטוח שטבח מקצועי לא יקבל שום אינפוט מקצועי מתוכניות הריאלטי בישול.

אין ברירה – הקהל המקצועי יצטרך להמשיך לקבל את הידע דרך הערוצים המקצועיים שלו

והכי גרוע, לא ראו אותם בונים שום דבר. מתוך כל התוכנית אולי 30 שניות הוקדשו לפלשים מהירים של הבנייה. כל היתר היה דיבורים.
מאכזב ביותר