הספר השחור של הבייט הלבן

כן, אני יודע שאנחנו ב-2023 ושאפילו בלוג באינטרנט נחשב מדיום עתיק, אבל החלטתי בכל זאת להוציא לאור ספר – עם מיטב הפוסטים והחומרים שראיתם, ובמיוחד אלה שלא ראיתם, לאורך 12 שנות קיומו של "הבייט הלבן". הנה כל הסיבות לכך שאתם ממש תרצו לקנות את הספר הזה… [עדכון: זו הייתה מתיחה לאחד באפריל, תודה על ההתעניינות 🙂 ]

למה ספר?

בתחילת העשור הקודם כתבתי עשרות מאמרים על מחשבים, תכנות ומדע במסגרת הטורים שלי ב'נענע10' ז"ל. את חלקם עוד אפשר לאתר איכשהו בארכיונים נידחים, אבל שום מנוע חיפוש מוכר לא ימצא אותם: מכל בחינה מעשית הם פשוט אינם ואיש לא יקרא אותם עוד. בתור כותב, זה מטריד ומעורר מחשבות לא נעימות לגבי העתיד. למשל, גם אם אמשיך לתחזק את הבלוג הזה לנצח, מה יקרה כשמנועי החיפוש יוחלפו בתשובות של בינות מלאכותיות ואיש לא ייכנס עוד לפוסטים שלי חוץ מבוטים שואבי-מידע?

מהבחינה הזו, ספר מודפס הוא הרבה יותר עמיד. כל עוד לא ישאירו אותו בחוץ בגשם, גם בעוד עשרות שנים מישהו יוכל להיתקל בו, לעיין ולהגיד "וואלה, יש פה משהו מעניין, נקרא עד הסוף". אולי יום אחד תהיה תקלה ארצית בתקשורת הנתונים הסלולרית, איזה נער יפתח את הספר כי לא יהיה לו שום דבר אחר לעשות, והוא יגלה שהוא נדלק על הנושא. תקווה קלושה, אני יודע, אבל יותר ריאלית מאשר לקוות שאותם אנשים יגיעו במקרה לבלוג הזה!

איך ספר?

הנחת המוצא שלי הייתה שכיום, שום הוצאה לאור לא תסכים לקחת על עצמה (=לממן) פרויקט מסוג כזה. הוצאה עצמית עולה הרבה כסף, וקשה לי להאמין שקמפיין מימון המונים היה מצליח להשיג את הסכום הדרוש – הנישה הרלוונטית, במיוחד בעולם דובר העברית, פשוט קטנה מדי. הפתרון הוא Print-on-Demand, עסק שמדפיס ספרים מקובץ לפי דרישה, בלי התחייבות לכמות או לסכום מינימלי. התוצר הסופי טיפה יותר יקר וטיפה פחות מהוקצע ממה שמקבלים בהוצאה-לאור מסודרת, אך הוא לפחות בהישג יד.

אם כבר יש קובץ, למה לא להפיץ אותו כספר דיגיטלי? קודם כול, כי זה מפספס את המטרה. אם נחשוב על הדוגמאות מקודם, אף אחד לא ייתקל במקרה בקובץ ישן בספרייה השכונתית או בקופסה במרתף ויקרא אותו, נכון? דבר שני, אנשים (ומייקרים דלי תקציב) נוטים להפיץ קבצים לכל דכפין, כך שההחזר על ההשקעה שלי יהיה קטן להפליא.

"הספר השחור של הבייט הלבן" יימכר, אם כן, בפורמט מודפס בלבד. בימים הקרובים אעלה דף רכישה מסודר, עם הסברים על אפשרויות התשלום (פייפאל, ביט וכו'), אופציות משלוח וכל מה שצריך.

מה יש בספר?

ועכשיו לעיקר: מה התוכן? הכותרת "הספר השחור […]", חוץ ממשחק המילים עם "הבייט הלבן", היא מחווה למספר ספרי תכנות קיימים שנכתבו ברוח דומה (כמו זה או זה), ובנוסף היא מרמזת על חלק מהתכנים, שלא ראו אור עד היום ממבחר סיבות.

אז קודם כל, הספר מכיל פוסטים נבחרים מהבלוג הזה – כאלה שהוכיחו את עצמם כפופולריים לאורך זמן, וכאלה שלדעתי יהיה להם ערך למייקרים ולמתכנתים גם בעוד עשר או עשרים שנה. הנושאים מגוונים: אלקטרוניקה, תכנות, קהילת המייקרים ועוד. כל הפוסטים נערכו מחדש, עודכנו ותוקנו (חלקם בעקבות תגובות שלכם), הותאמו לפורמט נייר (למשל בקטע של קישורים), ולחלקם הוספתי גם פיסקה או שתיים של תובנות במבט לאחור ודברים שהייתי עושה אחרת.

בנוסף, יש בספר לא מעט טקסטים שלא ראו אור מעולם. חלק מהם הוא פוסטים שהתחלתי לכתוב בעבר אבל בחרתי לא לפרסם מסיבות שונות: טכניקות עם פוטנציאל מסחרי גדול שרציתי לבדוק לפני שכל העולם שומע עליהן, דברים שקרו מאחורי הקלעים של הבלוג ושל קהילת המייקרים ושעלולים היו לפגוע בכמה אנשים באותה תקופה, וטורי דעה ותחזיות שנראו לי מופרכים מדי, ובדיעבד התגשמו (או לא התגשמו) באופנים מעניינים במיוחד.

להרשמה
הודע לי על
5 תגובות
מהכי חדשה
מהכי ישנה לפי הצבעות
Inline Feedbacks
הראה את כל התגובות

נשמע מגניב ממש. מחכה לפוסט עם פרטי הרכישה!

רגע, זה 1 באפריל?

טוב, אבל אם תוציא את הספר אני אקנה אותו.