ריתוך פלסטיק בסיבוב #3: תיקון שבועות

מנוף הצעצוע החשמלי של הילדים היה במצב לא טוב: הצידוד שלו הפסיק לעבוד, וחלק קטן-אבל-חשוב נשבר באחד ממקטעי הצריח (ככה, מסתבר, נקראת ה"רגל" של מנופי עגורן כאלה). בדיקה יסודית של הנזק העלתה פתרון מעשי אחד בלבד – טכניקת ריתוך הפלסטיק בסיבוב.

ביתן העגורן המשופץ
ביתן העגורן המשופץ

עם המקטע השבור עוד אפשר היה להסתדר, כי הוא לא היה חיוני – המנוף פשוט היה נמוך יותר בלעדיו. בעיית הצידוד, לעומת זאת, היתה חמורה.

האלקטרוניקה בתוך המנוף כוללת רמקול, שמשמיע בכוונה תחילה רעש דרמטי בכל פעם שהמנועים עובדים (בניגוד מוחלט, מעניין לציין, לעגורנים אמתיים). הרעש הזה מנע אפשרות לבדוק, לפי צלילי המנועים, את מקור הבעיה. האם המנוע עצמו התקלקל/התנתק? האם גלגל שיניים נשבר? מצד שני, העובדה שהמנוף התנועע בחופשיות לצדדים בנגיעה קלה העידה, באופן חד-משמעי כמעט, שמשהו פשוט השתחרר בתמסורת.

כששחררתי את הברגים ופתחתי את הביתן שבו נמצא המנגנון הסתבר שצדקתי: השילוב של פלסטיק זול ושל לחצים פיזיים לאורך זמן (במנגנון עצמו ומבחוץ) גרם למספר שברים. אחד הדברים שנשברו היה "עמוד" פנימי לאחד הברגים, שמצמידים את שני החצאים של מעטפת הביתן. ללא העמוד הזה, הבורג לא תפס כלום, המעטפת החיצונית לא נסגרה טוב, לא היה לחץ מתאים על חלקי התמסורת – וגלגלי השיניים התרחקו זה מזה ופעלו "על ריק". מה עושים עכשיו?

הפתרון המתבקש הוא להדביק בחזרה את העמוד, אלא שרסיס מאזור השבר נעלם, מה שהקטין את שטח המגע להדבקה, ובנוסף הניסיון אומר שרוב סוגי הדבק – וכל אלה שבהישג ידי כרגע – לא יחזיקו מעמד בלחצים חוזרים. הברירה היא לוותר על התיקון ושישחקו עם מה שיש, או למצוא דרך אחרת להדק בחוזקה את המעטפת. ריתוך בסיבוב (Spin Welding) נראה מושלם למטרה זו.

תקריב התיקון (לחצו להגדלה). פרטים למטה.
תקריב התיקון (לחצו להגדלה). פרטים למטה.

מכיוון שהפלסטיק של המנוף עצמו לא נראה חזק במיוחד, חתכתי מלבן קטן מפלסטיק איכותי יותר, הדבקתי את חצאי הביתן בסופר-גלו כדי שיחזיקו לפחות בזמן הריתוך, ואז ריתכתי את המלבן משני צדי קו החיבור. גלילי ה-ABS הלבנים שהיו לי והפלסטיק השחור של ביתן המנוף והמלבן לא התערבבו כל כך יפה ויזואלית, ובגלל הקושי להחזיק את כל החלקים והמולטיטול ביציבות תוך כדי עבודה, גם הריתוך עצמו לא יצא אחיד בלשון המעטה. אבל כמו שראינו בפוסט הקודם (קישור למעלה), הריתוך יוצר חיבור חזק מאד, ומעטפת הביתן נשארה מהודקת ויציבה. המנוף חזר לעבוד!

שתי נקודות ריתוך-בסיבוב במקטע של צריח העגורן
שתי נקודות ריתוך-בסיבוב במקטע של צריח העגורן

מכיוון שכל הכלים כבר היו מוכנים, הדבקתי והלחמתי גם את החלק השבור ממקטע הצריח. שאריות מהפלסטיק הקודם השחירו וכיערו את הריתוך עוד יותר – אך גם כאן זה מחזיק יפה, ואפשר להכריז שריתוך-בסיבוב ביתי הוא טכניקה מעשית לתיקונים ובניה בסיסית בפלסטיק.

להרשמה
הודע לי על
0 תגובות
Inline Feedbacks
הראה את כל התגובות