דברים חדשים: Atmel-ICE ו-ATxmega8E5

הוצאה מהקופסה והיכרות ראשונית עם כלים מודרניים של חברת Atmel – הצורב/דיבאגר Atmel-ICE (שמחליף רשמית את הצורב הוותיק AVRISP MKII), והמיקרו-בקר ATxmega8E5 מסדרת ה-High-end החדשה של משפחת AVR (ואם כל זה נשמע לכם כמו סינית, לא לדאוג – המשיכו לקרוא).

קופסת הצורב Atmel ICE Basic
קופסת הצורב Atmel ICE Basic

ה"מוח" של כל לוח ארדואינו Uno הוא מיקרו-בקר מדגם ATmega328 של חברת Atmel. מישהו יודע כמה זמן הדגם הזה קיים? ובכן, מסתבר שהוא יצא לשוק בשנת 2009, ולוחות הארדואינו שפותחו לפני כן (כגון Diecimila) השתמשו במיקרו-בקרים אחרים, למשל ATmega168 שהופיע בשנת 2004. דגם ATtiny85 החביב עליי הופיע לראשונה בשנת 2005. כל אלה בנויים בארכיטקטורה מסוימת שנקראת AVR. מה השתנה בקו המוצרים הזה מאז 2009 ועד היום?

בגזרת המיקרו-בקרים 8-ביט, המוצרים המודרניים של Atmel הם משפחת xmega הרחבה. גם דגמים אלה מבוססים על ליבת AVR, אך הם מהירים יותר, חסכוניים יותר וכוללים מגוון יכולות "פריפראליות" חדשות. לרוע המזל, אין אפילו ג'וק אחד במשפחה הזו שמגיע במארז DIP, ומכיוון שכולם די חדשים, קשה למצוא אותם בחנויות רשת מהמזרח הרחוק. הזמנתי מספק מקצועי שניים מהדגם הפשוט יחסית ATxmega8E5 (נולד ב-2013), והם הגיעו ארוזים בכזו מקצועיות שכמעט עלו לי דמעות בעיניים:

השקית שבה הגיעו הג'וקים ותוכנה. הג'וקים עצמם שמורים בתוך הקופסה השחורה
השקית שבה הגיעו הג'וקים ותוכנה. הג'וקים עצמם שמורים בתוך הקופסה השחורה (לחצו להגדלה)

והנה הנסיכים במלוא הדרם:

הג'וקים עצמם על הספוג שבקופסה
הג'וקים על הספוג שבקופסה

המיקרו-בקרים האלה נתמכים על ידי הצורב שיש לי, מדגם AVRISP MKII (שהצגתי בעבר כאן – לרשימה המלאה של המיקרו-בקרים הנתמכים ראו כאן) אבל את הדגם הזה כבר הפסיקו לייצר, הוא מיועד לצריבה בלבד ולא לדיבוג, והוא לא משחק יפה עם הגרסה העדכנית (6.2) של סביבת הפיתוח הרשמית Atmel Studio. בגלל כל הסיבות האלה, ניצלתי את ההזדמנות והזמנתי גם את הצורב הרשמי החדש: Atmel ICE בגרסת Basic.

מתחת למכסה של קופסת הצורב
מתחת למכסה של קופסת הצורב

גרסת Basic עולה קצת יותר מחמישים דולר, תומכת במשפחת AVR המלאה וכן במשפחת SAM (מיקרו-בקרים בארכיטקטורת ARM), והיא אי-שם בדרך בין גרסת PCBA (המעגל המודפס בלבד, ללא קופסה וחוטים כלל) לגרסה המלאה (עם סט מלא של חוטים ומתאם מיוחד). יש לחברה גם צורב מקצועי יותר בשם AVR ONE! שעולה כ-$650.

תוכן הקופסה: צורב, כבל USB למחשב  וכבל לתקשורת
תוכן הקופסה: צורב, כבל USB למחשב וכבל לתקשורת (לחצו להגדלה)

מה שאי אפשר לראות בתמונה הוא האותיות המוטבעות על צדו העליון של הצורב, לבן-על-לבן: המילה ATMEL בצד הרחוק, ובצד הקרוב (מעל החיבורים שבמסגרת הכחולה) המילים AVR (מימין) ו-SAM. אחרי התקנת סביבת הפיתוח Atmel Studio 6.2, שעברה באופן חלק, הצורב החדש זוהה על ידי Windows 7 אוטומטית.

בשלב הבא, כשיהיה לי זמן, אנסה להלחים את אחד הג'וקים ללוח מתאם בלי להשמיד אותו, ולצרוב לו תוכנה בסיסית בסביבת הפיתוח החדשה.

להרשמה
הודע לי על
4 Comments
מהכי חדשה
מהכי ישנה לפי הצבעות
Inline Feedbacks
הראה את כל התגובות

האם תעשה פוסט לגבי ה Arduino Zero שיש לו 32bit ומה המשמעות של זה?

מעניין.
אישית, אני לא רואה סיבה להתעסק עם Atmel כשיש כל כך הרבה אלטרנטיבות זולות. הרבה מייקרים מעדיפים להישאר עם Atmel כי זה מה שהם מכירים, אבל האמת היא שפיתוח עבור AVR יכול להיות מסובך יותר מפיתוח לARM – לדעתי, אחרי שהתנסתי עם שניהם ונשארתי עם ARM.
אבל בכל זאת אני מתעניין במוצרים שלהם.
תודה על הפוסט