פענוח שלט של מאוורר תקרה Westinghouse

אחרי שפענחתי את השלט של מאוורר התקרה של יונדאי, הגיע הזמן לסגור את הפינה בנושא המאווררים בבית שלי ולפענח דגם נוסף וישן יותר – מאוורר של חברת Westinghouse.

שלט מאוורר תקרה של ווסטינגהאוס. לחקות בעזרת ארדואינו
שלט מאוורר תקרה של ווסטינגהאוס. לחקות בעזרת ארדואינו

בניגוד ליונדאי, שם כל כפתור עושה דבר אחד בדיוק, במקרה הנוכחי יש משהו טיפה יותר מורכב: לחיצה קצרה על כפתור התאורה גורמת להדלקה ולכיבוי לחילופין (בהתאם למצב הנוכחי של הנורה במאוורר), ואילו לחיצה ממושכת גורמת לשינוי הדרגתי של עוצמת התאורה. מי בודק מה אורך הלחיצה? האם השלט עצמו מגיב באופן שונה, או שהמעגלים האלקטרוניים ביחידת המקלט הם אלה שמבצעים את החישוב המתקדם? נגיע לזה טיפה יותר מאוחר.

שלט רחוק למאוורר תקרה של של Westinghouse
שלט רחוק למאוורר תקרה של של Westinghouse

יכולתי כמובן לחזור על התסריט מהפוסט הקודם, של קליטת אותות ה-IR הגולמיים, אבל בפיצוח של שלטים כל האמצעים כשרים, ובשלט הספציפי של Westinghouse יש ברגים כך שקל לפתוח אותו בלי להסתכן בשבירת הפלסטיק. האם נמצא בפנים משהו שיכול לעזור לחקירה עוד לפני ששולפים את כלי המדידה?

בתוך השלט הרחוק של ווסטינגהאוס
בתוך השלט הרחוק של ווסטינגהאוס

ובכן, כפי שרואים בתמונה, יש בפנים ג'וק יחיד. כתוב עליו BA5104. חיפוש קצר ברשת מעלה שזהו דגם ייעודי למאווררים ומכשירים דומים, וה-Datasheet שלו מוסיף עוד כמה פרטים מעניינים: הוא משדר על גל נושא בתדר 38KHz, ומסוגל לשדר עד 8 קודים שונים, שכוללים שני ביטים שמוגדרים בחומרה (ע"י חיבור/ניתוק שני פינים של הג'וק מה-GND). לא מוזכר שום דבר לגבי לחיצות קצרות/ארוכות. חסך לנו קצת עבודה, אבל המסמך לא מתאר את צורת השידור עצמו – את זה נצטרך להשלים לבד.

ראשית, נבדוק אילו שני ביטים קבועים אנחנו אמורים לראות. בדיקה עם מולטימטר הראתה ששני הפינים של הג'וק שמגדירים אותם מנותקים מ-GND, אז לפי ה-Datasheet נצפה לראות איפשהו בכל שידור שני ביטים שערכם "1". אפשר להניח שהם יהיו עוקבים ובתחילת השידור, אם כי כפי שראינו במקרה של היונדאי, הנחות מוקדמות הן דבר מסוכן. אפרופו, השידורים של שלט היונדאי התחילו ב-"11", אבל הם שונים מאלה של ווסטינגהאוס – אי אפשר להפעיל מאוורר אחד עם השלט של השני. ניסיתי.

נדלג, אם כן, על זיהוי הגל הנושא ונסתכל עם לוג'יק אנלייזר על האות שמגיע מהשלט, כפי שהוא נקלט בחיישן 38KHz אינפרה-אדום. נתחיל בשידור מהכפתור לכיבוי המאוורר:

קוד לכיבוי המאוורר של ווסטינגהאוס
קוד לכיבוי המאוורר של ווסטינגהאוס (לחצו להגדלה)

האות הזה דומה באופן חשוד ממש למה שראינו במאוורר של יונדאי, פרט לשתי החבילות הקבועות שהופיעו שם בתחילת כל שידור. כאן יש רק חבילת מידע אחת שחוזרת על עצמה שוב ושוב. על סמך הקלט הזה עוד אי אפשר לקבוע מי מהביטים הם שני ה"1" הצפויים, אבל זה לא כל כך משנה. בינתיים נתרגם לביטים אינטואיטיבית, כפי שעשינו ביונדאי: LOW ארוך פירושו "1" וקצר פירושו "0". 

OFF: 110110010000

וזה כבר ממש מעניין, כי אם נניח כמו ביונדאי שחמשת הביטים הראשונים הם הקדמה קבועה בכל חבילה, אז הפקודה נטו – 0010000 – זהה לפקודת כיבוי המאוורר ביונדאי! ואם זה הקטע, אז כפתור העוצמה הנמוכה אמור לשדר 110111000011…

שידור לעוצמת מאוורר חלשה
שידור לעוצמת מאוורר חלשה (לחצו להגדלה)

לא, זה לא מתאים. אבל זה כן הקוד ששימש ביונדאי לעוצמה גבוהה. הקודים פשוט התחלפו בתפקידים, והקוד לעוצמה בינונית זהה. אם אפתח את השלט של יונדאי, בוודאי אמצא ג'וק דומה מאוד ל-BA5104, רק קצת יותר משוכלל – המשימה שנותרה היא רק להבין כעת איזה קוד שויך לאיזה כפתור.

OFF: 110110010000
LOW: 110110000001
MED: 110110000100
HI : 110111000011

LIGHT : 110110100000
SLEEP : 110110001000

לשחזר את הקודים האלה בארדואינו זה כמעט קל מדי – כל הפרמטרים הרי זהים לאלה של שלט היונדאי שכבר שוחזר, וצריך רק לשנות את שני הביטים שבפתיח הקבוע ואת השיוך לכפתורים. למעשה, יהיה פשוט ביותר ליצור "שלט אוניברסלי" לשני המאווררים האלה גם יחד – הארדואינו פשוט ישדר את החבילות המתאימות לכל אחד, ברצף, וכל עוד יש קירות שמפרידים בין המאווררים וחוסמים את האור מהשלט לא תהיה שום הפרעה.

ומה לגבי שינוי עוצמת האור ההדרגתי? גם כאן היה משהו מעניין עם פוטנציאל לאי-הבנות רבות. ראשית, הנה ההקלטה של לחיצה ארוכה מאוד על כפתור התאורה:

לחיצה רצופה ארוכה. מה מקור השינוי?
לחיצה רצופה ארוכה. מה מקור השינוי?

כעבור 38 חבילות רגילות, השידור מתחיל להיראות כמו זבל. אפשר לחשוב בתיאוריה על מעגל קליטה שמזהה את הזבל הזה ומתייחס אליו בתור "השידור הקודם עדיין לא נגמר", אבל זה חשוד. האם כך באמת נראה השידור, או שזו בכלל תופעת לוואי של החיישן שבחרתי? כדי לבדוק, לחצתי על הכפתור למשך מספר שניות מחוץ לטווח הראייה של החיישן, ורק אז הפניתי אותו בכיוון הנכון:

אותו השידור, כשהקליטה מתחילה מהאמצע
אותו השידור, כשהקליטה מתחילה מהאמצע

אותו הדבר בדיוק. כלומר, בפועל השלט משדר את אותן החבילות בלי שינוי, וזה רק החיישן הספציפי שלי שמעוות אותן כעבור זמן-מה מסיבה כזו או אחרת. הסיבה הזו מסקרנת מאוד ויכול להיות שהבנתה תועיל לאיזשהו פרויקט עתידי עם אינפרה-אדום, אבל היא לא רלוונטית לנו כרגע אז נניח לה.

השלב הבא, כפי שהבטחתי בפוסט הקודם, הוא ליצור מעגל אלקטרוני ומארז פלסטיק לשלט חלופי למאווררים האלה – ואחריו נתקדם לאתגר הגדול באמת, שלט של מזגן!

להרשמה
הודע לי על
4 תגובות
מהכי חדשה
מהכי ישנה לפי הצבעות
Inline Feedbacks
הראה את כל התגובות

יש לי מאוורר תקרה ווסטינגהאוס עם שלט כמו בתמונה עובד מצויין אך גומר את הסוללות תוך 24 שעות. מה עושים

מעניין. יכול להיות שיש איזשהו Gain control בחיישן (שחושב שהשידור המתמשך הזה הוא רעש רקע וממש מקטין את הרגישות שלו) ?