תיקונים בבית: משקל מטבח דיגיטלי

איך תיקון שהוא רק טיפה יותר מטריוויאלי הצליח להאריך את חייו של משקל המטבח הוותיק

תקריב של לחצנים ותצוגה של משקל מטבח דיגיטלי

המשקל הגיע לחדר העבודה שלי עם דיווח שהוא פשוט "הפסיק לעבוד", בלי שום סימנים מוקדמים. עד אז הכול היה בסדר, ועכשיו לחצו על כפתור ההפעלה והוא לא נדלק. המיידיות של התקלה רמזה שהבעיה אינה סוללות חלשות, והסתבר שהילדים כבר וידאו את זה וגם ראו שלא מדובר בסוללה שיצאה מהמקום (המכשיר הספציפי עובד עם שתי סוללות AAA). הגיע הזמן לבדיקה מעמיקה יותר.

איתרתי את כל הברגים הגלויים והסמויים והסרתי את הפלסטיק. גם החיווטים נראו בסדר. השלב הטבעי הבא הוא לבדוק את המגעים של הלחצנים. כמו במוצרים רבים אחרים (כגון שלטים-רחוקים ומחשבונים למיניהם), כל לחצן למעשה דוחק פיסה של חומר שחור מוליך לעבר שני "מסרקי" נחושת קרובים על לוח ה-PCB. במוצרים פשוטים עם מעט לחצנים, מסרק אחד מחובר בדרך כלל לאדמה החשמלית, וזה שמולו לפין קלט של מיקרו-בקר. כשהחומר השחור נוגע במסרקים הוא יוצר נתיב הולכה חשמלית ביניהם, וכך המיקרו-בקר יכול "להרגיש" על מה המשתמש לחץ.

ה-PCB של משקל המטבח הדיגיטלי
ה-PCB של משקל המטבח הדיגיטלי, עם שלושה זוגות מסרקים למטה (לחצו להגדלה)

עם הזמן, ובמיוחד בסביבות עם אבקות ונוזלים כמו במטבח, לכלוך חודר אל המעגל ומצטבר בין השאר על המסרקים. בסופו של דבר הוא מונע מגע חשמלי תקין והלחצן מפסיק לפעול. אמנם ברוב המקרים הפגיעה הזו תהיה הדרגתית, אבל מי יודע? הסתכלתי ובאמת היה שם די הרבה לכלוך, אז ניקיתי היטב בעזרת אלכוהול, סגרתי הכול וניסיתי להפעיל את המשקל. אין תגובה.

מספר הרכיבים הנפרדים על המעגל של המשקל הדיגיטלי הזה קטן מאוד. כמעט הכול מבוצע ישירות במיקרו-בקר, שבא בתצורת COB (כלומר Chip On Board, זעיר וקבור מתחת לטיפה מגוננת של פלסטיק נוקשה). ליתר ביטחון הוצאתי זכוכית מגדלת והתחלתי לעבור על הרכיבים, אולי איזו הלחמה התנתקה. הן היו בסדר – הבעיה התגלתה במקום אחר: בקצה אחד מהמסרקים של לחצן ההפעלה, במקום שבו הוא מתחבר ל-trace רגיל על הלוח, הנחושת אוכלה ונעלמה. קודם לכן לא ראיתי את זה בגלל הלכלוך שהיה שם, וגם כי לא חיפשתי.

קטע הנחושת המאוכל על הלוח
אחרי הניקוי באלכוהול, האזור המאוכל ב-trace הנחושת בולט מאוד לעין (לחצו להגדלה)

מכאן הפתרון היה פשוט: בעזרת להב חד לחשוף בזהירות קצת מה-trace התקין שבהמשך, ולהלחים חוט עדין שיגשר בין האזור החשוף למסרק המתאים. החוט היה מספיק דק כדי לא להפריע ללחצן הגומי שמעליו, ואכן כעת המשקל חזר להגיב כמו חדש.

תיקון המעגל: חוט מגשר מולחם לנחושת
אותו מקום לאחר התיקון, בתאורה אחרת (לחצו להגדלה)

נכון, לא היה כאן איזשהו גילוי מיוחד במינו או תיקון מסובך שראוי לתהילה – פשוט עוד מקרה שבו כישורים וכלים מעולם המייקינג עוזרים בחיי היומיום, וחוסכים כסף והתרוצצות.

להרשמה
הודע לי על
0 Comments
Inline Feedbacks
הראה את כל התגובות