בי.בי.סין מיקרו:ביט

היזמים הסיניים הבלתי-נלאים משנזן הוציאו לשוק לוח פיתוח חינוכי, קטן וחמוד בשם new:bit, שלגמרי במקרה מאוד-מאוד דומה ל-BBC micro:bit המפורסם, רק קצת יותר זול ממנו. מה אפשר לומר על הלוח החדש הזה?

לוח new:bit

לפני שנים, בערך יומיים אחרי שאזרתי אומץ והזמנתי את הרספברי פיי הראשון שלי, הופיע בשוק דגם חדש ומשוכלל הרבה יותר. נאמן למסורת הפספוסים הזו, יום אחד בלבד לפני שהגיעו אליי השמועות על המיקרו:ביט החדש, הזמנתי בשביל הקטע מעליאקספרס לוח "תואם" שצץ לי בהמלצות. הוא היה קצת יותר זול מהרשמיים (סביבות $11 לעומת $16, כולל משלוח ובלי שום אביזרים), הדירוג של המוכר היה בסדר, וכיוון שאני משתמש פה ושם בלוחות האלה לכל מיני דברים, אז למה לא.

בתמונה הבאה מוצג הלוח הזול מימין, ומקורי (עם קצת אבק) משמאל. הבדלי הגודל הם בגלל זווית הצילום; בפועל, שני הלוחות באותו גודל בדיוק. יתרון אחד ל-new:bit דווקא הוא ה-Solder Mask: במקום שחור מבריק ומעצבן, קיבלנו כאן גימור מט שגם נראה יותר מקצועי וגם מאפשר לראות את המוליכים. אם נבחן את המוליכים האלה לוח-מול-לוח נראה שהם שונים: אף על פי שהרכיבים והחיבורים נמצאים באותם מיקומים, מישהו טרח לערוך מחדש את כל הדבר הזה!

לוח מיקרו:ביט מקורי משמאל ו"תואם" מימין (לחצו להגדלה)

מבט על הצד האחורי של הלוחות מראה שההבדלים לא עוצרים במוליכים. קונקטור ה-USB הוא מדגם שונה, הכיתוב BBC micro:bit הפך ל-EMK(?!) new:bit, מזהה ה-FCC נעלם בלוח התואם (אולי הוויתור על עמידה בתקן הוא שהוזיל את הלוח?), וההבדל המשמעותי ביותר בחומרה – שבב התקשורת, שבלוח המקורי נושא את הכיתוב M26M7V והסמל של Freescale ז"ל (הוטמעה לתוך NXP), הוחלף בג'וק קצת יותר גדול ואנונימי לחלוטין, ללא שום כיתוב.

הצד האחורי של אותם לוחות
הצד האחורי של אותם לוחות (לחצו להגדלה)

המוכר בעליאקספרס הבטיח תאימות מלאה למיקרו:ביט, ומהגישושים הראשונים שלי נראה שזה אכן המצב. קוד פרויקט ה"גחלים הלוחשות" שלי, למשל, נצרב בלי בעיה מסביבת פיתוח רגילה ופעל כצפוי. עם זאת, בדף המוצר כתוב שגרסת הקושחה שלו היא 0254, אך הגרסה הרשמית העדכנית ביותר לזמן כתיבת שורות אלה היא רק 0253. האם מסתתר שם איזשהו קוד לא-תואם, והלוח יוּשבת אם אנסה לשים במקומו גרסה רשמית? בשלב זה עדיין לא מתחשק לי לבדוק.

אז לשאלת מיליוןארבעת-חמשת הדולרים: האם כדאי להזמין את הלוח הזה ולא את המקורי (בהנחה, כמובן, שלוחות המיקרו:ביט מסין הם בעצמם מקוריים)? במקרה של ארדואינו, למשל, ההפרש במחיר בין המקורי לחיקויים/תואמים גדול, אבל הפרנסה של המפתחים – ובעקבותיה המשך התמיכה והפיתוח – תלויים בזה. התמונה מורכבת יותר במקרה של המיקרו:ביט. מצד אחד, הארגון שמאחוריו הוא עמותה לא למטרות רווח, ונראה שרוב המימון הוא מתרומות ותמיכה מסוגים אחרים, ולא ממכירת הלוחות עצמם. מצד שני, כולה ארבעה-חמישה דולר, ומקבלים גם מזהה FCC…

כך או אחרת הדיון הזה יהפוך ללא-רלוונטי כמעט, ברגע שהדגם הרשמי החדש יופיע בחנויות. השדרוגים בו הם כל כך משמעותיים, שאם המחיר לא יקפוץ במידה מבהילה, אני מעריך שלאף אחד לא יהיה אכפת יותר מהדגם הישן.

להרשמה
הודע לי על
3 תגובות
מהכי חדשה
מהכי ישנה לפי הצבעות
Inline Feedbacks
הראה את כל התגובות

אני ממליץ על ערכת לימוד חביבה מבית Seeed Studio, למי שמחפש מוצרים בתחום. היא נקראת Grove beginner kit for Arduino והיא כוללת לוח ארדויאנו תואם UNO ואת הרכיבים הבאים: חיישן טמפ' + לחות מד תאוצה תלת צירי חיישן לחץ ברומטרי + טמפ' חיישן אור חיישן קול פוטנציומטר לחצן נורת LED זמזם צג OLED בגודל 0.96" מה שנחמד בערכה זה שהכל מגיע כלוח אחד גדול שמחווט כך שניתן להפעיל כל רכיב בלי להסתבך בשלבי החיווט. כל מה שצריך זה לחבר כבל USB וזהו. מצד שני, כל הרכיבים ניתנים לניתוק ושימוש ללא כל קשר לארכה. הניתוק נעשה ע"י חיתוך כך שלאחריו לא… לקרוא עוד »

אתה כמובן צודק וזה לא המקום הכי מתאים.

הקשר שגרם לי לכתוב על המוצר של Seeed הוא בכך ששני המוצרים ניתנים להפעלה ללא אביזרי עזר. זאת אומרת שמי שרוצה להתנסות בהפעלת/תכנות בקרים עם חיישנים, מבלי להכנס לצד של החיווט והאלקטרוניקה שני המוצרים יכולים לתת מענה. אני יודע שהם עושים את זה באופן שונה מהותית.