פנסים, פנסים בכל מקום

אחרי שבדקתי את הרכיב QX5252F וראיתי שהוא מתאים רק לפנסי לד קטנים, תכננתי והזמנתי PCB מתאים והכנתי כמה פנסי לד קטנים – לשימוש כמו שהם או לשיבוץ בפרויקטים זעירים אחרים, כמו שאציג כאן.

כתב על מסך Nokia 5110 מואר

ה-PCB כולל מקום לסוללת AAA אחת, וחיבור אופציונלי ללוח סולארי קטן. אני אמנם משתמש בינתיים רק בסוללות אלקליין כמעט-גמורות מצעצועים של הילדים, אך הרכיב QX5252F מאפשר בעיקרון גם טעינה סולארית של סוללת NiMH. הנה פנס רגיל בפעולה:

פנס מבוסס QX5252F שתכננתי והרכבתי
פנס מבוסס QX5252F שתכננתי והרכבתי

הפנסים מאירים היטב (בהתחשב בזה שיש בהם רק לד לבן אחד) וטוב לפזר כמה כאלה שיהיו מוכנים ברחבי הבית, בעונה שבה הפסקות חשמל מתרחשות על ימין ועל שמאל. הבעיה היחידה היא המפסק: השתמשתי במפסקי שלוש-רגליים ON-ON זולים מסין, ומסתבר שהמגעים שלהם סלחניים מדי – בחלקם נוצר מגע חשמלי יציב בצד הלא-נכון, בתגובה לנגיעה קלה בלבד!

בשלב מסוים הגיעה לידיי זכוכית מגדלת עם תאורה שסיימה את חייה. המעגל החשמלי המקורי שלה היה פשוט מאוד וכלל בית סוללות לשתי AA, מפסק, ונורת ליבון קטנטנה. אך הסוללות שהיו בה דלפו וגרמו לקורוזיה איומה של המגעים, וגם הנורה נפגעה איכשהו והפסיקה להאיר. עקרתי ממארז הפלסטיק את כל החלקים הפגומים והכנסתי במקומם פנס אחד משלי. את הלד והמפסק החדשים לא הלחמתי הפעם ישירות ל-PCB, כמו בתמונה הקודמת, אלא בעזרת חוטים. תוך כדי עבודה לא חשבתי לצלם את התהליך, וכיוון שהדבקתי את המארז (הפלסטיק היה קצת סדוק) לא התחשק לי לפתוח אותו כעת, אז תצטרכו להסתפק בתמונות ה"אחרי" ולהאמין לי שיש PCB כזה בפנים:

זכוכית מגדלת עם תאורה, משופצת על בסיס ה-PCB של הפנס
זכוכית מגדלת עם תאורה, משופצת על בסיס ה-PCB של הפנס (לחצו להגדלה)

מאוחר יותר עשיתי קצת סדר במגירות, וגיליתי לוח עם מסך נוקיה 5110 (זוכרים שפעם זה היה אחד הדברים המגניבים ביותר לחובבי ארדואינו?) עם כתם כהה גדול:

מסך נוקיה 5110 פגום מושחר
מסך נוקיה 5110 פגום מושחר

חיפוש קצר באינטרנט גילה שאין הרבה פתרונות ריאליים למצב הזה, בטח לא למסך שגם ככה עולה פחות מעשרה שקלים, אבל פירקתי אותו בזהירות כדי לראות לפחות איך הוא בנוי. ציפיתי למצוא מתחת לזכוכית איזשהו מיקרו-בקר, כי בצד התחתון של הלוח יש רק נגדים עבור הלדים וקבל אחד, אך להפתעתי, נראה שה"מוח" של המסך הזה מסתתר כל-כולו בתוך מלבן קטן שמוטמע בזכוכית עצמה (למעלה בחלק שמימין, בתמונה):

מסך נוקיה 5110 מפורק: איפה האלקטרוניקה?!
מסך נוקיה 5110 מפורק: איפה האלקטרוניקה?! (לחצו להגדלה)

המסך היה אבוד (הכתם, אגב, היה בשכבת הגביש הנוזלי עצמה), אך הלדים שלו עדיין עבדו. כדי להדליק אותם צריך רק לספק חשמל לפינים שמסומנים Vcc ו-Light (שהוא, באופן לא ממש אינטואיטיבי, המינוס). הרכבתי מחדש את החלקים ללא הזכוכית, רק עם המשטח הפלסטי הלבן שהיה מתחתיה, והלחמתי לפינים הנ"ל מודול פנס כפי שראיתם בתמונה בתחילת הפוסט. הכתב והציורים הם כמובן עבודת יד, עם טוש פרמננט צבעוני, אך כיוון שהמשטח הוא פלסטי אין שום בעיה למחוק אותם – צריך רק חתיכת צמר גפן וטיפת אלכוהול (או ברוח ימים אלה, גם אלכוג'ל עובד מצוין). כך אפשר להשאיר הודעות קצרות לבני הבית, שימשכו את תשומת הלב בשעות החשכה!

להרשמה
הודע לי על
0 תגובות
Inline Feedbacks
הראה את כל התגובות