איפה אני ואיפה ארדואינו

התכוונתי לכתוב משהו לרגל חגיגות העשור ללוח הארדואינו הראשון שלי, אך לחיי היומיום יש סדרי עדיפויות משלהם – אז במקום זה, הנה סיכום קצר של מה שקורה ומה שאולי יקרה אצלי בקרוב בתחום האמבדד. טוב, וגם קצת על הארדואינו ההוא.

תקריב של לוח הארדואינו הראשון שלי
ה-PolyFuse הירוק שאין לאף אחד אחר

אז כמו שאולי שמתם לב, תדירות הפוסטים כאן ירדה לאחרונה. חלק מזה נובע מאילוצים רגילים בחיים, חלק מעומסי עבודה נקודתיים, וחלק משינויים קצת יותר גדולים.

קודם כל, השנה אני מלמד שתי קבוצות בבית הספר של הילדים מידול והדפסה בתלת-ממד. נטו אלה שעתיים בשבוע, אך יש המון עבודה מסביב: לתכנן ולהתאים כל שבוע מה ללמד ובאיזה אופן, להמציא דוגמאות ושיעורי בית שיהיו גם מעניינים וגם מועילים, וכמובן לבדוק את השיעורים אחר כך. בנוסף אני יוצר עבורם סרטוני הדרכה ב-Youtube עבור תוכנת המידול Tinkercad, וכשאלה יגיעו למסה קריטית אפתח אותם לקהל הרחב.

דבר שני, בעקבות שינויים ארגוניים איבדתי אחד מהלקוחות העיקריים שלי (בתחום העריכה הלשונית, לא אלקטרוניקה). לכאורה זה מפנה לי קצת זמן לפרוייקטים אישיים ולמידה של דברים חדשים, אבל כמובן אצטרך גם להשקיע לפחות חלק מהזמן הזה בלמצוא מקור הכנסה חדש.

בנושא מיקרו-בקרים לעבודה שוטפת, בעקבות התנודות העולמיות במלאי ובמחירים, החלטתי לא מזמן להתרכז בשלושה דגמים: ATtiny202 לעבודות זעירות, AVR128DB64 כתוכנית מגירה לדברים גדולים (מהסוג שהיינו מפילים אולי על ארדואינו מגה), ו-ATmega4809 למה שבאמצע. מאז שהחלטתי ועד עכשיו, ה-Tiny כבר נעלם מהמלאי ברוב המקומות… אבל הספקתי להזמין סטוק צנוע משלי, ובינתיים אני מסודר. היתרון של ה-4809 הוא כמובן התאימות המסוימת לארדואינו, אך יש לו חיסרון אחד מהותי: הצריבה, כפי שציינתי בעבר, היא לא דרך Bootloader אלא על ידי מיקרו-בקר מתווך נוסף. אם ארצה ליצור מעגל משלי שלקוח יוכל לעדכן באמצעות סביבת הפיתוח של ארדואינו וכבל USB בלבד, אני בבעיה. מהבחינה הזו, ה-ATmega328P הישן והטוב הרבה יותר נוח, אבל נסו להשיג מארז SMD שלו היום. למעשה, כבר שמעתי על מישהו שהזמין כאלה לא מזמן ממקום מפוקפק, וקיבל ריג'קטים שהמתנד הפנימי שלהם לא עובד. ימים קשים בהחלט.

מפה לשם, עברו טיפה יותר מעשר שנים מאז שקניתי את (תואם-)הארדואינו הראשון שלי, בתוך קיט עם עוד כמה רכיבים פשוטים, ונכנסתי לעולם המייקינג והאמבדד, בסדר הזה. הלוח היה דמוי Arduino Duemilanove (ה-Uno כבר היה קיים רשמית, אבל הסינים עוד לא הספיקו כנראה לחקות אותו), ואפשר לראות אותו מככב בסרטון הארדואינו הראשון שהעליתי ליוטוב, עם פרויקט הרמזור הבסיסי.

עם הזמן, חוץ מלצבור עוד לוחות, מסרתי גם כמה כחלק מפרויקטים, אז לקראת חגיגות העשור ניסיתי לבדוק אם הלוח ההוא עדיין אצלי. מתוך חמישה לוחות Duemilanove שמצאתי, יש רק אחד בעל רכיב PolyFuse ירוק ויוצא דופן – בדיוק כמו שרואים באותו סרטון. המיקרו-בקר שעליו, לעומת זאת, נושא את תאריך הייצור 1218, כלומר השבוע ה-18 של 2012. זה אומר כנראה שבשלב מסוים החלפתי את המקורי, ואני לא זוכר למה.

בכל אופן, הלוח הזה נוצר לפני תחרות המחירים הרצחנית, כך שאיכות הבנייה, הרכיבים וההלחמות שלו סבירה, וגם לפני הבלגן הגדול עם זיופי ה-FTDI, כך ששבב ה-USB to UART שלו מקורי ומזוהה בלי בעיה. במילים אחרות, הוא עובד היום כמו שעבד בסוף 2011. שאר הדברים שהגיעו איתו בקיט התערבבו עם רכישות מאוחרות יותר ואין מצב לאתר אותם כעת, אם כי אני די בטוח – כמו כל קיט שמתחילים קונים – שהיו שם כמה חלקים שטרם הגעתי אליהם ומחכים בסבלנות לתורם 😀

להרשמה
הודע לי על
0 תגובות
Inline Feedbacks
הראה את כל התגובות