PCB בחינם ב-ALLPCB

מבצע מטורף של יצרן PCB נותן לנו הזדמנות לייצר לוח פשוט במחיר שבאמת אין לו תחרות. ניסיתי, והנה התוצאות.

תגיד, תגיד, כמה עלה לך?

פעם, בשנת 2016, חיפשתי את האתר עם ההצעה הכי זולה ושלחתי לשם PCB קטן לייצור. הלוחות יצאו בסדר גמור, אך בפרויקטים הבאים עברתי ליצרנים אחרים – בעקבות תמחור תחרותי, בדרך כלל – ואיכשהו יצא שלא חזרתי עוד לאותו מפעל. כנראה שרבים עשו כמוני, ואולי גם הביקורות ברשת על המפעל הזה לא היו מדהימות לאחרונה, אז בתחילת החודש קיבלתי אימייל מפתיע "ללקוחותינו הנאמנים", ובו הצעה לייצור ומשלוח מהיר חינם של PCB בסיסי בכמות קטנה. כן, חינם, בלי שום התחייבות ושום אותיות קטנות. לא צריך אפילו להיות לקוח נאמן.

לגמרי במקרה, באותו זמן עבדתי על תכנון של PCB לפרויקט פנאי, שמן הסתם אציג כאן בבלוג בעתיד. הלוח אמנם היה בצורת דונאט, אבל חוץ מזה לא היה בו שום דבר מיוחד, והוא היה מספיק פשוט כדי לעמוד בתנאים של המבצע. השלמתי בזריזות את הקבצים, שלחתי, ותוך שבוע הגיעו עד הבית 6 לוחות (במקום החמישה שהזמנתי). לגמרי בחינם, כבר אמרתי?

לוח הבדיקה בפעולה
לוח הבדיקה בפעולה (לחצו להגדלה)

חשוב לציין: אף אחד לא ביקש ממני, אפילו לא ברמז, לכתוב על הלוחות האלה. אם זה היה המקרה, הייתי מציין במפורש שמדובר בפוסט פרסומי. אני פשוט חושב שזה צעד אמיץ מאוד מצד המפעל, ומבצע שיכול להיות שימושי להרבה מייקרים. אז אם יש לכם תכנון ללוח שתי-שכבות בגודל עד 10×15 ס"מ, עובי 1.6 מ"מ, ואתם צריכים עד חמש יחידות ממנו, גשו ל-ALLPCB כל עוד ההצעה בתוקף. כמובן, לא הייתי שולח אתכם לשם אם הלוחות היו באיכות ירודה, אז בואו נראה מה בעצם יש על הלוח שלי, ומה אפשר לומר עליו מבחינה טכנית.

על היקף הלוח, במרווחים שווים, יש 12 לדים (זוגות Through-hole ו-SMD במקביל) שמופעלים בשיטת ה-Charlieplexing. מי שמפעיל אותם הוא מיקרו-בקר מדגם PIC16LF1829 – שימו לב ל-L בשם, זהו תת-דגם שמותאם למתחים נמוכים (עד 3.6V). פשוט היו לי כמה כאלה שחילצתי פעם מלוחות ישנים של מישהו אחר. הוספתי שבב TTP223 ללחצן מגע יחיד, שני מחזיקי סוללות CR2032 במקביל, וכן מגעים לתקשורת UART, SPI וארבעה פיני GPIO. אל ה-SPI אפשר לחבר גם ג'וק זיכרון – רובם מגיעים עם אותו סידור פינים. המעגל שלי תוכנן לפי ה-Datasheet של ג'וק 256 קילובייט FRAM, שנקרא FM25V20A. אין לו תפקיד מיוחד במעגל הזה דווקא, פשוט חשבתי לנצל את ההזדמנות שכבר יש מעגל עם מיקרו-בקר ו-SPI כדי להתנסות בו קצת ולהכין ספריות לשימוש עתידי.

החיתוך הפנימי של הלוח
החיתוך הפנימי של הלוח (לחצו להגדלה)

אז מה כבר אפשר לומר, מבחינת איכות ייצור, על לוח 2 שכבות בסיסי ביותר? מה יכול בכלל להשתבש? לצערנו, לא מעט דברים. בלוחות פשוטים שקיבלתי לא מזמן ממפעל אחר, JLCPCB, היו כמה בעיות: חוסר אחידות ב-Solder mask, ציפוי מתקלף מטרייסים בחימום קל, מחיקות קטנות ב-Silk screen ועוד.

הלוחות שקיבלתי עכשיו מ-ALLPCB, לעומת זאת, היו באיכות משביעת רצון בהחלט. הגרפיקה ברורה ואחידה, החיתוך מצוין – החלק הפנימי (בתמונה למעלה) חלק לגמרי למגע אצבע, וגם בחיצוני צריך להתאמץ כדי להבחין באיזשהו חיספוס – ועוד לא חוויתי שום תקלות בעקבות הלחמה.

טרייסים, vias וכיתוב על הלוח. הטשטוש הקל מקורו במצלמה, לא במפעל
טרייסים, vias וכיתוב על הלוח. הטשטוש הקל מקורו במצלמה, לא במפעל (לחצו להגדלה)

הדבר היחיד שנראה לי לא לגמרי מקצועי היה גרגרים זעירים לבנים ש"נתקעו" מתחת לציפוי, כמו בתמונה הבאה. אולי לאחד העובדים במפעל יש קשקשים בשיער, או שאלה חלקיקים שנישאים בחלל האוויר ממכונת החיתוך… בכל אופן סביבת העבודה אמורה להיות נקייה יותר ולא להתיר דברים כאלה. עם זאת מדובר במקרים בודדים ממש, לא רואים אותם אם לא מחפשים בתשומת לב, והם לא מפריעים לתפקוד הלוח.

גרגר אבק(?) מתחת לציפוי הלוח
גרגר אבק(?) מתחת לציפוי הלוח (לחצו להגדלה)

לסיכום, חוץ מהכיף של לקבל משהו בחינם, ALLPCB הזכירו לי שהם יכולים לייצר לוחות באיכות לא פחות טובה מהמתחרים, ובהחלט אשקול להיעזר בהם גם בפרויקטים בתשלום. מתכוונים לנסות גם? התרשמתם לטובה או לרעה מהם או מיצרנים אחרים? קדימה, בתגובות!

להרשמה
הודע לי על
5 תגובות
מהכי חדשה
מהכי ישנה לפי הצבעות
Inline Feedbacks
הראה את כל התגובות

על איזו תוכנה חינמית אתה ממליץ לעריכת מעגלים מודפסים?
הכוונה למעגלים פשוטים של עד 2 שכבות.

בזכות הפוסט הזה החלטתי גם כן לנסות את הבמצע הזה, והתוצאות בהחלט טובות (וגם תירוץ מצויין ללמוד לעבוד עם KiCAD סוף סוף)

יש לך ניסיון עם pcbway?
חשבת פעם להזמין גם התקנה לקנות מוגבלת ?עבור smt