מה חדש ב-Saleae Logic 2

תכונות ושיפורים בתוכנה החינמית לאיסוף, מדידה וניתוח של אותות דיגיטליים (וגם אנלוגיים) ממכשירי Logic Analyzer של חברת Saleae, וזיופים/חיקויים סיניים.

גרסה 2 של Logic התעכבה כל כך הרבה זמן בשלב ה"אלפא", עד שבאיזשהו שלב פשוט הפסקתי לבדוק אם יש עדכונים ושכחתי מכל העניין. היום במקרה נזכרתי שוב, גיליתי שהתוכנה הרשמית היא כבר 2.3.31, ומיהרתי להתקין אותה ולראות מה חדש. הנה עיקר הממצאים.

רקע

חברת Saleae האמריקנית מייצרת מכשירי Logic Analyzer קטנים, איכותיים וזולים (ביחס ללוג'יק אנלייזרים "תעשייתיים", כמובן – עדיין הרבה מעבר למה שמשתמש ארדואינו ממוצע יהיה מוכן להוציא). המכשירים עצמם, מורכבים ומדויקים ככל שיהיו, הם פחות או יותר רק צינור לנתונים: השמירה, ההצגה והניתוח שלהם נעשים במחשב, באמצעות תוכנה ייעודית ש-Saleae מאפשרת להוריד בחינם. הדור הקודם של המכשירים של Saleae זויף בלי בושה על ידי הסינים: עדיין אפשר למצוא זיופים כאלה בפחות מעשרה דולרים בעליאקספרס, והתוכנה מכירה גם בהם.

התקנה

אין צורך בהרשמה כדי להוריד את קובץ ההתקנה של התוכנה ולהפעיל אותו. קיימות גרסאות ל-Windows 8 ומעלה, לאובונטו 16.04 ומעלה (64-ביט) ול-Mac OSX. אני התקנתי על Windows 10, וזו התקנה מהירה וקלה מאוד – רק לאשר את תיקיית ההתקנה ואיזשהו דרייבר שלהם.

סמל התוכנה על שולחן העבודה
סמל התוכנה על שולחן העבודה

ההתקנה החדשה נפרדת מהתקנות קודמות, אם יש כאלה, ואפילו לא שואלת אם למחוק אותן.

תוספים והרחבות

ההתפתחות המשמעותית ביותר בתוכנה היא ה-"Marketplace", היכולת ליצור (בשפת פייתון), לשתף ולהוריד תוספים במסגרת קהילת מפתחים. התוספים האלה יכולים לבצע, למעשה, כל ניתוח שנרצה על הנתונים הגולמיים או על התוצרים של "אנלייזרים" מופשטים יותר (UART, I2C וכו'). לדוגמה, כרגע אפשר להתקין – מתוך לשונית בתוכנה עצמה – תוסף שמחפשים רצפי תווים (למשל כדי לאתר פקודה ספציפית שנשלחה ב-UART), תוסף שצובר סטטיסטיקות של מתח אנלוגי, תוספים לפענוח פקודות נפוצות על גבי פרוטוקול SPI לכרטיסי זיכרון או שבבי FLASH, ועוד. בהנחה שהתוספים עצמם הם ללא באגים, הפיצ'ר הזה לבדו יכול לחסוך טונות של זמן, נייר ועצבים, ובמיוחד אם אנחנו ממציאים פרוטוקול משלנו.

מימין: לשונית התוספים בתוכנה
מימין: לשונית התוספים בתוכנה (לחצו להגדלה)

הממשק

במבט ראשון, לפחות, היכולות והאפשרויות בממשק די דומות למה שהיה לנו בגרסאות הישנות. עם זאת, הכול איכשהו חי וצבעוני יותר, אולי גם קצת יותר אינטואיטיבי, ושמחתי במיוחד לגלות שכעת ניתן למתוח ולכווץ כל ערוץ על הציר האנכי: הרבה יותר נעים לעין במסכים קטנים ובעלי רזולוציה גבוהה. גם הניהול של "מרקרים", נקודות ציון על ציר הזמן, נעשה גמיש וקל יותר, ונוח מאוד למדוד בעזרתם הפרשי זמנים כשקורים דברים מעניינים ביותר מערוץ אחד.

לצורך הסקירה הזו הסתכלתי יותר לעומק מהרגיל על שתי התוכנות, וגיליתי גם בגרסה הישנה מספר תכונות שלא הכרתי, ושדווקא היו יכולות להועיל לי פה ושם. הסתבר שאחת מהן, פונקציונליות צילום המסך המובנית, נעלמה בגרסה החדשה.

שימו לב, אי-שם בחלונית ה-preferences של הגרסה החדשה מסומן, כברירת מחדל, שהתוכנה תשלח "נתוני שימוש אנונימיים" ודוחות קריסה לשרתים של Saleae. אני לא כל כך אוהב שתוכנות עושות את זה, בטח לא כברירת מחדל – לפחות הייתם נותנים לי לבחור בזמן ההתקנה או משהו.

סיכום

זוהי כמובן סקירה חלקית מאוד, ואין לי מושג איך הגרסאות השונות מתנהגות כשיש, למשל, כמות עצומה של מידע בזיכרון או על בדיסק. מצד שני, עובדה שהסתדרתי עד היום גם בלי זה. עד כמה שאני יכול לראות כרגע, הגרסה החדשה מהווה שיפור בכל פרמטר – במיוחד, כאמור, ברמה הגבוהה של תוספים לניתוח נתונים ופרוטוקולים – וכדאי לכל מי שמשתמש בלוג'יק אנלייזר של Saleae, או זיוף סיני, לעבור אליה.

להרשמה
הודע לי על
0 Comments
Inline Feedbacks
הראה את כל התגובות