אתגר החיישנים הגדול!

חברים (וחברות), הגיע הזמן לפרויקט קהילתי גדול ומגניב. אני מזמין אתכם, מתחילים ומתקדמים כאחד, להצטרף לאתגר החיישנים הגדול ולהוכיח את היצירתיות והדמיון שלכם בפיתוח חיישן חדש, או חיישן של משהו חדש, או דרך חדשה להשתמש בחיישן קיים… בקיצור, לחשוב מחוץ לקופסה, לשבור מוסכמות וללכת למקום אליו אף חיישן לא הגיע בעבר!

האתגר כבר התחיל, והוא יסתיים בסוף השנה, בשלושים ואחד בדצמבר 2012, שניה לפני חצות. כל משתתף/ת מתבקש להמציא ולממש (במידת האפשר) חיישן חדש – כזה שאפשר לחבר לפין אנלוגי או דיגיטלי של ארדואינו, אבל שמודד משהו שחיישנים רגילים לא מודדים, או מודד בצורה מקורית מאד, או שניהם גם יחד. זה לא חייב להיות פיתוח אלקטרוני מתקדם. להיפך, ככל שהחיישן יהיה פשוט יותר ויעשה שימוש בחומרים ביתיים, עדיף. הרעיון הוא לנצל באופן יצירתי את התכונות של חיישנים, רכיבים וחומרים קיימים וליצור מהן משהו שטרם נראה כמותו. אפשר גם לשלב מיקרו-בקרים ותוכנה, אם צריך.

מכיוון שזהו פרויקט קהילתי, הרעיון הוא לשתף את התכנון שלכם ולדבר עליו עם המשתתפים האחרים בשלב מוקדם ככל האפשר: בקבוצת הפייסבוק שלנו, כאן בתגובות, או בכל ערוץ אחר שמתאים לכם. אם בא לכם לפתח משהו בסוד, זה גם בסדר – העיקר שבסוף תציגו אותו לעולם, זאת אומרת כתגובה לפוסט הזה או לפוסט עתידי שאפרסם בנושא. אפשר גם לשלוח אליי במייל info שטרודל idogendel.com .

אנחנו לא נעשה הצבעה מסודרת ובשלב זה אני ממילא לא יכול להציע פרסים, אבל לא בשביל זה אנחנו כאן, נכון?

כדי להבין מה בדיוק אתם אמורים לעשות, הנה שתי דוגמאות ראשוניות שחשבתי עליהן:

דוגמה 1: חיישן זווית הטיה אופטי

כדי למדוד זווית הטיה של אובייקט על ציר מסוים, מדביקים אליו בניצב לציר ההטיה עיגול נייר ששוליו צבועים באפור הולך ומתכהה (החל מלבן לגמרי באפס מעלות ועד שחור לגמרי ב-360 מעלות, אפשר ליצור כזה בתוכנת ציור פשוטה ולהדפיס). במרכז העיגול קובעים ציר, ועליו תולים "מטוטלת" חופשית. בקצה המטוטלת, שמגיע בדיוק לחלק הצבוע, נמצא פוטורזיסטור שמודד את החזר האור מהנייר הצבוע שמתחתיו. עוצמת האור הזה תגלה מהי זווית ההטיה.

Paper Optical Tilt Sensor
טיוטה של חיישן זווית הטיה מבוסס על נייר ופוטורזיסטור

דוגמה 2: מד כוס סוכר

בהרבה מתכונים צריך למדוד כוס או מספר כוסות סוכר, כשהכוונה למעשה לכמות של מאתיים גרם בדיוק. איך מודדים מאתיים גרם בלי משקל מטבח בהישג יד?

ניקח לחצן מהסוג הפשוט והזול ביותר (Tactile Switch). סגירת מעגל עם לחצן כזה דורשת הפעלה של כוח. כמה כוח? נסתכל במפרט הטכני של לחצנים שונים מסוג זה עד שנמצא אחד שמצריך, נניח, 260 גרם. נציב אותו על משטח, נציב עליו משטח נוסף עם כוס קרטון או פלסטיק, ונוודא שמשקל המשטח והכוס הם 60 גרם בדיוק – אפשר להוסיף משקולות. כעת, בהנחה הלא-טריוויאלית שהצלחנו לייצב את המשטח, אפשר למלא סוכר בכוס, וברגע שמשקלו יגיע למאתיים גרם הלחצן יופעל והמעגל ייסגר. לא צריך אפילו מיקרו-בקר, מספיקות סוללה ונורית LED כדי לדעת מתי הגענו לכוס סוכר רשמית.

אפשר להגיש לאתגר רעיונות אפילו ברמה כזו, כל עוד הם יכולים בעיקרון לעבוד גם בעולם האמתי. עם זאת, מומלץ בהחלט לפתח אותם עוד יותר ולבנות אבטיפוס או הדגמה של ממש.

שאלות? בעיות? הערות? רעיונות? בשביל זה יש פה תגובות. קדימה, השעון מתקתק!

להרשמה
הודע לי על
0 תגובות
Inline Feedbacks
הראה את כל התגובות