לד באגורה: לקנות רכיבים מ-LCSC

האם נמצאה פשרה סבירה בין מחיר לבין איכות ונוחות בהזמנה של רכיבים אלקטרוניים? הנה ההתרשמות שלי מניסיון הזמנה ראשון מאתר האלקטרוניקה הסיני הענק LCSC.com

פס לדים בצבעים שונים, בהלחמה ידנית

(הבהרה: זו לא פרסומת, מדובר בקנייה ספונטנית שלי, אף אחד לא ביקש ממני לכתוב על האתר או הבטיח לי משהו בתמורה)

כל קוראי הבלוג הזה אמורים להכיר כבר את ההבדל בין אתרי אלקטרוניקה מקצועיים גדולים (כגון Digikey, Mouser, Farnell וכו') לבין אתרי שוק סיניים כמו Aliexpress. רוצים רכיבים זולים מאוד, יש לכם המון זמן לחכות למשלוח, והאיכות לא חשובה? גשו לסין. רוצים מבחר גדול של רכיבים איכותיים עם שילוח מהיר ואמין? הכינו את הארנק. התמונה המוכרת הזו השתנתה קצת עם הצטרפותו של LCSC לחגיגה. מצד אחד זהו אתר רציני שממוקד באלקטרוניקה, עם מבחר ענק, סינון לפי פרמטרים, דפי נתונים וכל זה – ומצד שני הוא סיני, עם מחירים נמוכים ואופציות שילוח זולות. מה זה אומר מבחינתנו?

אפרופו, אתר 4Project הישראלי עובד כבר מזמן עם LCSC ואפשר להזמין רכיבים משם דרכו. במקרים מסוימים יש לשיתוף הפעולה ביניהם יתרון עבור הקונה המקומי, אבל זה לא הנושא כאן אז נניח לו – רק תזכרו שהאופציה קיימת.

כסף ואיכות

הדבר הראשון שמגלים כשנכנסים ל-LCSC הוא שהמחירים הנמוכים רלוונטיים רק לתוצרת של חברות מהמזרח הרחוק. אם חשבתם להתקמבן כאן על רכיב "מערבי" יקר, שכחו מזה. ניקח לדוגמה את ה-ATmega4809 של Microchip, שהפך לפייבוריט שלי בשנים האחרונות. ב-Digikey אני יכול להשיג יחידה בודדת ב-9 ש"ח (כולל מע"מ, לפני המשלוח), ואילו ב-LCSC המחיר קרוב ל-17 ש"ח. הפער נשמר גם בהוזלות של כמויות גדולות, ויש סיכוי לא רע שהרכיב הספציפי שמעניין אתכם לא יהיה בכלל במלאי.

לעומת זאת, אם אתם צריכים משהו גנרי יותר, כגון "לד SMD אדום", הגעתם לגן עדן. לד 0603 פשוט ב-Digikey יעלה נכון לזמן כתיבת שורות אלה כ-210 ש"ח לאלף יחידות, כולל מע"מ; ב-LCSC אפשר למצוא אלף לדים כאלה ב-8.5 ש"ח. כן, פחות מאגורה אחת ללד, מחיר נמוך כמעט פי 25 מאשר במערב. אפילו ב-Aliexpress תתקשו למצוא דיל כזה. זה עדיין לד סיני, עם כל החששות שמתלווים לכך, אך פה יש לו לפחות שם יצרן ו-Datasheet מסודר – כולל אנגלית!

אני לא אמהר לשים לדים כאלה בפרויקטים של לקוחות, אבל בשביל המעגלים והמשחקים הפרטיים שלי הם מספיק טובים. כך מצאתי את עצמי מזמין 4,000 לדים (בארבעה צבעים שונים), שיהיה.

הסאגה מתחילה

כדי לחסוך בעלויות המשלוח בחרתי דואר "רגיל" וזול. כן, הוא איטי יותר, אך מצד שני יש סיכוי שהוא יגיע עם פחות בירוקרטיה.

החבילה יצאה לדרך במהירות אך הועברה בארץ, לצערי, לידי חברת שליחויות מקומית מסוימת (בואו נקרא לה "הפד") שהתקשתה לבצע את מלאכתה. קיבלתי מסרונים לאסוף את החבילה בנקודת איסוף – היא לא הייתה שם. פניתי למוקד השירות, הבטיחו לחזור אליי עם תשובה תוך 5 ימי עסקים – לא חזרו. אחרי זה סטטוס החבילה השתנה פתאום ל"מוחזר לשולח". בשירות הלקוחות לא הבינו מה אני רוצה ואז התעלמו ממני לגמרי. פניתי ל-LCSC והם הבטיחו לשלוח שוב כשהחבילה תגיע אליהם. אחרי כמה ימים החבילה הגיעה… אליי הביתה, עם שליח. יותר מחודש של תקלות ובעיות אחרי שהזמנתי אותה. מצד שני, לא היו שום עלויות נוספות – לא מע"מ ולא עמלות טיפול למיניהן.

האריזה הייתה צנועה יותר מזו של אתרי האלקטרוניקה המערביים, גם מבחינת הריפוד הפנימי. אף על פי כן הלדים הגיעו במצב טוב, ארוזים ועם מדבקות זיהוי מפורטות וברורות. שלושה מהצבעים היו בתוך שקיות "זיפלוק" אנטי-סטטיות פשוטות, והרביעי בתוך שקית כסופה שנאטמה בחום, כפי שמקובל בדרך כלל באתרים רציניים. בתוך השקית הזו היו גם שקיק של חומר סופג לחות, וכרטיס אינדיקטור ללחות. הכרטיסים האלה מגיעים עם עיגולים בצבע כחול, שמתחלף לוורוד כשהוא נחשף לאדי המים שבאוויר. בהתאם לרגישות שלו (ולרמת הלחות באוויר), זה יכול להיות עניין של דקה. הנה הכרטיס שהגיע עם הלדים…

כרטיס אינדיקציה ללחות מ-LCSC

חמישה ימים שלמים אחרי שיצא מהשקית! באוויר של מישור החוף! רק אחרי טבילה ישירה במים הכחול הזה הואיל בטובו להפוך לוורוד, מה שהוכיח שזה אכן היה אינדיקטור לחות ולא סתם דיו כחול. ואם זו רמת הדיוק שלו, מה זה אומר לגבי המוצרים שקיבלתי? גם בשביל הפרוייקטים הפרטיים שלי אני לא יכול להסתפק בזבל מוחלט, אז הוצאתי שלושה לדים מכל צבע והלחמתי אותם ללוח מבחן קטן, זה שמופיע בראש הפוסט. לא התאמתי את הנגדים כדי להשוות את עוצמות האור – אני רק רוצה לראות שהלדים לא נשרפים מעצמם אחרי כמה ימי פעולה. בינתיים הם בסדר. האור שלהם, אגב, ממש יפה, הרבה יותר ממה שהתמונה מעבירה.

כדאי או לא כדאי?

אם הלדים היו מגיעים בלי כרטיס הקרטון העלוב ייתכן שהייתי מתלהב יותר מההזמנה, אבל הוא ממש מקשה עליי להיות חיובי. גם כאן, כשמשהו מגיע מסין והוא זול במידה קיצונית, כנראה יש לזה סיבות מעבר לעניין של משכורות העובדים שם.

זה לא אומר בהכרח שהרכיבים דפוקים. זה כן אומר שהם חשודים, ושיהיה מסוכן לסמוך עליהם ביישומים חשובים ובתנאים קיצוניים (קרובים לגבולות מעטפת הביצועים). לכן אני מציע להסתכל על LCSC – לפחות על הרכיבים הזולים שם – בתור עליאקספרס על סטרואידים: אותה איכות מפוקפקת, אותו זמן משלוח רנדומלי אם בוחרים באופציות הזולות, ומצד שני מבחר ענק ומסודר שמתאים לעולם האלקטרוניקה, במחירים שלא תמצאו בשום מקום אחר.

ניסיתם את האתר והגעתם לאותה מסקנה כמוני? או למסקנה אחרת? ספרו בתגובות…

להרשמה
הודע לי על
6 תגובות
מהכי חדשה
מהכי ישנה לפי הצבעות
Inline Feedbacks
הראה את כל התגובות

LCSC נחשב גם לספק מוצלח להזמנת צ'יפים סיניים – למשל בקרים של stc, padauk, puya, WCH ושלל חברות מאוד סיניות שמוכרות מיקרובקרים מאוד זולים. זה בנוסף לרכיבים פאסיביים וגנריים.
אם מתחשק לך בקר זול ואקזוטי לשחק בו (כמו ה-ch32v003 שכבר בחנת), הקטלוג של lcsc הוא מקום טוב להתחיל בו 🙂
אני אישית הצלחתי למצוא שם גם adcים סבירים במחיר זול, מייצור מערבי דווקא – בתקווה שזה לא זיוף…

זה פחות רלוונטי לך בתור מקצוען, אבל אני לאחרונה גיליתי שיש תוכנה לשרטוט מעגלים מבית JLCPCB+LCSC. זה בעצם נותן פתרון כמעט מקצה לקצה – כמובן שתוך מתן עדיפות לרכיבים שלהם. לטעמי עבור חובבים פשוטים קלות השימוש שזה נותן היא מדהימה – אתה מזמין לוח ורכיבים שבוודאות יתאימו אחד לשני, פלוס אופציה לסימולציות בסיסיות. די מדהים. ובחינם למעט פיצ'רים בודדים.
וכן, כנראה הסיניים גונבים לך את כל השרטוטים 🙂

עוד לא יצא לי להזמין בפועל כך שאני לא יכול להביע את דעתי לגבי האיכות אבל אולי בקרוב…

יש גרסת דסקטופ ויש גרסת דפדפן.
אני משרטט שם 3 שנים + ומרוצה מהאיכות והמחיר.

הם התחייבו שלעולם לא יגבו כסף על הגירסה הבסיסית שהיא די מספיקה.
ולדעתי זו פשוט דרך למשוך לקוחות להזמין אצל JLCPCB במקום ה"רעיון הגאוני" של ALLPCB לפני כמה שנים לתת הזמנות חינם (למי שזוכר..)