סיפור על תנינים ובננות

מקרה מהחיים שמראה כמה חשוב לשים לב לפרטים ולהשתמש ברכיבים איכותיים – גם ביישומים שנראים הכי קלים ופשוטים.

התנינים המקוריים
התנינים המקוריים (לחצו לתמונה גדולה)

הסיפור מתחיל באחד מכלי העבודה החיוניים ביותר במעבדה שלי – ספק כוח שולחני. במשך שנים חיברתי אליו מעגלים באמצעות חוטי גישור ושני מהדקי תנינים מהסוג שרואים בתמונה למעלה.

זה עבד לא רע, בדרך כלל, אבל הקצוות החשופים של התנינים הפריעו לי, כי יותר מדי פעמים הם התקרבו במידה מסוכנת זה לזה, ומספר פעמים אף נגעו אחד בשני, מה שגרם לניצוץ מבהיל והפרעה לעבודה. בסופו של דבר התייאשתי והזמנתי בעליאקספרס תנינים עם חיפוי מלא. זה מה שהגיע:

תניני ענק סיניים
תניני ענק סיניים (לחצו לתמונה גדולה)

אולי הפעם הראשונה בהיסטוריה שמוצר מעליאקספרס היה גדול יותר מהצפוי! חוץ מזה שהם מפלצתיים, לתנינים האלה יש רווח גדול בין השיניים, כך שקשה מאוד לתפוס בעזרתם חוטי גישור רגילים. הזמנתי סוג אחר, הפעם יותר בתשומת לב:

תנינים טובים עם בידוד
תנינים טובים עם בידוד (לחצו לתמונה גדולה)

התנינים האלה מצוינים, פרט לכך שאי אפשר לחבר אליהם חוטים ישירות. צריך להכניס לתוכם חיבורי בננה. אין בעיה! היו לי מחברי בננה במגירה שכבר חיכו הרבה זמן שאשתמש בהם. בלי להסתכל על המשך הפוסט אלא רק על התמונה פה למטה, האם תוכלו להבין למה הם בעצם לא טובים?

בננות עם בעיה
בננות עם בעיה (לחצו לתמונה גדולה)

אם אתם לא יודעים מה לחפש, זה די קשה. אולי התמונה הבאה תיתן רמז קצת יותר גדול:

מחבר בננה בעייתי - צילום מקרוב
מחבר בננה בעייתי – צילום מקרוב (לחצו לתמונה גדולה)

אז ככה: הבננות האלה מתוחכמות ומונעות פיתול לא רצוי של החוטים. יש להן (מימין בתמונה) ציר ראשי ו"שרוול" מתכת מחורץ שמסתובב על הציר בחופשיות. אנחנו יכולים לסובב את החוטים עד מחר, הבננה תסתובב ביחד איתם בתוך השקע והם לא יתפתלו ויסתבכו.

נהדר, רק מה – יכולת הסיבוב החופשי של השרוול מבוססת על העובדה שיש טיפ-טיפה רווח בינו לבין הציר. כל עוד משהו לוחץ קצת על המחבר בכיוון שניצב לציר, אפילו אם זה רק המשקל של החוט וכוח המשיכה, יהיה מגע – אבל כפי שגיליתי מהר מאד, כשהתנין עם הבננה פשוט מונחים על השולחן, מספיקה תזוזה קטנה כדי שלשבריר שנייה המגע יתנתק והמעגל לא יקבל חשמל! לחלוטין בלתי נסבל.

למזלי היו לי בננות נוספות במלאי – סוג יקר ויוקרתי יותר, שמיועד במקור למערכות אודיו. אין בו שרוול מסתובב, וצריך די הרבה כוח כדי להכניס ולהוציא אותו, שזה בדיוק מה שאני צריך. יש רק חיסרון אחד, האם אתם רואים מהו?

מחברי בננה בלי שרוול מסתובב
מחברי בננה בלי שרוול מסתובב (לחצו לתמונה גדולה)

הבעיה הפעם היא בצד השני של המחבר – החלק הכסוף שמחזיקים ביד כדי לחבר ולנתק. כן, הוא מוליך. לגמרי. מה יעזור לי עכשיו תנין עם הגנה על השיניים, כשכל הקונקטור בצד השני שלו חשוף ומוליך?

לא היה לי סוג אחר של מחברי בננה, אז הסתפקתי בעטיפת החלקים המוליכים בבידוד מתכווץ ("שרינק", heat shrink tubing) בצבעים תואמים:

תנינים ובננות עם בידוד הולם
תנינים ובננות עם בידוד הולם (לחצו לתמונה גדולה)
להרשמה
הודע לי על
4 תגובות
מהכי חדשה
מהכי ישנה לפי הצבעות
Inline Feedbacks
הראה את כל התגובות

בתחום העיסוק שלך (ושלי..) גיליתי שהרבה יותר נוח להשתמש בE-Z-Hooks או "Testing Hooks" לאספקת מתחים למעגל מאשר בתנינים. שטח המגע זעיר, הקצוות דקים ונוחים, והאמינות גדולה. המקוריים אמנם יקרים בטירוף, אבל לא חסר תחליפים זולים. נסה ותהנה.

גם אני הייתי סקפטי, אבל מהרגע שהתחלת אין דרך חזרה.
זה נותן לך אפשרות להתחבר לכל רגל של רכיב TH מולחם או לא מולחם, וגם החיבור לחוטי גישור יותר יציב מתנין.
שרשור חיבורים? אני מאמין בחיבור ישיר של כבלים בלי דברים באמצע. כבל דקיק מתחבר באלגנטיות ולא מכביד על המעגל.