למה עברנו?

פוסט זה מיועד לכל חברי קהילת חובבי המיקרו-בקרים הישראלית, שנפלנו עליהם כרעם ביום בהיר והודענו שזהו, הפעילות עוברת מקבוצת הפייסבוק לאתר makers.co.il. המהלך הזה מעלה שתי שאלות חשובות שמן הראוי לענות עליהן. קודם כל, למה? ודבר שני, באיזו זכות?

זאת אומרת, דבר ראשון, למה לקחת קהילה פעילה וכיפית שבאמת עוזרת לחברים, ולהעביר אותה בבת אחת למקום אחר ולא-מוכר? ויותר מזה, מי הסמיך אותנו – הקבוצה הקטנה שאחראית למעבר הזה – לקבל את ההחלטה בשם כולם, ועוד לבקש מהאחרים לעבור בלי שהתייעצנו איתם מראש?

אם השאלות האלה הטרידו אתכם (וגם אם לא), כדאי שתקראו את התשובות בהמשך הפוסט. הכל יהיה ברור יותר.

1. למה עברנו?

כי פייסבוק הוא פלטפורמה לא טובה לקהילה שמבוססת על שימור והפצה של ידע. זו בעיה שזיהינו מהרגע הראשון, וניסינו לפתור בדרכים שונות שנכשלו – פורום או קהילה ב"תפוז", אתר עצמאי על בסיס drupal ועוד. המיידיות של האינטראקציה בפייסבוק כיפית ועוזרת לפתור בעיות מהר, אך הכל נעשה אד-הוק, נקודתי, בלי סדר, ונעלם מן העין כעבור יום או יומיים. פונקציית החיפוש בפייסבוק לחלוטין לא מספקת. נוצר מצב שבו אנשים חדשים שואלים שאלה שהופיעה ונפתרה לפני ימים ספורים בלבד, אחרים מעדכנים בפרויקטים מתגלגלים שמצטרפים חדשים לא מכירים בכלל, וגם מי שרוצה לענות ולתרום מידע מוצא את עצמו חוזר שוב ושוב על אותם דברים.

עבור מי שבא לפייסבוק רק כדי לשאול שאלה ספציפית, זה עבד. בקרב המשתתפים הקבועים, וכל מי שרואה בקהילה יותר מאיזשהו "שירות לקוחות" שמרימים אליו טלפון בעת הצורך ושוכחים לאחר מכן, התחזקה התחושה שחייבים מערכת אחרת. מקום שבו הדברים יהיו מסודרים יותר, החיפוש יהיה יעיל וכל המידע יהיה נגיש ונוח לכולם בכל זמן.

כשהגיעה סוף כל סוף מערכת בשלה מספיק (תודה למעיין על המאמץ הטכני ומאמצי השכנוע), החלטנו לא רק להיעזר בה, אלא גם להעביר את כל הפעילות שלנו לשם כתחליף לפייסבוק. ההחלטה הזו לא מחייבת כמובן אף אחד אחר – זו פשוט היתה הדרך שלנו, המשתתפים שבדרך כלל היו פעילים ביותר בפייסבוק, לקדם את השימוש במערכת החדשה ולנסות למשוך את האחרים אחרינו.

2. באיזו זכות?

מטבע הדברים, המעבר לא מובן מאליו לכולם. אף אחד לא אוהב שמזיזים אותו ממקום למקום. יש גם אנשים שהצטרפו לקבוצה בפייסבוק בידיעה שהיא סגורה, וההשתתפות שלהם שם לא תהיה גלויה לעיניים חיצוניות. אז איך זה שבלי להתייעץ ובלי להיבחר, משכנו ככה את השטיח מתחת לרגליים של הקהילה (אפילו שהחלפנו אותו בשטיח הרבה יותר איכותי)?

ובכן, היוזמה באה מלמטה באותה מידה כמו מלמעלה. בערך חצי מה"גרעין הקשה" שאחראי למעבר הם אנשים שונים מאלה שהיו אחראים לפתיחת הקבוצה בפייסבוק. כל אחד הביא איתו מיוזמתו את הידע והמוטיבציה, דיבר עם האחרים והשתלב בעשיה – או הוביל אותה, תלוי איך מסתכלים על זה.

בקיצור, עשינו את זה כי במקרה אנחנו האנשים שרצו לעשות את זה – בדיוק אותה גישה שיצרה את קהילת החובבים עצמה, ואותה גישה שאנחנו מקווים שתיצור בעתיד עוד ועוד התפתחויות ודברים מגניבים, לא משנה מי החברים הספציפיים שיובילו את זה. כולם מוזמנים.

3. ומה עכשיו?

היציאה מהחממה הקטנה של פייסבוק מחייבת שינוי קטן בגישה, וזה דבר שאנחנו רוצים להעביר לכל המשתתפים.

א) באתר החדש יש פורומים מסודרים לפי נושאים, אז השתדלו להעלות את השאלות, הפרויקטים והקישורים שלכם לפורום המתאים.

ב) תנו כותרות רלוונטיות להודעות חדשות שלכם כדי שנבין בקלות על מה מדובר.

ג) כשאתם עונים למישהו בשרשור ארוך, צטטו את ההודעה שלו בהודעה שלכם (יש קישור "ציטוט ההודעה בתגובה" בתחתית כל הודעה) כדי שיהיה ברור למי אתם עונים ועל מה.

ד) שמרו על רוח טובה.

ה) שמרו על החוק – אתם יודעים, בלי גזענות, בלי השמצות, בלי הצעות לפרויקטים שעלולים לסכן חיים של מישהו…

ו) ושיהיה לכולנו בכיף במערכת החדשה!

להרשמה
הודע לי על
0 תגובות
Inline Feedbacks
הראה את כל התגובות