איזה לוח ארדואינו מתאים לי?

פוסט זה משלים את הסרטון השני בסדרת "ארדואינו למתחילים בעברית". בסרטון, שמופיע כאן למטה, המלצתי למתחילים להשיג לוח ארדואינו Uno, מכיוון שמכל הבחינות כמעט הוא הכי נוח וידידותי. אבל לפעמים הצרכים מכתיבים בחירות אחרות. אז אילו לוחות ארדואינו נוספים קיימים, ומתי – אם בכלל – כדאי להשתמש בהם?

שימו לב: כל מה שנאמר כאן נכון לאמצע שנת 2013.

למה Uno?

למי שמתעצל לצפות בסרט, אחזור בקצרה על התכונות שהופכות, ביחד, את ה-Uno לבחירה המועדפת למתחילים: הוא מגיע מוכן לעבודה, נוח מאד לעבוד איתו, רוב החומר הלימודי על ארדואינו (ברשת ובכלל) מותאם ו/או מתאים לו, וברוב דגמי הלוחות אפשר להחליף ידנית את המיקרו-בקר אם קרה לו משהו, או אם סתם רוצים להשתמש בו בפרויקט אחר.

יש מספר גרסאות ל-Uno (העדכנית ביותר היא R3). אם יש לכם אפשרות, כמובן שלא מזיק להצטייד בגרסה החדשה – אך גם האחרות יהיו בסדר גמור למתחילים. יש כמובן הבדלים בין הגרסאות, אלא שהם לא גדולים מספיק כדי להצדיק המלצה נפרדת או תוספת מחיר, בטח שלא בשלבים הראשונים של הלימוד וההתנסות.

http://arduino.cc/en/Main/ArduinoBoardUno

ומה עם Duemilanove?

ארדואינו Duemilanove (שזה 2009 באיטלקית) הוא ה-Uno של הדור הקודם, מה שאומר שהוא כבר לא כל כך אופנתי ושלפעמים אפשר להשיג אותו יותר בזול. מבחינה מעשית, ההבדלים בינו לבין ה-Uno לא עד כדי כך משמעותיים: אם לקחת את עצמי כדוגמה, אני בספק אם יש פרויקט אחד שהכנתי עד היום עם Uno שלא היה עובד בדיוק אותו הדבר על Duemilanove. מצד שני, מדובר בכל זאת בתחום דינמי מאד שלא מקפיד במיוחד על תאימות לאחור, אז אם אתם מתכוונים להיצמד לאותו לוח במשך זמן רב, אולי כדאי ליישר קו ולקנות את ה-Uno.

http://arduino.cc/en/Main/ArduinoBoardDuemilanove

אבל ל-Mega יש הרבה יותר פינים!

נכון, לארדואינו Mega יש כמות גדולה יותר של פיני קלט/פלט, הרבה יותר זיכרון (הכל יחסי, כן?), עוד ערוצי תקשורת סריאלית וגם שם של רובוטריק מגניב. התכונות האלה הופכות אותו למתאים לפרוייקטים שמשתמשים בהרבה מודולים חיצוניים ו/או ספריות קוד – למשל מערכות שכוללות מסך LCD צבעוני, מודול GPS, קורא תגי RFID ושני לוחות מקשים…

חשוב לציין שהיתרון הכמותי של ה-Mega אינו תחליף לתכנות סביר ולתכנון חשמלי נכון. לדוגמה, אי אפשר להשתמש בו כדי להדליק בו-זמנית ארבעים נוריות LED בעוצמה מלאה, כי הוא לא מסוגל להוציא מספיק זרם בשביל כולן. כמו כן, מבחינת מהירות שעון הוא זהה לארדואינו Uno, כך שעדיין צריך לתכנן היטב את חלוקת הזמן והמשאבים בין כל הרכיבים החיצוניים.

http://arduino.cc/en/Main/ArduinoBoardMega2560

אז אולי Due?

ארדואינו Due הופיע ממש לאחרונה, והוא אכן חזק ומהיר הרבה יותר מה-Mega. העניין הוא שלמעשה, מלבד הצורה החיצונית, כמעט אין שום קשר בין הלוח הזה לבין ארדואינו "רגילים". הוא עובד עם מתחים חשמליים אחרים לקלט ופלט (3.3V במקום 5V המקובל), המיקרו-בקר הוא בארכיטקטורה שונה, ובכלל צריך להגיד תודה שאפשר להעביר לו קוד דרך סביבת הפיתוח של הארדואינו. בקיצור, ה-Due הוא בחצי הדרך בין ארדואינו לבין מחשבים ממוזערים כמו Raspberry Pi, והוא מיועד לפרוייקטים כבדים ולאנשים שיודעים בדיוק מה הם עושים.

http://arduino.cc/en/Main/ArduinoBoardDue

כולם מדברים על Leonardo…

בניגוד למה שמספר אנשים הבינו בטעות, הלאונרדו אינו המחליף של ה-Uno אלא לוח מקביל. יש מספר הבדלים מהותיים בינו לבין ה-Uno, שעלולים לבלבל מתחילים וליצור בעיות תאימות. היתרון הגדול שלו הוא שהוא מסוגל לדמות מקלדת או עכבר, כך שעם הקוד המתאים אפשר לחבר אותו למחשב ולבצע אוטומציה של פעולות הקשה, קליקים וכדומה. זה יכול להיות נהדר אם המטרה שלכם היא לפתח ממשקים חדשניים למחשב. אחרת, אין סיבה מיוחדת להעדיף אותו על פני Uno.

http://arduino.cc/en/Main/ArduinoBoardLeonardo

יש כזה רק ביותר קטן?

כאשר הפרויקט מחייב צמצום משמעותי בנפח פיזי, כדאי להתחיל לחשוב על ארדואינו Nano. מבחינת המאפיינים והיכולות, הוא זהה ל-Uno או ל-Duemilanove, פרט לכך שהוא הרבה יותר קטן (וממילא הפינים שלו לא מסודרים באותה צורה ובאותו ריווח). נדרשת גם קצת יותר השקעה אם רוצים לחבר אותו לסוללה או מטען, מכיוון שאין לו שקע חשמל מובנה.

http://arduino.cc/en/Main/ArduinoBoardNano

ועוד יותר קטן מזה, יש?

כן, וגם זול יותר. קוראים לו ארדואינו Pro Mini, והממדים הזעירים שלו מושגים בין השאר באמצעות ויתור על חיבור ה-USB ושבב התקשורת שלו. כלומר, כדי לתכנת את ה-Pro Mini הקטנטן מהמחשב, או לנהל תקשורת סריאלית איתו, צריך להצטייד במודול חיצוני של USB-to-UART. הפינים של ה-Pro Mini הם לא יותר מאשר חורים בלוח, כך שצריך להלחים אליהם לבד פינים רגילים או חוטים. לכן גם לוחות אלה בעייתיים למתחילים, אך הם מעולים כאשר יש מגבלות מקום חמורות בפרויקט הסופי.

http://arduino.cc/en/Main/ArduinoBoardProMini

מי צריך Lilypad?

ארדואינו Lilypad הוא דגם ותיק יחסית, שהומצא ספציפית עבור פיתוח של גאדג'טים לבישים – חולצות עם רכיבים אלקטרוניים, מצעים גמישים וכדומה. הוא לא עמיד למים, ומהירות השעון שלו נמוכה מזו של לוחות ארדואינו "רגילים" – מצד שני, כנראה שהוא הנוח ביותר לתפירה בחוטים מוליכים ובכלל.

http://arduino.cc/en/Main/ArduinoBoardLilyPadUSB

איפה כל האחרים?

נכון, יש עוד מבחר לא רע של לוחות ארדואינו, אלא שהם כבר נדירים יותר, או מותאמים לצרכים מאד ספציפיים שלא בהכרח יעניינו את המשתמש המתחיל וכנראה שגם לא יתאימו לו (או לה). לכן אשים כאן רק קישור לדף הלוחות הרשמי, ממנו הבאתי את כל הקישורים הקודמים, ואתם מוזמנים לעיין בו.

האותיות הקטנות

הפופולריות של הארדואינו הובילה ליצירת מגוון גדול מאד של לוחות וחיקויים, שחלקם שונים מעט מהמפרט המקובל. בין הדוגמאות הבולטות לכך:

  • לוחות עם מיקרו-בקר ATmega168 במקום ATmega328, מה שהופך אותם לבעלי נפח זיכרון קטן פי שניים
  • לוחות שמותאמים לעבודה עם 3.3V במקום 5V, מה שמגביל את מהירות השעון שלהם ל-8MHz במקום 16MHz (הכוונה כאן לא לארדואינו Due כמובן)
  • לוחות ארדואינו Mega מדור קודם (1280 במקום 2560) בעלי מחצית נפח הזיכרון לקוד התוכנה.

בקיצור, אם אתם מתכננים לקנות ארדואינו ממקור לא רשמי, ובמיוחד אם המחיר מפתה מאד, קיראו קודם כל בתשומת לב את המפרט, השוו למפרט הרשמי של הלוח וודאו שאתם לא קונים חתול בשק (אלא אם אתם רוצים דווקא חתול, גם זה קורה לפעמים).

להרשמה
הודע לי על
2 תגובות
מהכי חדשה
מהכי ישנה לפי הצבעות
Inline Feedbacks
הראה את כל התגובות

שלום עידו אשמח לעזרה יש לי מכשיר שעובד עם מתח גבוהה יותר כמו 24 וולט ומוציא זרמים משתנים עד 20 מיליאמפר אני רוצה להפעיל את המכשיר מכשיר(דרך סוללה או שנאי) ולקבל לתוך האדואינו את הזרמים ולהציג אותם במחשב .