הלו אסתי #0: ארגז כלים

כשהמחיר של לוחות פיתוח צולל לשני דולרים ומטה, קשה לעמוד בפיתוי – ולסדרות "הלו טייני" ו"הלו פיק" בבלוג מצטרפת סדרה חדשה: "הלו אסתי", שבה אתחיל לחקור מיקרו-בקרים 8-ביט מתוצרת חברת STMicroelectronics האירופאית. פוסט הקדמה זה יוקדש, כרגיל, ל"שרשרת הכלים" איתה אנסה, לפחות, לעבוד בשלב הראשון.

לוח פיתוח מינימלי ל-STM8S003F3P6
לוח פיתוח מינימלי ל-STM8S003F3P6

החומרה

מיקרו-בקר STM8S003F3P6, להלן "אסתי", לא קיים בתצורת DIP כך שכדי לעבוד איתו צריך לרכוש לוח מוכן מראש, להצטייד במתאם כלשהו ל-DIP או לתכנן ולייצר מעגל מודפס ייעודי. לוחות פיתוח מינימליים כמו זה שבתמונה נמכרים כעת באיביי במחירים של 1.5-2 דולר, תלוי כמה יחידות קונים וממי. המיקרו-בקרים "נטו" נמכרים באתרים רציניים במחיר של כ-90 סנט ליחידה*, ויש הנחות כמות.

הלוחות כוללים מחבר מיני USB, אך הוא מיועד לאספקת חשמל בלבד. כדי להעלות קוד צריך צורב נפרד, שנקרא ST-Link ומסוגל לעבוד בפרוטוקול SWIM (ראשי תיבות של Single Wire Interface Module, אף על פי שבפועל הוא מצריך חיבור של ארבעה חוטים). צורב רשמי עולה כ-21 דולר*, וכמובן שיש חיקויים סיניים זולים הרבה יותר.

* כל המחירים לא כוללים משלוח

חיקוי סיני של צורב ST Link V2
חיקוי סיני של צורב ST Link V2

קצת נתונים טכניים: המיקרו-בקר עובד במהירות שעון של עד 16MHz, פנימי או חיצוני, על פני כל טווח מתחי ההפעלה (2.95-5.5V). יש לו זיכרון FLASH בנפח 8KB, זיכרון RAM בנפח 1KB וזיכרון EEPROM בנפח 128B. במארז TSSOP20 כמו זה שעל הלוח בתמונה הוא כולל 16 פינים לקלט/פלט, שעומדים בזרם של עד 20mA לפין (עם מגבלה כוללת של 100mA ל-source ו-80mA ל-sink). יש שלושה טיימרים (שניים של 16 ביט ואחד של 8 ביט), תקשורת UART, SPI ו-I2C, המרת ADC ברזולוציה של 10 ביט ועוד כמה הפתעות קטנות. אם קראתי נכון במפרט הטכני, צריכת הזרם המרבית של המיקרו-בקר עצמו (ללא IO) מגיעה עד כ-4.75mA.

הצד השני של הצורב

הצד השני של הצורב

התוכנה

באתר החברה מוצעים מספר כלים שונים לעבודה עם מיקרו-בקרים כאלה (ממשפחת STM8), אך לא ברור אילו כלים נחוצים או תלויים אלה באלה, ומה המגבלות של הגרסאות החינמיות שלהם. אחרי חיפוש ממושך ומתסכל למדי ברשת הגעתי לשילוב של סביבת הפיתוח STVD עם הקומפיילר של Cosmic שהורדתי מכאן. קומפיילר זה מגביל את הקוד ל-8KB, אבל זה מספיק בשביל אסתי.

אגב, בהתקנה של STVD על Windows 7, כשהפעלתי את התוכנה קיבלתי הודעת שגיאה בעניין קובץ default.wed. אחרי עוד חיפוש ברשת, הסתבר שאם פשוט אמחק את הקובץ הזה מספריית ההתקנה ההודעה תפסיק להופיע, ככל הנראה בלי תופעות לוואי.

בפרק הבא

הכנת התשתית היתה, כאמור, חוויה מפוקפקת למדי. בפעם הבאה נראה אם כתיבה וצריבה של תוכנית בסיסית מתבצעות בצורה חלקה ואינטואיטיבית יותר, או שגם בזה יהיו הפתעות…

לוח הפיתוח, מבט עליון
לוח הפיתוח, מבט עליון

להרשמה
הודע לי על
0 Comments
Inline Feedbacks
הראה את כל התגובות