מדור פרסומי: מתאם מקלדת PS/2 לארדואינו

סקירה קצרה של מודול לקריאה של מקלדת PS/2, שנשלח אליי לביקורת מאתר icstation.com

מודול לקריאת מקלדת PS/2 מבית icstation.com
מודול לקריאת מקלדת PS/2 מבית icstation.com (לחצו להגדלה)

לפני זמן-מה קיבלתי פניה מאתר icstation.com, ונשאלתי אם אהיה מעוניין לקבל מספר מודולים לצורך פרסום סקירות וביקורות ב-youtube. אחרי וידוא של תנאי ה"עסקה" בחרתי מתוך ההיצע שלושה מודולים שנראו לי מעניינים. אחד מהם הגיע עם פגם בייצור ולכן דילגתי עליו – זה עניין לשירות לקוחות, לא לביקורת מוצר. המודול השני, שאציג כאן, יכול לעניין כל מי שנשארה לו בבית מקלדת מהדור הישן עם חיבור PS/2.

מחבר PS/2 של מקלדת
מחבר PS/2 של מקלדת

כיום כמעט ולא מוכרים מקלדות חדשות עם חיבור כזה, אך רבות מהן עדיין מסתובבות בשטח ובעזרת המודול הזה אפשר להפוך אותן לאמצעי קלט לארדואינו (או למיקרו-בקרים אחרים). חשוב לציין שפרוטוקול התקשורת של מקלדות PS/2 הוא לא מורכב במיוחד, ועם כמה חוטים ותכנות זהיר אפשר לקרוא את המידע בלי שום תיווך – אבל כולנו מעדיפים לפעמים להתרכז באספקט מסוים של הפרויקט ולהשאיר את העבודה השחורה למישהו אחר…

מה המודול עושה

המודול מעניק לנו את הפונקציונליות הבסיסית של קריאת מקשים בעת הלחיצה, ושל זיהוי לחיצה ושחרור של מקשים. אני קורא לזה "פונקציונליות בסיסית" כי יש עוד כמה דברים שחיבור PS/2 מאפשר ושהמודול הזה דווקא לא יודע לעשות, ואתייחס לכך בהמשך.

מקלדות PS/2 אינן שולחות קוד ASCII של המקשים, אלא קודים מיוחדים שאפשר למצוא למשל במסמך הזה. המשמעות היא שכדי לקרוא ולפענח אותיות ממש, תצטרכו לכתוב קוד המרה מסודר בעצמכם או למצוא ספריה מתאימה.

המודול מוציא את הקודים האלה בשלושה ערוצים שונים: ערוץ סריאלי (פין TX בקצב של 19,200 באוד) שאפשר לקרוא בקלות עם Serial בארדואינו, ערוץ מקבילי (8 ביטים בבת אחת בשמונה פינים שונים), וערוץ I2C שכדי להשתמש בו צריך לשים ג'אמפר על שני פינים מסוימים במודול. בנוסף, יש שני פינים (מחוברים זה לזה) שנותנים אינדיקציה ללחיצה – מתח HIGH כשמקש כלשהו נלחץ, ומתח LOW כשהמשתמש עוזב מקש.

חסרונות

אינדיקציית הלחיצה/שחרור אינה חכמה, ומגיבה רק למקש האחרון שנלחץ או שוחרר בלי להתייחס לזהותו. זה בעייתי כי כאשר המשתמש לוחץ על כמה מקשים בו-זמנית, לפעמים חשוב לנו לדעת בדיוק איזה מהמקשים שוחרר קודם, והמודול לא מספק את המידע הזה.

החסרון השני הוא שמעבר המידע הוא חד-סטרי, כך שאי אפשר למשל לשנות את מצב נוריות ה-LED של המקלדת (לדוגמה, לציון מצב Caps Lock). זה לא קריטי לרוב השימושים, ועדיין היה נחמד אם היתה לנו לפחות האפשרות.

סיכום

המודול עובד על 5V, ובמחיר של חמישה דולרים ורבע (נכון לכתיבת שורות אלה) הוא מהווה אופציה ריאלית ומעניינת לקלט מורכב עבור פרוייקטי ארדואינו למיניהם. בהחלט לא פריט חובה לכל מייקר – אך אם יש לכם מקלדת PS/2 בבית ואין לכם מה לעשות איתה, המודול הזה יכול לשמש בסיס לכמה וכמה פרוייקטים מעניינים.

קישור לדף המוצר: http://www.icstation.com/icstation-keyboard-driver-module-serial-port-transmission-p-2434.html

סרטון הסקירה שלי (באנגלית) למודול:

להרשמה
הודע לי על
0 Comments
Inline Feedbacks
הראה את כל התגובות