בדיל נטול עופרת: התרשמות ראשונה

רשמים ומחשבות בעקבות ניסיון ראשון לעבוד עם בדיל נטול עופרת: האם הוא באמת נורא כמו שסיפרו לנו?

הלחמה בבדיל נטול עופרת: כדאי?
הלחמה בבדיל נטול עופרת: כדאי?

בתקופת המבצעים האחרונה קניתי ב-Seeedstudio.com כמה שמונצים, ביניהם מבחנה קטנה עם בדיל נטול עופרת להלחמה. עד היום שמעתי בעיקר דברים רעים על בדיל ללא עופרת, אך רוח ההרפתקנות (ובעיקר המחיר הנמוך מאד) שכנעו אותי שכדאי לפחות לנסות בעצמי לפני שאני מצטרף למקהלה.

בדיל ההלחמה ה"מסורתי" הוא תערובת של היסודות בדיל (Sn) ועופרת (Pb) בריכוזים שונים, בדרך כלל ביחס קרוב ל-60/40 ובתוספת "ליבה" של flux – חומצה עדינה כלשהי שמנקה את השטח ומבטיחה חיבור טוב יותר. הבדיל והעופרת הן מתכות בעלות נקודת התכה נמוכה יחסית, והשילוב שלהן מעניק לבדיל ההלחמה את התכונות הרצויות של חוזק, מהירות התקשות ועוד. לרוע המזל, העופרת רעילה ומזיקה גם למי שעובד איתה (אם הוא לא נזהר), וגם לסביבה (למשל, כשמשליכים מוצרי אלקטרוניקה ישנים למזבלות). לכן, תקנים מודרניים בענפי תעשיה רבים מחייבים שימוש בבדיל נטול עופרת.

הבדיל נטול העופרת מכיל, לרוב, ריכוז גבוה מאד של היסוד בדיל, בתוספת כמויות קטנות של מתכות נוספות כגון כסף (Ag) או נחושת (Cu). בתנאים מסוימים, הלחמות שנעשות עם בדיל כזה מצריכות טמפרטורת מלחם גבוהה בכמה מעלות, ונחשבות טיפה בעייתיות לעומת בדיל עם עופרת, אך אלה דברים שצריכים להטריד מפעלי הייטק מתקדמים ויצרני מטוסים וחלליות – לא את החובב הממוצע. מבחינתנו, מה שחשוב הרבה יותר הוא היעדר העופרת הרעילה, המחיר ונוחות העבודה.

הבדיל שקניתי, 99.3% בדיל ו-0.7% נחושת, עלה באתר דולר וחצי לכמות של 12 גרם – מחיר סביר לבדיל באיכות טובה (אף על פי שהאתר נותן מעט מאד מידע לגבי האיכות). הקוטר הוא 1 מ"מ – קצת מגושם לטעמי, ומתאים בעיקר לרכיבי Through-hole ועבודות "גדולות" אחרות. כניסוי ראשון, השתמשתי בו עם המלחם הרגיל שלי – 35 וואט, ראש דק – כדי להלחים headers ללוח PCB גנרי של מגן לארדואינו.

והתוצאה? טובה מאד. אם לא הייתי יודע שמדובר בנטול עופרת, ספק אם בכלל הייתי שם לב שמשהו שונה. ה"התנהגות" של הבדיל כמעט זהה לזו של בדיל טוב אחר שיש לי, עם עופרת ובקוטר זהה. ייתכן שנדרש קצת יותר זמן כדי להביא את הבדיל והמשטח לטמפרטורה המתאימה, והתוצר הסופי באמת טיפה פחות מבריק מזה שמתקבל עם בדיל הלחמה רגיל, אבל אלה דברים חסרי חשיבות לעבודות המזדמנות שלי.

כמובן, זו אינה בדיקה מעמיקה בשום צורה, ואפילו לא מסודרת. בהחלט ייתכן שעם הזמן אגלה בעייתיות שלא ראיתי עד כה ואשנה את דעתי – בכל אופן, בינתיים נדמה שהפחידו אותנו סתם וכל עוד הבדיל עצמו טוב, אפשר לעבוד בכיף גם עם נטול עופרת. הנה סרטון שצילמתי תוך כדי העבודה:

להרשמה
הודע לי על
2 Comments
מהכי חדשה
מהכי ישנה לפי הצבעות
Inline Feedbacks
הראה את כל התגובות

מה שכתבת ישר הזכיר לי את המאמר הזה שקראתי לפני שנים, על איך שהחסרון של של בדיל ללא עופרת הוא שהוא יוצר "זיפי מתכת" (tin whiskers) – זיפים שצומחים מהמתכת וגורמים לקצרים או לצרות אחרות.. סתם שתהיה מודע! 😉